English version
Kristin Helstad

Kristin Helstad

Kort om

Forskningsområder og faglige interesser:
Skoleutvikling, utdanningsledelse, undervisning og læring, akademisk skriving

Bakgrunn:
Doktorgrad ved Universitetet i Oslo, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (2013).
Hovedfag i norskdidaktikk, UiO (1996),
Adjunkt med norsk, sosiologi og dramapedagogikk (1997). Videreutdanning i skoleledelse.
Undervisingserfaring fra grunnskolen (primært ungdomstrinnet) og fra høyere utdanning (UiO, HINN, OsloMet). Emneansvarlig for masterstudier i utdanningsledelse (UiO), foreleser og veileder ved rektorutdanningen (UiO, OsloMet), veilederutdanningen (UiO, OsloMet) og masterutdanning for grunnskolelærere (OsloMet, HINN)
Tidligere forlagsredaktør i Universitetsforlaget.


Forskergrupper og prosjekter
Medlem av forskergruppen Utdanningsledelse v/OsloMet
Medlem av forskergruppen Kvalitet i høyere utdanning v/HINN
Deltaker i NFR-prosjektet ProAct
https://www.uv.uio.no/ils/forskning/prosjekter/proact/
Deltaker i NFR-prosjektet ChangeLead https://www.uv.uio.no/ils/forskning/prosjekter/changelead/index.html

Forskningsgrupper

Forskningsprosjekter

Aktive forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Andersen, Fred Carlo ; Helstad, Kristin (2024). Utvikling av læringsmiljø og relasjonskompetanse - betydning av ledelse. Aas, Marit; Ballangrud, Brit Bolken; Vennebo, Kirsten Foshaug (Red.). Nye oppgaver og utfordringer for skoleledere. s. 107-120. Fagbokforlaget.

Helstad, Kristin (2024). Forskernes erfaringer og refleksjoner. Jensen, Ruth; Abrahamsen, Hedvig Neerland (Red.). Ledelsesverksteder Arena for utforsking av utviklingsarbeid i skolen. s. 201-214. Universitetsforlaget.

Helstad, Kristin (2024). Ledelsesverksted som arena for utforskning og forhandling om utviklingsarbeid. Jensen, Ruth; Abrahamsen, Hedvig Neerland (Red.). Ledelsesverksteder Arena for utforsking av utviklingsarbeid i skolen. s. 75-96. Universitetsforlaget.

Helstad, Kristin (2024). Utvikling av læringsmiljø og relasjonskompetanse - Betydning av ledelse. Aas, Marit; Ballangrud, Brit Bolken; Vennebo, Kirsten Foshaug (Red.). Nye oppgaver og utfordringer for skoleledere. Fagbokforlaget.

Jensen, Ruth; Abrahamsen, Hedvig Neerland; Gunnulfsen, Ann Elisabeth; Helstad, Kristin (2024). Introduksjon. Jensen, Ruth; Abrahamsen, Hedvig Neerland (Red.). Ledelsesverksteder Arena for utforsking av utviklingsarbeid i skolen. s. 15-24. Universitetsforlaget.

Abrahamsen, Hedvig Neerland; Helstad, Kristin (2024). Teacher leadership: leading professional learning among peers. Scandinavian Journal of Educational Research.
https://doi.org/10.1080/00313831.2024.2323652

Helstad, Kristin ; Thorsen, Kirsten Elisabeth (2023). Samarbeid i skolens profesjonsfellesskap. Thorsen, Kirsten; Christensen, Hanne; Dalland, Cecilie Pedersen (Red.). Jeg er lærer. Reflektert, analytisk, kompetent. s. 169-184. Fagbokforlaget.

Nilsen, Gaute Rydland; Helstad, Kristin (2023). Partnerskap på like premisser? Styringsforventninger og institusjonelle praksiser sett fra lærerutdanningens perspektiv. Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE). Vol. 7.
https://doi.org/10.7577/njcie.5586

Helstad, Kristin ; Per Arne, Øiestad (2022). Læreren som regissør: Ledelse og læring i klasserommet. ISBN: 978-82-02-75588-1. 220 s. Cappelen Damm Akademisk.

Mausethagen, Sølvi ; Helstad, Kristin (2022). Skoleutvikling – veier videre. Mausethagen, Sølvi; Helstad, Kristin (Red.). Skoleutvikling - i forskning, politikk og praksis. s. 291-308. Cappelen Damm Akademisk.





Publikasjonslisten er hentet ut av Cristin. Listen kan være ufullstendig