Veilederkurset for ph.d. handler om veiledning som prosess, utfordringer, medforfatterskap, etiske aspekter ved veiledning og relasjonen mellom veileder og kandidat.
Om kurset
Dette kurset er for alle som veileder doktorgradsstudenter.
Kurset handler om ph.d.-veiledning som prosess, utfordringer, medforfatterskap, etiske aspekter ved veiledning og relasjonen mellom veileder og kandidat. Kursopplegget innebærer:
- Forarbeid.
- Aktiv deltakelse.
- Erfaringsutveksling mellom kursdeltakere.
Ph.d.-opplæringen er organisert ulikt på de ulike ph.d.-programmene ved OsloMet, og kravene til avhandlingen varierer mellom fagene. Dette har konsekvenser for hva det innebærer å være veileder og kandidat, og for forholdet mellom kandidat og veileder. Samtidig vil ph.d.-veiledere ha mange felles utfordringer i prosessen.
Formålet med dette kurset er å tematisere ph.d.-veiledernes erfaringer og utfordringer samt bidra til økt utbytte av veiledningen for både kandidat og veileder.
Tema
- Utfordringer i veiledningssituasjonen
- Ansvar og involvering: Veileder og stipendiaters rolle
- Analyse av veiledning
- Gjennomføring, tidsplanlegging og fremdrift
- Medforfatterskap og Vancouver-reglene
Hvem er kurset for?
Kurset er for aktive ph.d.-veiledere. Kurset bygger på deltakernes erfaringer, og det er derfor en forutsetning at deltakerne har kommet i gang med egen ph.d. veiledning.
Dersom kurset blir fullbooket, beregnes det fem deltakere fra hver enhet/fakultet.
Kostnader
Kurset er gratis, men dersom du ikke møter opp eller melder avbud etter angitt frist vil du bli fakturert for eventuelle hotellkostnader.
Kursbevis
Etter fullført kurs vil deltakerne få utlevert kursbevis.
Kursdatoer
20-21. november - Soria Moria hotel
Påmelding 2024
Dersom du ønsker å delta på kurset må du
- Melde deg på via EVUweb (evuweb.fsweb.no)
- Gi oss informasjon om deg selv via nettskjema (nettskjema.no)
Velg OsloMet som institusjon, og logg inn med din elektroniske ID.
Søknadsfrist: 1. november
Opptakskrav
Dette kurset er kun for aktive ph.d.-veiledere.
Vi behandler ikke søknader fra EVUweb dersom du har glemt å fylle ut informasjon om deg selv via nettskjema.
Obligatorisk forarbeid til kurset
1. Notat om utfordrende veiledningssituasjon
Skriv et notat (ca 300-500 ord) som skal inneholde:
En beskrivelse av en konkret situasjon der du opplevde veiledningen av en stipendiat eller student som utfordrende. Velg derfor en situasjon som du opplevde som et reelt problem – ikke en situasjon du allerede har løst på en strålende måte og gjerne vil fortelle om. Dette skal være en fortelling der du beskriver hva som skjedde og forløpet i hendelsen. Dersom det er nødvendig, merker du teksten din med «Fortrolig».
Beskrivelsen skal skrives ut og tas med på kurset i 6 eksemplarer og vil bli brukt på kurset som grunnlag for diskusjon i mindre grupper. Du tar selv med arkene med beskrivelsen tilbake fra kurset.
2. Eksempel på veiledning
Til samlingen skal du ha med kopi av en tilbakemelding du har gitt til en ph.d.-stipendiat, fortrinnsvis et dokument der du har gitt skriftlig tilbakemelding. Hvis du ikke har en slik, lag eventuelt en beskrivelse av en muntlig veiledningssituasjon og fortell om hva du la vekt på å formidle til stipendiaten. Velg gjerne ut en tilbakemelding som du tenker vil være interessant å analysere på samlingen.
Denne tilbakemeldingen skal du presentere og analysere i par sammen med en annen kursdeltaker, fortrinnsvis en fra samme eller nærliggende faglig bakgrunn. Ta derfor med to utskrifter til kurset (lange dokumenter kan eventuelt forkortes).
3. Intervju en kollega
Gjennomfør et lite intervju med en kollega som relativt nylig har gjennomført et veilederforløp helt frem til disputas. Ha søkelys på hele forløpet, stipendiatens arbeid og utvikling, og veileders rolle i ulike faser – inkludert spesielle utfordringer og hvordan veilederen møtte/løste disse.
Få et konkret innblikk i forløpet og utfordringene. Unngå generelle erfaringer og vurderinger. Lag et kort, punktvis notat som du tar med til kurset.
Anbefalt litteratur
- Bastalich, W. (2017). Content and context in knowledge production: a critical review of doctoral supervision literature. Studies in Higher Education, 42(7), 1145-1157 (oria.no)
- Dysthe, O. & Samara, A. (Red.). (2006). Forskningsveiledning på master - og doktorgradsnivå. Abstrakt forlag (oria.no)
- Fekjær, S.B. (2017). Ph.d. – en veiviser. Gyldendal akademisk (oria.no)
- Krumsvik, R. (2022). Academic writing in scientific journals versus doctoral theses. Nordic Journal of Digital Literacy, 17(2), 78-94 (oria.no)
- Lee, A. (2020). Successful Research Supervision: Advising students doing research. Routledge (oria.no)
- Nicol, D. (2021) The power of internal feedback: exploiting natural comparison processes, Assessment & Evaluation in Higher Education, 46:5, 756-778, Full article: The power of internal feedback: exploiting natural comparison processes (oria.no)
- Shute, V. J. (2008). Focus on formative feedback. Review of educational research, 78(1), 153-189 (oria.no)
Retningslinjer
Ph.d.-regelverk ved OsloMet (ansatt.oslomet.no).
Etiske retningslinjer for veiledning ved OsloMet (ansatt.oslomet.no)
Retningslinjer for programmene:
- Atferdsanalyse (ansatt.oslomet.no)
- Helsevitenskap (ansatt.oslomet.no)
- Profesjonsstudier (ansatt.oslomet.no)
- Sosialt arbeid og sosialpolitikk (ansatt.oslomet.no)
De øvrige programmene har ikke egne retningslinjer. Link til programplan under.
Har du spørsmål om kurset?
Kurs for ph.d.-veiledere driftes og administreres av Senter for profesjonsforskning.
Vennligst kontakt senteradministrasjonen dersom du har spørsmål om kurset.
Vennligst kontakt fagansvarlig dersom du har spørsmål om kursets innhold og gjennomføring