English version

OsloMets strategi

To studenter i solskinn på vei ut av bygning.

OsloMet - et moderne universitet med en lang historie

I over 200 år har OsloMet og dets forløpere bidratt til å bygge kunnskap og kompetanse for velferdssamfunnet. Allerede i 1818 startet landets første jordmorutdanning opp i Kristiania. Senere kom profesjonsutdanninger som lærer-, ingeniør-, fysioterapi-, og sykepleieutdanninger. Flere av disse utdanningene bidro til kvinners inntog i arbeidslivet. Etter andre verdenskrig kom nye store utdanninger og fagmiljøer til innen helse- og sosialfag, journalistikk, administrasjon, ledelse og økonomi.

Mange av våre studenter har vært først i sin familie til å ta høyere utdanning, og mange har bakgrunn fra land utenfor Norge. Vi er stolte over vår inkluderende tradisjon og av at OsloMet har vært med å skape det moderne Norge.

OsloMet er i dag et moderne universitet med stor faglig bredde; fra kvantefysikk til barnevernspedagogikk, fra journalistikk til kreftsykepleie. Universitetet er i dag særlig kjent for sine solide, store fagmiljøer innenfor lærerutdanning, helse- og sosialfag, samfunnsforskning, design og teknologifag.

OsloMet er et storbyuniversitet. Både forskningen og utdanningene er tett på lokale utfordringer og berikes av det urbane mangfoldet rundt våre studiesteder i Oslo og på Romerike. Dette gir oss muligheter for å utforske nye løsninger for et godt samfunn. 
OsloMet er også et internasjonalt universitet. Vi inngår i et internasjonalt akademisk fellesskap med andre universiteter over hele verden og tar i bruk og bidrar til ny forskningsbasert kunnskap på tvers av landegrensene.

Universitetet OsloMet støtter aktivt opp om arbeidet for å oppfylle FNs bærekraftsmål. Blant målene er å utrydde fattigdom og stoppe klimaendringene. Alvoret i situasjonen tilsier særlig vekt på disse utfordringene de neste årene. OsloMet har stor faglig aktivitet som kan knyttes til mål som god helse og livskvalitet, mindre ulikhet og god utdanning, ofte kalt bærekraftmålenes sosiale dimensjon.

Vi skal være et levende universitet – et åpent kultur- og kunnskapssentrum for storbyens befolkning. Et sted hvor akademisk frihet står sterkt, og hvor kunnskap utveksles, utvikles og utfordres. Et sted ansatte er stolte over å arbeide og hvor studentene trives og utvikler gode faglige kunnskaper og dannelse. I vår organisasjon skal alle kjenne seg respektert uavhengig av bakgrunn og identitet. Våre campusområder skal oppleves moderne og inkluderende for alle brukere. Bygningene våre skal vise frem hvem vi er.

OsloMet vektlegger høy kvalitet i våre utdanninger og forskning. Vi skal også i fremtiden bygge videre på våre faglige styrker, tradisjoner og verdier.

Visjon og slagord

Visjon: OsloMet utvikler kunnskap som løser samfunnets utfordringer

Slagord: Ny viten – ny praksis

Våre verdier

Inkluderende

Vi stimulerer til likeverd og mangfold.

Nyskapende

Vi utfordrer det eksisterende og utforsker nye idéer og løsninger.

Tett på samfunnet

Vi engasjerer oss i og samarbeider med samfunnet rundt oss.

Samfunnsutfordringer og våre forpliktelser 

Strategien skal gi retning for OsloMet fram mot 2050. Den er derfor bygget opp rundt noen av vår tids viktigste langsiktige samfunnsutfordringer og områder der OsloMet kan gi et særlig bidrag. 

Utfordringene omfatter et velferdssamfunn under press, sviktende tillit til kunnskap og demokratiske verdier og institusjoner, fortsatt global oppvarming og geopolitisk, økonomisk og teknologisk uforutsigbarhet. OsloMet har derfor som målsetning å bidra til:

Strategien er utformet som forpliktelser som uttrykker hvordan OsloMets faglige virksomhet skal bidra til å løse samfunnsutfordringer og skape samfunnsforbedringer. Forpliktelsene skal kunne omfatte flere ulike aktiviteter over tid. 

Varige velferdsløsninger

Velferdsstater står overfor utfordringer i form av demografiske endringer, økonomisk usikkerhet og økende sosial ulikhet.  

Innvandring, et aldrende samfunn, og endrede økonomiske forutsetninger innebærer at tjenester må utvikles for å håndtere en ny virkelighet. Utdanningene må tilpasses endringene, og det vil være behov for forskningsbasert innsikt i hvordan utfordringene kan løses. 

Velferdsmodeller bygger på en rettferdig fordeling av velferdsgodene, mulighet til å ta informerte valg og en kritisk debatt om velferdsprioriteringene. Det er et økende behov for kunnskap om konsekvenser av sosial ulikhet for livskvalitet i ulike livsfaser.

OsloMet skal ha utdanninger og forskningsmiljøer som gjør det mulig for Norge å gi befolkningen helse- og velferdstjenester av høy kvalitet. 

Vi forplikter oss til å:  

Et velfungerende demokrati

Demokratiske verdier og tilliten til kunnskap er under press i store deler av verden. 

En viktig utfordring de kommende tiårene blir å bevare tilliten til kunnskap, fri tilgang til informasjon, og oppslutningen om demokratiske institusjoner og prosesser både i Norge og internasjonalt. Universitetene er fanebærere for kunnskap, åpenhet og demokratiske verdier. Betydningen vi har som universitet er knyttet både til kunnskap og verdier studentene våre får gjennom utdanningene, til forskningen, og hvordan vi involverer oss som universitet i samfunnet rundt oss.  

Et velfungerende demokrati forutsetter profesjoner som er i stand til å tilby høykvalitets tjenester til en mangfoldig befolkning. Møter med ansatte i velferdsstatens frontlinje er med på å påvirke menneskers tillit til det demokratiske systemet. Deres kompetanse bidrar dermed til å styrke et velfungerende demokrati.

Vi forplikter oss til å:

En bærekraftig utvikling    

Bærekraftig utvikling handler om samspillet mellom naturen, økonomiske og sosiale forhold og hvordan dette virker inn på naturgrunnlag, klima og menneskers mulighet til å utvikle seg. 

Klimakrisen er vår tids største utfordring. Den globale oppvarmingen fortsetter, og natur- og ressursgrunnlaget er truet både i Norge og internasjonalt. FN forventer at verdens befolkning skal stige til nærmere 10 milliarder i 2050. Disse utfordringene vil virke inn på politiske og økonomiske forhold, migrasjon, levekår, helse og sikkerhet. Hvordan det globale samfunnet kommer til å håndtere utfordringene knyttet til planetens tålegrenser, matsikkerhet, helse og konflikter er avhengig av hva hvert enkelt land alene og i samarbeid med andre gjør i dag. 

Med vår posisjon som et av Norges største universiteter, vår bredde i profesjons-utdanningene og plassering i storbyen Oslo, er OsloMet godt posisjonert til å gi viktige bidrag til en bærekraftig samfunnsutvikling. 

OsloMet skal arbeide for en bærekraftig utvikling lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Dette skal omfatte både utdanningene, forskningen og egen organisasjon. Forståelse av hva en bærekraftig utvikling innebærer og krever av samfunnet, så vel som kunnskap og ferdigheter knyttet til bærekraft utvikling, vil være viktig.

Vi forplikter oss til å: 

Kompetanse for en uforutsigbar verden

Samfunnet har behov for at universitetene utdanner studenter som klarer å omstille seg i møte med uforutsette hendelser og utviklingstrekk. Universitetets langsiktige forskning bidrar på sin side til et kunnskapsgrunnlag det kan være behov for når nye og ukjente situasjoner oppstår. 

En rask utvikling av ny teknologi åpner nye muligheter, men kan også føre med seg nye utfordringer og trusler. Både for studenter og ansatte skal OsloMet fremme evne til kritisk tenkning, dømmekraft og innovasjon. 

OsloMet har et samfunnsansvar også utenfor Norge. Samarbeid med universiteter i utsatte områder og ivaretagelse av utsatte forskere og studenter er en del av OsloMets globale samfunnsansvar. I krisetider er det viktig å ivareta kontakten med sivile fagmiljøer på tvers av landegrenser, for å hegne om kunnskapsinstitusjonene og deres rolle.  

Vi forplikter oss til å:

Delstrategier

  • Delstrategi for forskning og utvikling

    Delstrategien for forskning og utvikling har tre overordnede mål: OsloMet skal ha forskning av høy kvalitet, utvikle kunnskap som løser samfunnets utfordringer og ha forskning som bidrar til å utvikle utdanningene.

  • Delstrategi for samfunnsforbedring

    OsloMet skal ha en sterk nasjonal og internasjonal profil preget av vår kunnskap og evne til å lytte, formidle og samarbeide.

  • Delstrategi for utdanning

    Delstrategien for utdanning har tre overordnede mål: Undervisning som motiverer for læring, engasjerte studenter i et aktivt studiemiljø og sterke koblinger mellom utdanning og arbeidsliv.