Rektorutdanningen

Videreutdanning

Ta steget mot å utvikle deg som skoleleder med rektorutdanningen ved OsloMet. Utdanningen er forskningsinformert, praksisnær og utviklingsorientert.

Opptakskrav og søknadsfrist

Søknadsfrist

1. mars

Opptakskrav

Målgruppen for utdanningen er skoleledere, for eksempel rektorer, assisterende rektorer, inspektører og avdelingsledere med personalansvar.

Opptakskrav er minst tre års høyere utdanning tilsvarende 180 studiepoeng.

Søkere som ikke oppfyller kravet om 180 studiepoeng, men som er valgt ut av Utdanningsdirektoratet til å gå på rektorutdanningen ved OsloMet, kan tas opp på bakgrunn av individuell vurdering.

Opptak søkes via Utdanningsdirektoratet (udir.no).

Slik søker du

Søk om deltakelse via Utdanningsdirektoratets søkeportal (udir.no). Studiet åpner for søknad 1. februar. Søknadsfristen er 1. mars.

Søkere som tilbys plass på dette studiet, vil motta e-post med nærmere informasjon om opptak og registrering fra OsloMet som foretar det endelige opptaket, innen 1. mai.

Hva lærer du?

Rektorutdanningen ved OsloMet har et spesielt fokus på din rolle som skoleleder. I lederrollen har du stor betydning for utvikling i skolen og for elevenes læring. Gjennom studiet tilegner du deg kunnskaper og ferdigheter for profesjonell utøving av lederrollen. Tidligere studenter uttrykker stor tilfredshet med rektorutdanningen ved OsloMet – snakk med dem og ta steget.

Hva lærer du innen de ulike kompetanseområdene?

Rektorutdanningen dekker fem kompetanseområder: styring og administrasjon, utvikling og endring, profesjonsfellesskap og samarbeid, lederrollen og elevers læringsmiljø.

I kompetanseområdet “styring og administrasjon” lærer du om skolens styringsstrukturer, institusjonell tillit og betydningen av økt rettsliggjøringen i skolen. Du vil få trening i å håndtere spenninger og juridiske problemstillinger.

Under “utvikling og endring” presenterer vi ulike forståelser for hvordan skoleutvikling skjer gjennom ulike faser. Du lærer å identifisere utviklingsbehov, gjøre analysearbeid og å lede utviklingsarbeid på egen skole. Digitalisering er et prioritert tema.  

Under “profesjonsfellesskap og samarbeid” går vi inn i hva et profesjonelt læringsfellesskap er, hva det betyr innenfor en skolekontekst, og hvilke lederutfordringer som kan oppstå. Du vil få trening i å videreutvikle læringsarenaer, team og profesjonelle samtaler.

I kompetanseområdet “lederrollen” legger vi opp til at du skal få utvikle din egen rolleforståelse og lederidentitet. Gjennom gruppecoaching styrker du mestring, selvbevissthet og dømmekraft. Vi vil også trene på dialogbaserte ferdigheter.

Under “elevers læringsmiljø” får du videre innsikt i skolens lærings- og læreplanarbeid og du lærer å lede forbedringer, utvikle et inkluderende skolemiljø og etablere pedagogiske støttestrukturer.

Samlinger og undervisning

Studiet er samlingsbasert og går over tre semestre, med 7 samlinger av 3 dager i hovedsakelig i Oslo-området. Sommersamlingen i juni tilbringer vi sammen på hotell. 

Datoer for samlinger studieåret 2025-2026:

  • 17.-19.09.2025 
  • 12.-14.11.2025 
  • 04.-06.02.2026 
  • 08.10.04.2026 
  • 03.-05.06.2026 
  • 02.-04.09-2026 
  • 04.-06.11.2026

Arbeidsformer

Studiet benytter varierte og utforskende arbeidsformer som forelesninger, diskusjoner, arbeid i læringsgrupper, observasjoner og presentasjoner. Undervisningen er i stor grad problembasert, og på samlingene introduseres du for og arbeider med praksisnær forskning, nasjonale styringsdokumenter, autentiske og realistiske caser fra praksisfeltet. I løpet av utdanningsforløpet planlegger og leder du et skoleutviklingsprosjekt i egen skole, der valg av tema gjøres i samråd med overordnet ledelse (rektor/skoleeier) og er innenfor skolens satsingsområde. Det forventes at du medvirker aktivt gjennom hele studieløpet ved å undersøke og drøfte faglige utfordringer i din egen arbeidssituasjon og kommunisere egne behov for kompetanseutvikling.

Arbeidskrav

Koblingen mellom utdanningen og egen praksiskontekst sikres ved at du mellom samlingene arbeider med til sammen seks arbeidskrav som innebærer å gjøre praktiske utprøvinger og planarbeid på egen arbeidsplass. Arbeidskravene omfatter utprøving av avgrensede aksjoner knyttet til ulike faser i utviklingsprosjektet. Det praktiske arbeidet ses i lys av relevant teori og forskning, og du utfordres til å reflektere over teori-praksis-dimensjonen. Arbeidskravene er individuelle, men arbeidet med kravene skjer i en prosess med medstudenter i læringsgruppa og prosessveiledere.

Læringsgrupper, veiledning og gruppecoaching

Ved studiestart blir du deltager i en læringsgruppe som arbeider sammen både på, og mellom samlingene. Dere trener på ulike ferdigheter, gir hverandre tilbakemelding på arbeid med skoleutviklingsprosjektet og deler erfaringer og faglig kompetanse, slik at mangfold og variasjon i deres fagbakgrunn og erfaringer utnyttes og blir ressurser for gjensidig læring. I arbeidet med skoleutviklingsprosjektet og de obligatoriske arbeidskravene får du faglig veiledning av en prosessveileder. Veiledningen gis både skriftlig og muntlig, individuelt og i gruppe, og den vil være konstruktiv, konkret og kriteriebasert og bygge på de faglige målene i studiet. Som studenter vil dere også oppfordres til å veilede hverandre både i arbeid som foregår på samlingene og mellom samlingene. 

Gruppecoaching utgjør en sentral del av Rektorutdanningen ved OsloMet. Som student blir du coachet av en gruppecoach og medstudentene i læringsgruppen din. Det betyr at du og dine medstudenter opptrer som medcoacher for hverandre sammen med en erfaren gruppecoach. Du møter gruppecoacher som fortrinnsvis både har en forskningsmessig akademisk bakgrunn og erfaring som skoleleder. Coachingen handler om at du utvikler din rolleforståelse og egen identitet som skoleleder, og at du tilegner deg et bredere handlingsrepertoar i egen rolleutøvelse. 

Studiets oppbygging

Laster inn programplan, vennligst vent ...

Om nasjonal rektorutdanning for skoleledere

Rektorutdanningen er et tilbud til skoleledere i grunnopplæringen og videregående opplæring, og er tilrettelagt for å kunne kombineres med full jobb som skoleleder. Studiet er en del av den nasjonale lederopplæringen for skoleledere som Utdanningsdirektoratet tilbyr. 
Som student på rektorutdanningen ved OsloMet blir du involvert i et fagmiljø med noen av de fremste forskerne på feltet. Fagmiljøet utgjør et team bestående av medlemmer med en variert og sjelden kombinasjon av akademisk bakgrunn og praktisk arbeidserfaringer fra Senter for praksisrettet utdanningsforskning ved Universitetet i Innlandet (inn.no) og OsloMet. De fleste har omfattende erfaring fra utdanningssektoren og er medlemmer av forskergruppen Utdanningsledelse ved OsloMet.

Les mer om rektorutdanningen på Utdanningsdirektoratets nettsider.

Modulbasert videreutdanning for ledere i barnehage og skole

Kostnader

Litteratur.
Reise- og oppholdskostnader i forbindelse med samlingene.

Administrativ kontaktperson

Laster inn ...

Faglig ansvarlig

Laster inn ...

Anne Cathrine Holth, Universitetet i Innlandet (inn.no)