Desentralisert ordning for kompetanseutvikling er et samarbeid mellom skoleeier, den enkelte skole og universitetet. Samarbeidet skal ta utgangspunkt i skolens behov for å utvikle alle ansattes kompetanse. OsloMet bidrar med forskningsbasert kunnskap. I samhandling med praksisfeltet skal vi nå felles mål om bedre praksis i klasserommet og styrke den enkelte elev. Erfaringer fra praksisfeltet bidrar igjen til å styrke vår lærerutdanning.
Hvordan kan OsloMet bidra i DeKomp-samarbeidet?
OsloMet jobber i gjensidige partnerskap mellom lærere i skolen og faglærere fra våre utdanninger. Partnerskapene skal være forankret i lærerfellesskapene på skolene og nettverkene vi samarbeider med. Det betyr at vi planlegger utviklingsarbeidsarbeidene i nær dialog med skoleeiere, skoleledelse og lærerrepresentanter. I samarbeid med skolen/skoleeier kan vi:
- vurdere kompetansebehov i skolen.
- inngå langsiktig skolepartnerskap hvor vi sammen ser på praksisen i klasserommet og kobler erfaringene til forskning for å utvikle praksisen i felleskap.
- lede lærende nettverk for faglærere i kommunen eller på tvers av skoleeiere.
Eksempler på tema vi jobber med:
- implementering av fagfornyelsen
- grunnleggende ferdigheter
- begynneropplæring
- mangfold, inkludering og flerspråklighet
- kritisk tenkning i et elevaktivt klasserom
- kunstig intelligens i bilder og visuelt arbeid
- praktisk og estetisk arbeid for motivasjon, mestring og læring
- estetiske læringsprosesser
- elevmedvirkning
- norsk som andrespråk
- veiledning for nyutdannede
Hva er viktig for å lykkes?
Det er skoleeier som står for meldingen og kompetanseutviklingen må være godt forankret på alle nivå. Skolene lykkes best med kompetansetiltakene når:
- arbeidet er grundig forankret gjennom medvirkning i personalet.
- skolens forutsetninger og behov er utgangspunkt for skreddersøm.
- skoleledere tar eierskap til utviklingen, driver denne internt på sin skole og setter av godt med tid.
- partnerne bruker nok tid på rolleavklaring og å skape gjensidig tillit.
- det foregår utforskning og utprøving i det enkelte klasserom.
Hvordan melder du behov?
Ønsker dere å samarbeide med OsloMet? Ta kontakt med oss i god tid for en uforpliktende samtale før dere begynner arbeidet med behovsmeldingen.
Det er skoleeier som er ansvarlig for å melde behov for tilskudd til kompetanseutvikling i skolen. Behovet skal meldes i samarbeid med OsloMet. Vi bistår med utfylling av behovsmeldingen og budsjettet.