Praktiske og estetiske fagovergripende kompetanser (Videreutdanning for lærere)

Videreutdanning

Ønsker du å lære mer om praktiske og estetiske innganger til undervisning? Denne videreutdanningen kombinerer teori og praksis, og har som mål å løfte din kompetanse i praktisk og estetisk undervisning, på tvers av fag. Studiet er rettet mot lærere i grunnskolen og kulturskolen.

Studiestart

Informasjon om studiestart, timeplaner, pensum og mye mer finner du på studiestartsiden (student.oslomet.no).

Opptakskrav

Opptakskrav er bestått lærerutdanning innrettet for undervisning i grunnskolen. Søkere med bestått førskole- eller barnehagelærerutdanning må i tillegg dokumentere PAPS 1+2 eller GLSM 60 studiepoeng. Søkere med kun GLSM 30 studiepoeng eller PAPS 1 må i tillegg dokumentere 30 studiepoeng i matematikk eller norsk rettet mot barnetrinnet.

Studenter som får studieplass, må være i arbeid som lærer i grunnskolen eller kulturskolen, eller ha kontakt med en grunn-/kulturskole der det er mulig å ta aktivt del i undervisningen. 

Språkkrav og godkjenning av utenlandsk høyere utdanning

Søkere med morsmål fra land utenfor Norden må dokumentere norsk og engelsk tilsvarende kravet til generell studiekompetanse (samordnaopptak.no)  

Barnehage- eller lærerutdanning fra utlandet må være godkjent som «Styrer og pedagogisk leder i barnehage»  eller «Lærer i grunnopplæring og/eller morsmålslærer»  enten av Utdanningsdirektoratet, NOKUT eller Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (hkdir.no)

Spørsmål

Spørsmål om opptakskrav til studiet rettes til opptak@oslomet.no

Slik søker du

Søknadsfrist: 15. april.

Du kan søke om opptak fra 1. mars. 

Hva lærer du?

Som student på denne videreutdanningen lærer du om praktiske og estetiske tilnærminger til læring, tverrfaglig tenkning og samarbeid. I tillegg legges det vekt på å utvikle utholdenhet, mot og skaperglede i ulike fag gjennom praktiske og estetiske prosesser. Videreutdanningen skal stimulere til nytenkning og innovasjon, utvikling av digitale ferdigheter og inkluderende undervisning med bruk av praktiske og estetiske uttrykksformer. I forlengelse av dette vil du få kunnskap om hvordan skape et læringsmiljø som stimulerer til en god og trygg identitetsutvikling.

Gjennom en kombinasjon av praktisk arbeid, teori, utforskning og refleksjon, vil studenter med ulik fagbakgrunn få erfare varierte tilnærminger til praktisk og estetisk pedagogikk, didaktikk og praksis. Føringer i Læreplanverket LK20 og Rammeplan for kulturskolen danner grunnlag for utforsking av handlingsrommet for fagovergripende arbeid med elevene.

Videreutdanningen er praksisnær. Undervisning, arbeidskrav og eksamen tar høyde for at studentene underviser ulike fag og aldersgrupper. Dette innebærer at studiet er relevant for lærere i kulturskolen og grunnskolen, inkludert valgfagene på ungdomstrinnet. Du vil kunne bygge videre på det erfaringsgrunnlaget du har, og lære mer om hvordan du kan videreutvikle din undervisning med bruk av praktiske og estetiske fagovergripende kompetanser. I løpet av studiet skal studentene gjøre utprøvinger ved egen skole/kulturskole. 

Se programplan på student.oslomet.no

Hvordan foregår undervisningen?

Studiet har hybrid undervisning. Du kan velge om vil delta fysisk på samlingene på OsloMet, følge studiet heldigitalt, eller veksle mellom fysisk og digital deltakelse.

For å kunne gjennomføre videreutdanningen digitalt, må du ha tilgang til pc, aktuell gratis programvare og materialer. Den fysiske og digitale undervisningen vil være samkjørt. Noen seminarer kan være heldigitale. Dermed gjelder krav om PC og aktuell programvare også for deltakere som stort sett vil delta fysisk i undervisningen.

Videreutdanningen er samlingsbasert og går over to semestre. Undervisningen er fordelt på tre samlinger per semester, og hver samling går over 2,5 dager. Studiet består av to emner på 15 studiepoeng med avsluttende eksamen etter hvert emne.

Undervisningen er variert og veksler mellom praktisk og teoretisk tilnærming. Studiet benytter ulike arbeids- og undervisningsformer. I tillegg til samlingene omfatter dette bruk av digitale læringsressurser, veiledning, digitale seminarer, deling av egne praksiserfaringer fra arbeid i skolen, selvstudium og innlevering av arbeidskrav.

Arbeidskravene vil være knyttet til faglig refleksjon, tekniske og praktiske erfaringer samt utprøving og kunnskapsdeling på egen skole eller kulturskole. Innholdet i arbeidskravene danner det faglige grunnlaget for å kunne gjennomføre eksamen. Arbeidskravene er fleksible nok til å kunne tilpasses trinnet som studenten underviser på ved sin skole, eller fagområdet og aldersgruppe for kulturskolen. 

Samlingsdager og timeplan publiseres på student.oslomet.no

Studiets oppbygging

Laster inn programplan, vennligst vent ...

Hva koster det?

Om Kompetanse for kvalitet

Kompetanse for kvalitet – felles satsing på videreutdanning

Det er viktig for barn og unges læring, mestring og trivsel at de møter kvalifiserte lærere som har god kompetanse. Regjerningen har gjennom strategien Kompetanse for kvalitet (regjeringen.no) et ønske om at skolen skal være et sted der lærerne har mulighet til å utvikle seg faglig, både individuelt og i et profesjonelt fellesskap.

Profesjonelle fellesskap, der kompetent ledelse legger til rette for at faglig dyktige lærere samarbeider om god undervisning, bidrar til et godt læringsmiljø og til at elevene lærer mer.

Vikar- og stipendordning

Du finner informasjon om vikar- og stipendordning, samt søknadsfrist på Utdanningsdirektoratets nettsider (udir.no).

Administrativ kontaktperson

Laster inn ...

Faglig leder

Laster inn ...

Har du noen spørsmål?

Send en mail til studieadministrasjonen på fakultetet.

Ny og unik fagovergripende videreutdanning

Fra høsten 2023 tilbyr Institutt for estetiske fag (EST) studiet “praktiske og estetiske fagovergripende kompetanser”.

To jenter sitter ved en pult og skriver. En kvinnelig lærer bøyer seg over dem og ser på arbeidene.