Regional ordning for kompetanseutvikling i barnehage

Et utviklingsprosjekt for hele barnehagen.

Et barn som har på seg regnklær og er ute mellom to sykler

Hva er regional ordning?

Regional ordning er samarbeid og partnerskap mellom barnehageeiere og universitet- og høyskolesektoren.
Prosjektene tar utgangspunkt i barnehagens behov for kompetanseutvikling og involverer barnehageleder og de øvrige ansatte. Universiteter og høgskoler bidrar med forskningsbasert kunnskap, som i møte med praksisfeltet har som mål å bidra til bedre praksiser i barnehagene og utvikling av barnehagelærerutdanningen. Du kan lese mer om ordningen på Utdanningsdirektoratet (udir.no)

Hvordan kan OsloMet bidra i regional ordning?

OsloMet og Institutt for barnehagelærerutdanning er landets største barnehagefaglige miljø. Våre vitenskapelig ansatte kan veilede og bistå utviklingsprosjekter ute i den enkelte barnehage og i nettverk av barnehager. Vi kan bidra med blant annet:  

  • å vurdere kompetansebehov i barnehagen 
  • å planlegge, gjennomføre og evaluere kompetansetiltak 
  • faglig fordypning innenfor alle rammeplanens fagområder  

I den første fasen er det viktig at partnerne blir kjent med hverandres faglige og organisatoriske ståsted, og at utviklingsprosjektet forankres i barnehagens plandokumenter. I den andre fasen kan vi bistå i å utvikle en prosjektplan med konkrete mål og tiltak for perioden. I gjennomføringsfasen bidrar vi med faglig innhold, veiledning og støtte til utviklingsprosjektet. Prosjektet bør evalueres i et samarbeid mellom universitetet og barnehagen.  

Vi har tidligere inngått partnerskap med enkeltstående barnehager, mindre nettverk og større barnehageeiere som bydeler, kommuner eller barnehagekjeder. Tema for utviklingsprosjektene kan være: 

  • følge barnehagen gjennom et utviklingsprosjekt knyttet til omsorg, lek og læring i barnehagen
  • bistå i utvikling av personalets digitale kompetanse
  • arbeid sammen med språkstimulering gjennom sang og musikk, lek og læring
  • gi innspill til å skape inkluderende miljø for lek og læring
  • bistå utvikling av barnehagens pedagogiske virksomhet innenfor rammeplanens fagområder
  • utforske barnehagens verdigrunnlag sammen med dere
  • utfordre barnehagens praksis i arbeidet med kreative fag

Hva er viktig for å lykkes?

Barnehagene lykkes best med kompetansetiltakene når de ansatte involveres i hele prosessen. Derfor må barnehageeier informere og inkludere de ansatte om beslutningen om å melde behov for støtte til et utviklingsprosjekt.  Det er barnehageeier som står for meldingen og kompetanseutviklingen skal være godt forankret på eiernivå. Det er viktig at styrer/daglig leder er aktiv deltager gjennom hele prosjektperioden. 

Hvordan melder du behov?

Det er barnehageeier som er ansvarlig for å melde behov for tilskudd til kompetanseutvikling i barnehager. Behovet skal meldes i et samarbeid med universitet eller høyskole.  

Ønsker dere å samarbeide med OsloMet? Ta kontakt med oss i god tid for en uforpliktende samtale før dere begynner arbeidet med behovsmeldingen.  

Hvis det er aktuelt å etablere et partnerskap med OsloMet, bistår vi med utfylling av behovsmeldingen og søknadsbudsjettet.

Mer om regional ordning

Kontakt oss

Laster inn ...