– Nasjonal transportplan vil modernisere infrastruktur og utvikle tryggere, mer effektive og grønnere transportløsninger. Byggebransjen og myndighetene understreker behovet for planleggingskompetanse, sier professor John Östh ved Institutt for bygg- og energiteknikk.
– Det er også avgjørende for det grønne skiftet å ta i bruk ny teknologi.
OsloMet har svart på dette med å etablere et masterstudium i smart mobilitet og urban analyse på Institutt for bygg- og energiteknikk. Fra 2024 heter masterstudiet transport- og byplanlegging.
Smart mobilitet
Kompetanse i smart mobilitet og urban analyse er etterspurt lokalt, nasjonalt og internasjonalt.
Smart mobilitet handler om utvikling av transportnettverk og strategier for transportplanlegging. Studentene på det nye masterstudiet får kunnskaper om historie, trender, problemer og muligheter innen arealbruk og transport.
De får lære om transportetterspørsel, reiseatferd, arealbruk, transportpolitikk og planlegging, gatedesign og byrom, og hva det kan ha å si for en bærekraftig byframtid.
Studentene får også ferdigheter i bruk av ny teknologi på feltet, og kunnskaper om innovasjon innen bærekraftig urban mobilitet.
Urban analyse
Urban analyse handler om å analysere og forstå utviklingen og utfordringene ved byutvikling, og hvordan by- og arealplanlegging påvirker den faktiske bruken av et område.
Studiet skal gi studentene solide, teoretiske kunnskaper og anvendte ferdigheter i urbane systemer og urban design, og menneskelige faktorer i bærekraftige byer, som kan være nyttige i planlegging av urbane områder og samferdsel.
Klimaendringer og økt oppmerksomhet rundt ressursbruk og miljøpåvirkning gjør det aktuelt å legge mer vekt på hvordan byer bør utformes. Studentene får detaljerte kunnskaper om byvennlig planlegging og grønn politikk.
I tredje semester kan studentene velge fordypning i urban mobilitet eller urban analyse. Sammen med masteroppgaven i fjerde semester gir det studentene øvelse i å anvende kunnskapene og ferdighetene på relevante problemstillinger.
Ingeniøroppgaver må løses i et tverrfaglig perspektiv for å tjene en bærekraftig byutvikling.– instituttleder Hallgrim Hjelmbrekke
Digitale verktøy står sentralt
Bruk av avanserte dataprogrammer og simuleringsverktøy står svært sentralt, og studiet tar sikte på å kvalifisere studentene til å delta i forskning.
Samspill med ingeniørfagene
Institutt for bygg- og energiteknikk tilbyr utdannelse på bachelor- og masternivå innenfor konstruksjonsteknikk, bygningsteknologi, geoteknikk, smart vannteknologi, transportinfrastruktur, og energi og miljø i bygg.
– Satsingen på smart mobilitet og urban analyse kompletterer våre studieprogrammer ved å fokusere på planlegging, mobilitet og byutvikling, sier instituttleder Hallgrim Hjelmbrekke.
– Vi forventer at dette vil gi økt forståelse hos våre kandidater fra alle studieprogrammer om betydningen av at ingeniøroppgaver må løses i et tverrfaglig perspektiv for å tjene en bærekraftig byutvikling.
Masterstudiet i transport- og byplanlegging retter seg mot bachelorkandidater i byggingeniørfag, men kan også passe for bachelorkandidater med gode fagkunnskaper i by- og arealplanlegging eller transportteknikk, IT, geografi, arkitektur eller landskapsarkitektur.
Kontakt
Mer om studiet
Mer om byggingeniørfag på OsloMet
Fakultet for teknologi, kunst og design (TKD) inngår samarbeid med AFRY, som satser sterkt på mangfold og inkludering.
OsloMet-studentene får toppmoderne digital lab i bygg- og anleggsteknikk, bygningsteknologi og bærekraftig design.
Byggingeniørstudentene må lære mer om smarte systemer for infrastruktur og vedlikehold.
OsloMet skal samarbeide med Norconsult for å styrke undervisning, forskning og innovasjon i bygg- og energiteknikk.