Studiet tilbys lærere i arbeid som allerede har 30 studiepoeng i norsk. Studiet har til formål å videreutvikle et faglig og didaktisk grunnlag for norskopplæring i grunnskolen. Det vil gis en utvidet, forskningsbasert innsikt i norsk språk-, tekst- og litteraturvitenskap.
Opptakskrav og søknadsfrist
Søknadsfrist
15. april.
Opptakskrav
Opptakskravet er fullført lærarutdanning innretta for undervisning i grunnskolen. I tillegg krevst norsk 1, 1.-7. (30 studiepoeng) eller tilsvarande (til dømes norsk 1, 30 studiepoeng, frå allmennlærarutdanning). Søkjarar med bestått førskule- eller barnehagelærerutdanning må i tillegg dokumentere PAPS 1+2 eller GLSM 60 studiepoeng. Søkjarar med berre GLSM 30 studiepoeng eller PAPS 1 må i tillegg dokumentere 30 studiepoeng i matematikk eller norsk retta mot barnetrinnet.
Studentar som får studieplass, må vere i arbeid som lærar i grunnskulen eller ha kontakt med ein skule der det er mogleg å ta aktivt del i norskopplæring.
Kravet om bestått lærarutdanning kan fråvikast dersom søkjaren berre manglar faget ho/han søkjer på, for å fullføre godkjend lærarutdanning.
Språkkrav og godkjenning av utenlandsk høyere utdanning
Søkere med morsmål fra land utenfor Norden må dokumentere norsk og engelsk tilsvarende kravet til generell studiekompetanse (samordnaopptak.no).
Barnehage- eller lærerutdanning fra utlandet må være godkjent som «Styrer og pedagogisk leder i barnehage» eller «Lærer i grunnopplæring og/eller morsmålslærer» enten av Utdanningsdirektoratet, NOKUT eller Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (hkdir.no).
Spørsmål?
Spørsmål om opptakskrav til studiet rettes til opptak@oslomet.no
Hva lærer du?
Norsk er det største skolefaget og bærende for læring også i andre fag.
Studiet kombinerer teoretisk kunnskap, studentenes eget arbeid med språk og tekster og didaktisk refleksjon. Studentene møter kulturarven og moderne tekster i form av skjønnlitteratur og sakprosa, og de blir utfordret til å drøfte og reflektere omkring identitet og fellesskap, etikk og verdiformidling i et flerkulturelt samfunn.
Studiet er bygd opp av to emner á 15 studiepoeng som avsluttes med eksamen. Innholdet i emne 2 bygger på innholdet i emne 1.
Emne 1: Skjønnlitterære klassikere for barn, ungdom og voksne – barnelitteraturhistorie - lese- og skriveopplæring i et historisk perspektiv – elevtekster.
Emne 2: Samtidslitteratur for barn og unge – multimodale tekster – muntlighet – den andre leseopplæringen – språklige endringsprosesser.
Studieside for Norsk 2 for 1. -7. trinn
Besøk studentportalen for mer informasjon om dette studiet (student.oslomet.no).
Her vil du også få se seneste timeplan for utdanningen.
Studiets oppbygging
Samlinger og undervisning
Studiet er samlingsbasert og går over to semester. Undervisningen er fordelt på tre samlinger hvert semester som går over to dager. Studiet er delt i to emner på 15 studiepoeng med avsluttende eksamen i hvert emne. Emne 2 bygger på emne 1 og det er derfor krav om fullført og bestått eksamen i emne 1 for å kunne ta eksamen i emne 2.
Undervisningen er variert og har en praktisk tilnærming. Studiet benytter ulike arbeids- og undervisningsformer knyttet til læringsarenaer og digitale plattformer. I tillegg til samlingene består studiearbeidet av selvstudium med innlevering av arbeidskrav. Arbeidsformen inkluderer erfaringsdeling av egne praksiserfaringer fra arbeid i skolen og utprøving av faglig innhold i skolen. Det gis også en innføring i bruk av digitale læringsressurser tilpasset innholdet i studiet.
Studentene forventes å delta aktivt i samlingene og å ta ansvar for egen læring gjennom diskusjoner, framlegg, kollokvier og ved fortløpende vurdering av egen læringsprosess. Samlingene er obligatoriske.
Vi gjør oppmerksom på det ikke er høst- eller vinterferie ved OsloMet, og at det derfor kan bli lagt opp til undervisning også i disse ukene. Samlingsdager og timeplan finnes på student.oslomet.no.
Kostnader
Semesteravgift (student.oslomet.no).
Denne består av en semesteravgift til Studentsamskipnaden SiO og kopiavgift.