Vårt masterstudium er sentrert rundt prosjektoppgaver med en avsluttende større masteroppgave.
Ved masterstudiet ønsker vi at studentene skal knytte sine prosjekter til aktuelle problemstillinger ved egen arbeidsplass.
Vi oppfordrer ledere til å samarbeide med studentene for å finne prosjekter som er relevante og nyttig å gjennomføre. Har dere aktivitet knyttet til skoleutviklingsprosjekter, samarbeid med direktorat/fylkeskommuner, eller i regional utvikling med bedrifter? Da kan masterstudenter i yrkespedagogikk bidra!
Medarbeidere med en mastergrad i yrkespedagogikk kan:
- bidra til skoleutvikling eller utvikling i egen virksomhet. Studentene utvikler god kompetanse i å planlegge, gjennomføre og vurdere prosjekter på egen arbeidsplass, og leder slike prosjekter. Studentene kan bidra i å skrive søknader om prosjektmidler
- ta større ansvar for samarbeidsprosesser. Aktuelle områder kan være Utdanningsdirektorat og fylkeskommunen, men også mellom skoler/bedrifter og internt på arbeidsplassen og i lokalmiljøet. Studentene kan utvikle regionalt utviklingsarbeid og internasjonalt samarbeid
- bidra til pedagogisk utvikling ved arbeidsplassen
- dokumentere skoleutviklingsprosjekter og ta ansvar for at metoder, prosesser og resultater skriftliggjøres og synliggjøres overfor ledelse og andre aktører
- innhente og formidle oppdatert forskningsbasert kunnskap som er relevant for eget arbeid, arbeid i team eller ved hele virksomheten. Studentene får god innsikt i styringsdokumenter for videregående opplæring og kan holde seg oppdatert på endringer
- vurdere sin egen rolle som tilrettelegger av andres læringsprosesser, og arbeide mer systematisk med egen fagutvikling
- se kritisk på læreprosesser og organisering ved egen virksomhet, kan argumentere og begrunne ulike ståsteder ut fra yrkespedagogiske og yrkesdidaktiske perspektiver
- veilede kolleger
- påta seg lederstillinger i team eller avdelinger
- bruke nettverk fra studiet til å skape nye samarbeidsrelasjoner og lære av andre