English version

Tekst og fagdidaktikk

Forskningsgruppen har medlemmer fra flere fagseksjoner på lærerutdanningen og jobber tverrfaglig med forskning knyttet til tekst og fagdidaktikk.

Innhenting av mange typer kilder, fortolking og skriving er grunnleggende for alt vi gjør i samfunnet. Forskningsgruppa undersøker mangfoldige tekstkilder i sammenheng med didaktikk i ulike fag i skolen, og formidler denne kunnskapen til offentligheten.

Forskningsgruppa har medlemmer fra blant annet litteraturvitenskap, samfunnsvitenskap, religionsvitenskap, musikk, historie og filosofi. Vi tar gjerne imot medlemmer fra andre disipliner.

Medlemmene i gruppa er aktive i debatter om grunnskolen, og engasjerer seg i spørsmål omkring lærerutdanning, lærerrekruttering og forståelse av lærerens profesjonalitet.

Forskningsgruppeledere

Laster inn ...

Medlemmer

Laster inn ...

Mer om prosjektet

Humaniora i kombinasjon med samfunnsvitenskapelige metoder

Forskningsgruppen er orientert mot humaniora og ser tekstfortolkning i kombinasjon med samfunnsvitenskapelig teori og metode. For eksempel kombinerer forskerne tekstkilder med innhenting av empiriske kilder fra ulike utdanningssammenhenger.

I denne tverrfaglige og mangfoldige forskningsgruppa definerer vi begrepet tekst i vid forstand. Tekst inkluderer språk, symboler, ikoner og sammensatte kunstuttrykk som musikk, maleri og multimodale tekster og andre kilder som uttrykker symbolsk betydning. Vi undersøker slike tekstkilder i sammenheng med didaktikk i ulike fag og arbeider for å formidle denne kunnskapen til offentligheten.

Som teorigrunnlag for tekstanalyse benytter deltakerne blant annet diskursteori, narratologi, fenomenologi, identitetsteori og kritisk teori. Den mest typiske metodiske tilnærmingen er kvalitativ, men noen av deltakerne arbeider også med ulike former for kvantitative forskningsdesign.

Tett på tekst i et levende, trygt og kreativt fellesskap

Forskningsgruppen arbeider tett på tekst. Vi er et levende fellesskap som deler uferdige tekster og hjelper hverandre i alle delene av skriveprosessen frem mot ferdig publisering. Vi legger til rette for samskriving på tvers av fagområder.

En viktig suksessfaktor er den sosiale biten av samarbeidet for å skape et trygt og kreativt fellesskap. Derfor arrangerer forskningsgruppen «reisbort-seminarer». Vi har mellom annet vært i Athen, Lisboa, Skopje, San Sebastián og Priština. Flere av oss er med i prosjekter og internasjonale samarbeid og hjelper hverandre med å søke ekstern finansiering.

Vi ønsker å være et åpent og inkluderende fagmiljø med plass til medlemmer i alle stillingskategorier.
 

Forskningsgruppa i media

Forskningsgruppa er aktiv i den offentlige debatten om norsk skole.  

  • Lærerstreiken handler om skolens fremtid, forskningsgruppa sin kronikk i VG 27.09.2022.
  • Pedagogisk mangfold i fare, Kim Gunnar Helsvig, Erik Ryen, Knut Ove Æsøy og Per Anders Aas i Khrono 11.12.2022.
  • Skole og lærerutdanning: Hva må gjøres? Knut Ove Æsøy, Kim Gunnar Helsvig, Per Anders Aas og Vibeke Bjarnø, OsloMet, i Khrono 09.05.2023.
  • Alt er ikkje utskiftbart, Knut Ove Æsøy, Øystein Brekke, Guro Vanebo, Per Anders Aas, Erik Ryen, OsloMet i Klassekampen 15.06.2023.

Debatt om læreplaner

I oktober 2024 startet en kronikk fra forskningsgruppen og ansatte ved norske lærerutdanningsinstitusjoner en debatt i Klassekampen, der vi argumenterer for å starte en reform av læreplanene. 

Her gjengir vi kronologisk titlene på våre innlegg og svarene i debatten. Kronikken førte også til at temaet ble tatt opp i Stortingets spørretime 27.11.2024 (gå til tidspunkt 03.13.40)

  • Kunnskapsløs kompetanse, kronikk, Knut Ove Æsøy, Erik Ryen, Håvard Friis Nilsen og Kim Helsvig på vegne av forskningsgruppen og ansatte ved andre lærerutdanningsinstitusjoner, Klassekampen, 31.10.2024.
    • Snu i tide! Mari Skurdal, leder i Klassekampen, 01.11.2024.
    • 74 lærerutdannere har løsningen på problemene i norsk skole. Hurra! Per-Odd Eggen, leder av Skolelaboratoriet ved NTNU, Klassekampen, 02.11.2024.
  • Fordeler og ulemper, Gaute Heyerdahl og Knut Gustav Andersen, begge fra Utdanningsdirektoratet, Klassekampen 08.11.2024.
    • Utdanningsdirektoratets utdanningseksperiment, Forskningsgruppa svarer i Klassekampen, 12.11.24.
  • Jeg skjønner ikke, Merethe Frøyland, leder av Naturfagsenteret ved Universitetet i Oslo, Klassekampen, 09.11.2024.
    • Svar til Frøyland, Forskningsgruppa svarer i Klassekampen, 15.11.24.
  • En beretning fra en his­to­rie­lærers klasserom, Daniel Ergo Biesenbaum, lærer, Klassekampen, 20.11.24.
    • Læreplan på åpent hav, Forskningsgruppa svarer Biesenbaum, Klassekampen 26.11.24.
  • Begynn med testregimet, Geir Røsvold, leder i Utdanningsforbudet, 23.11.24.
    • Mål eller mening i læreplanene, Forskningsgruppa svarer Geir Røsvold i Klassekampen 04.12.2024.
  • Bedreviterne, Per-Odd Eggen, leder av Skolelaboratoriet ved NTNU, Klassekampen, 27.11.24.
    • Eggens karikatur, Magne Brekke Rabben, NTNU og Kim Helsvig, OsloMet, svar til Per-Odd Eggen i Klassekampen 29.11.24.
    • Nyttige betrevitarar, Tomas Larsen Høisæter, Høgskolen på Vestlandet, svarer Ped-Odd Eggen i Klassekampen 30.11.24.
  • "Skolemesteren står skolerett", Utdanningsdirektør Morten Rosenkvist intervjuet i Klassekampen, 07.12.2024
    • "Et regime foran undergangen?" Forskningsgruppas oppfølging av intervjuet med utdanningsdirektøren, Klassekampen, 11.12.2024

Forskningsprosjekter