Mannlig lærer i et klasserom med elever

Norsk lansering: Global Education Monitoring Report 2024/5

Velkommen til lanseringen av Global Education Monitoring Report 2024/5, hvor hovedtemaet er utdanningsledelse.

Utdanningsledelse: felles innsats for å styrke alle elevers læring

Utdanningsledelse er delt mellom en rekke aktører i skolen og i utdanningsforvaltningen. Politikere, byråkrater, universitetsansatte, skole- og barnehageledelse, lærere, skoleelevene selv og foreldrene er derfor alle utdanningsledere.  

Utdanningsledelse er, etter lærernes innsats i klasserommet, den viktigste faktoren for kvalitet i skolesystemet og i opplæringen. Elevers læringsutbytte synker, men en bred innsats for utdanningsledelse nasjonalt og globalt kan bidra til å snu trenden. Dette kommer klart fram i den nye UNESCO-rapporten Leadership in education - lead for learning som lanseres på OsloMet 2. april. 

Kom og hør rapportens direktør Manos Antoninis presentere rapporten. Deretter vil to panel drøfte hvordan rapportens anbefalinger kan følges opp i det norske utdanningssystemet og anbefalinger som gjelder norsk bistand til utdanningsformål. 

Se hele programmet og meld deg på via nettsiden til Norad (norad.no).

Norad arrangerer lanseringen sammen med OsloMet, Kunnskapsdepartementet, Utenriksdepartement, UNESCO-kommisjonen, Utdanningsforbundet og det norske sivilsamfunnsnettverket for organisasjoner som jobber med utdanningsbistand - Global Campaign for Education (GCE).

Les rapporten: Global Education Monitoring Report 2024/5: Leadership in education. Lead for learning (unsesco.org).

Foto: Kenny Eliason, Unsplash

Kontaktperson ved OsloMet

Laster inn ...