Vi spurte hva hun tenkte da hun fikk forespørselen:
Det er klart det var veldig hyggelig å bli spurt. Dette er en viktig og meningsfull oppgave, og jeg ser frem til å jobbe sammen med et utvalg med mye kompetanse og erfaring på området. Jeg har tidligere vært medlem i et offentlig utvalg, men det er første gang jeg skal lede et.– Sølvi Mausethaugen, professor ved Senter for profesjonsstudier, OsloMet
Mausethagen er utdannet allmennlærer med master i pedagogikk og doktorgrad i profesjonsstudier.
Ikke første gang
Dette er ikke første gang hun har sittet i offentlige utvalg. Hun var sekretær for ekspertutvalget «Om lærerrollen», nedsatt av Kunnskapsdepartementet i 2015, og har sittet i Opplæringslovsutvalget, som leverte sin NOU i 2019.
Nå gleder seg til å få oversikt over tidligere arbeid på etter- og videreutdanningsfeltet.
– Utvalget har fått et mandat der vi skal bidra til et grunnlag for god etter- og videreutdanning for lærere og andre ansatte i barnehager og skoler fremover. Det har vært mange satsninger på dette feltet i de senere årene, og jeg ser blant annet frem til å sammenstille kunnskapsgrunnlaget vi har tilgjengelig om disse satsningene så langt.
Melby: Vil fortsette satsingen på etter- og videreutdanning
Utvalget ble oppnevnt i statsråd fredag 3. september, og rapporten har fått frist 1. oktober 2022.
Kunnskapsminister Guri Melby sier i en pressemelding at dyktige lærere og ansatte er avgjørende for å gi barn og unge gode hverdager.
– Siden 2013 har det skjedd et historisk kompetanseløft for kvalitet. Rundt 50.000 lærere og cirka 6.000 barnehagelærere har fått videreutdanningstilbud. Vi vil selvsagt forsette satsingen på etter- og videreutdanning. Det er et gode for barna og elevene, for profesjonsfellesskapet og for den enkelte ansatte, sier Melby.