Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Lærere og elever møter kunstig intelligens
Dette prosjektet utforsker både læreres og elevers perspektiver på implementeringen av kunstig intelligens i pedagogisk sammenheng.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Elstad, Eyvind;
Eriksen, Harald
(2024).
High School Teachers’ Adoption of Generative AI: Antecedents of Instructional AI Utility in the Early Stages of School-Specific Chatbot Implementation.
18 s.
Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE).
Vol. 8.
https://doi.org/10.7577/njcie.5736
Svanes, Ingvill Krogstad
;
Eriksen, Harald
;
Bjørkvold, Tuva
(2023).
Feedback practices at school in home confinement at primary level during the Covid 19-pandemic.
International Journal of Educational Research.
https://doi.org/10.1016/j.ijer.2023.102235
Eriksen, Harald ; Svanes, Ingvill Krogstad (2021). Kategorisering og koding i intervju- og observasjonsforskning. Andersson-Bakken, Emilia; Dalland, Cecilie Pedersen (Red.). Metoder i klasseromsforskning Forskningsdesign, datainnsamling og analyse. s. 287-304. Universitetsforlaget.
Eriksen, Harald
; Lejonberg, Eli; Tschannen-Moran, Megan; Christophersen, Knut-Andreas; Elstad, Eyvind
(2020).
Learners Providing Feedback on Teaching: Pre-service Teachers’ Perceptions of a Teacher Assessment Arrangement.
Scandinavian Journal of Educational Research.
https://doi.org/10.1080/00313831.2020.1833236
Eriksen, Harald
; Elstad, Eyvind
(2019).
Norsklæreres erfaringer med karakterfritt semester: rom for forbedringsinnsats hos eleven og større fokus på læringsfremmende tilbakemelding fra læreren? :.
16 s.
Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis.
Vol. 13.
https://doi.org/10.23865/up.v13.1968
Eriksen, Harald (2018). Læringsfremmende vurdering i to norskkollegier. Norsklæreren. Vol. 42.
Eriksen, Harald
(2017).
Elevers oppfatning av lærers tilbakemeldingspraksis: om sammenheng mellom graden av VfL-praksis og elevenes opplevde nytte av lærers skriftlige tilbakemeldinger i skriftlig norsk.
20 s.
Nordic Journal of Literacy Research.
Vol. 3.
https://doi.org/10.23865/njlr.v3.683
Eriksen, Harald
(2017).
Vurdering for læring i norskfaget: Om lærerens skriftlige tilbakemeldinger på skriftlige tekster.
1 s.
Acta Didactica Norge.
Vol. 11.
https://doi.org/10.5617/adno.4078
Lejonberg, Eli; Eriksen, Harald ; Elstad, Eyvind; Christophersen, Knut-Andreas (2016). Undervisningsvurdering som utgangspunkt for lærerstudenters profesjonelle vekst: Kan elevers vurdering av lærerstudenter være nyttig?. Ulvik, Marit; Riese, Hanne; Roness, Dag (Red.). Å forske på egen praksis. Aksjonsforskning og andre tilnærminger til profesjonell utvikling i utdanningsfeltet. s. 133-157. Fagbokforlaget.
Vold, Eva Thue; Eriksen, Harald ; Kvamme, Ole Andreas; Scheie, Janne T. (2015). Integrerte uker ved ILS - intensjon, evaluering og videreføring. Rindal, Ulrikke Elisabeth; Lund, Andreas; Jakhelln, Rachel Elise (Red.). Veier til fremragende lærerutdanning. s. 170-185. Universitetsforlaget.