Andrespråkspedagogikk 1 (Videreutdanning for lærere)

Videreutdanning

Videreutdanningen gir lærere som jobber i skolen oppdatert og forskningsbasert kompetanse om elever med norsk som andrespråk fra 1. til 10. trinn, enten de går i egne tilbud eller er integrert i ordinære klasser.

Opptakskrav og søknadsfrist

Søknadsfrist

15. april.

Opptakskrav

Opptakskrav er godkjent lærerutdanning innrettet for undervisning i grunnskolen med minst 30 studiepoeng i norsk. Søkere med bestått førskole- eller barnehagelærerutdanning må i tillegg dokumentere PAPS 1+2 eller GLSM 60 studiepoeng.

Søkere med kun GLSM 30 studiepoeng eller PAPS 1 må i tillegg dokumentere 30 studiepoeng i matematikk eller norsk rettet mot barnetrinnet.

Studenter som får studieplass, må være i arbeid som lærer eller ha kontakt med en skole der det er mulig å ta aktivt del i undervisning i norsk som andrespråk. 

Kravet om bestått lærerutdanning kan fravikes dersom søkeren kun mangler faget hun/han søker opptak til, for å fullføre lærerutdanningen sin.

Språkkrav og godkjenning av utenlandsk høyere utdanning

Søkere med morsmål fra land utenfor Norden må dokumentere norsk og engelsk tilsvarende kravet til generell studiekompetanse (samordnaopptak.no).  

Barnehage- eller lærerutdanning fra utlandet må være godkjent som «Styrer og pedagogisk leder i barnehage» eller «Lærer i grunnopplæring og/eller morsmålslærer» enten av Utdanningsdirektoratet, NOKUT eller Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (hkdir.no).

Spørsmål?

Spørsmål om opptakskrav til studiet rettes til opptak@oslomet.no

Hva lærer du?

Gjennom videreutdanningen i andrespråkspedagogikk vil du få forskningsbasert kunnskap om andrespråkslæring og erfaring med andrespråkspedagogikk. Dette gjelder både for elever som får særskilt språkopplæring i egne grupper og for elever med norsk som andrespråk som er integrert i ordinær undervisning. 

Emne 1 inneholder grunnleggende temaer innenfor andrespråkspedagogikk, flerspråklighet, språklæring og språkutvikling. Dette inkluderer utvikling av muntlige ferdigheter og elevaktive læringsformer.

Videre vil grunnleggende lese- og skriveopplæring for elever med norsk som andrespråk, estetiske arbeidsformer og bruk av skjønnlitteratur i andrespråksopplæring vektlegges.

Emne 2 inneholder en videreføring av de grunnleggende temaene i emne 1, samt fokusere på lesing og skriving av fagtekster og ulike digitale ressurser i opplæringen.

Organisering og tilrettelegging av opplæringen og kartlegging av elevenes språkferdigheter er også viktige fagområder. Her vil en særlig se på hvilke ressurser elevene har med seg både språklig og kulturelt, og hvordan samarbeid med foreldre kan utvikles. I denne sammenhengen vil demokratiperspektiver på undervisning av flerspråklige elever tematiseres.

Studieside for Andrespråkspedagogikk (Kompetanse for kvalitet)

Besøk studentportalen for mer informasjon om dette studiet (student.oslomet.no).

Her vil du også få se seneste timeplan for utdanningen.

Se programplan på student.oslomet.no

Samlinger og undervisning

Studiet er samlingsbasert og går over to semester. Undervisningen er fordelt på tre samlinger hvert semester som går over to dager. Studiet er delt i to emner på 15 studiepoeng med avsluttende eksamen i hvert emne. Emne 2 bygger på emne 1 og det er derfor krav om fullført og bestått eksamen i emne 1 for å kunne ta eksamen i emne 2. 

Undervisningen er variert og har en praktisk tilnærming. Studiet benytter ulike arbeids- og undervisningsformer knyttet til læringsarenaer og digitale plattformer.

I tillegg til samlingene består studiearbeidet av selvstudium med innlevering av arbeidskrav. Arbeidsformen inkluderer erfaringsdeling av egne praksiserfaringer fra arbeid i skolen og utprøving av faglig innhold i skolen. Det gis også en innføring i bruk av digitale læringsressurser tilpasset innholdet i studiet. 

Studentene forventes å delta aktivt i samlingene og å ta ansvar for egen læring gjennom diskusjoner, framlegg, kollokvier og ved fortløpende vurdering av egen læringsprosess. Samlingene er obligatoriske.

Vi gjør oppmerksom på det ikke er høst- eller vinterferie ved OsloMet, og at det derfor kan bli lagt opp til undervisning også i disse ukene.

Samlingsdager og timeplan publiseres på student.oslomet.no

Studiets oppbygging

Laster inn programplan, vennligst vent ...

Om Kompetanse for kvalitet

Kompetanse for kvalitet – felles satsing på videreutdanning

Det er viktig for barn og unges læring, mestring og trivsel at de møter kvalifiserte lærere som har god kompetanse. Regjerningen har gjennom strategien Kompetanse for kvalitet (regjeringen.no) et ønske om at skolen skal være et sted der lærerne har mulighet til å utvikle seg faglig, både individuelt og i et profesjonelt fellesskap.

Profesjonelle fellesskap, der kompetent ledelse legger til rette for at faglig dyktige lærere samarbeider om god undervisning, bidrar til et godt læringsmiljø og til at elevene lærer mer.

Vikar- og stipendordning

Du finner informasjon om vikar- og stipendordning, samt søknadsfrist på Utdanningsdirektoratets nettsider (udir.no).

Kostnader

Har du spørsmål om utdanningen, kontakt oss gjennom vårt kontaktskjema. 

Du kan også nå oss ved å ringe fakultetets infosenter:
67 23 77 77 (10.00-11.30 og 12.00-14.00).

Faglig ansvarlig

Laster inn ...