Kort om
Lihong Huang har en master (M.A.) i Barnehagesutdanning (1996) fra Kina, en master (M.Phil) i Comparative and International Education fra Norge (UiO, 2002) og doktorgrad (Dr.Philos) i International Education fra Sverige (Stockholms universitet, 2005). Årsaker til og langsiktige konsekvensene av læringsresultat, læringsmiljø, og sosiale og psykologiske velvære av barna og ungdom i skole er blant hennes viktigste forskingsinteresser i dag. Andre interesser er politikk, økonomi, sosial ulikhet i utdanningssystemene og ungdoms deltakelser i samfunnet i Europa og i internasjonal sammenheng. Hun har vært medlem til Europeisk ungdomsforskeres nettverk (PEYR) 2011-2016, prosjektleder til den Norske studien av International Civic and Citzenship Education Study (ICCS 2016), er medarbeider ved Voldsprogrammet - Forskningsprogram om vold i nære relasjoner og Norges representant ved COST Action European Network for Environmental Citizenship (2017-2022), en medlem i reduksjon til tidsskriftet YOUNG.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Samfunnsvitenskap Psykiatri, barnepsykiatri
Emner
Læringsmiljø Ungdom Utdanningspolitikk Psykisk helse Ungdom og politisk deltakelse Utdanning og samfunnsdeltakelse Vold og mobing
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Assessment for Learning in Citizenship Education (ALiCE)
ALiCE er et Erasmus+-prosjekt som skal utvikle felles europeisk rammeverk for vurderingspraksiser til bruk i formativ vurdering som fremmer elevers kompetanse i demokratisk medborgerskap, både i ulike skolefag- og i tverrfaglige tilnærminger.
-
Demokrati, læring og mobilisering for unge medborgere (DEMOCIT)
Hvordan utvikler norske ungdommer demokratisk handlingskompetanse og tro på at deres meninger kan gjøre en politisk forskjell? Målet med DEMOCIT er å bidra til å redusere utviklingen av et “civic empowerment gap” i det norske demokratiet.
-
Hvordan har covid-19 påvirket norsk ungdom og ungdomsarbeid?
Prosjektet vil undersøke hvordan covid-19-pandemien har påvirket norsk ungdom ved hjelp av analyser av spørreundersøkelsesdata og intervjuer om ungdomsarbeid før og under korona-pandemien.
-
International civic and citizenship education study 2016 (ICCS)
ICCS 2016-studien undersøker skoleelevers kunnskaper om demokratiske verdier og politiske systemer, deres forståelser og kompetanse i å anvende demokratiske prinsipper og samfunnsengasjement.
-
Key inclusive development strategies for life-long learning (KIDS4ALLL)
I KIDS4ALLL er formålet å utvikle en ny metodikk som skal bidra til å redusere integrasjonsutfordringene som mange innvandrede barn og unge opplever i ulike læringsmiljøer – på både formelle og uformelle arenaer.
-
Strategier for å oppnå sosial utjevning og inkludering i utdanning, opplæring og læring i det demokratiske Europa (STRIDE)
STRIDE vil gi en ny, omfattende og komparativ kunnskapsbase om effektive utdanningsreformer, politiske initiativer og intervensjoner for å redusere ulikheter i utdanning, opplæring og læringsutbytte i Europa.
-
Voldsprogrammet – Forskningsprogram om vold i nære relasjoner
Forskningsprogrammet handler om å forstå vold i nære relasjoner som fenomen og konsekvensene volden har for de som blir utsatt. Det handler også om tiltakene samfunnet setter i verk for å hjelpe utsatte og for å bekjempe vold.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Paaske, Nanna
;
Mohammad-Roe, Siri
; Smets, Wouter; Amitai, Ama; Randazzo, Maomi Alexia;
Huang, Lihong
(2023).
Challenges for European teachers when assessing student learning to promote democratic citizenship competences.
Journal of Social Science Education.
Vol. 22.
https://doi.org/10.11576/jsse-5978
Huang, Lihong
; Mossige, Svein;
Solem, May-Britt
(2022).
Access to Public Support Systems Related to Severity of Adversities and Resilience among Adolescents.
13 s.
Children.
Vol. 9.
https://doi.org/10.3390/children9070948
Seland, Idunn
;
Huang, Lihong
; Arensmeier, Cecilia; Bruun, Jens; Löfström, Jan
(2021).
Aims of citizenship education across Nordic countries: Comparing school principals' priorities in citizenship education 2009-2016.
Biseth, Heidi; Hoskins, Bryony; Huang, Lihong (Red.).
Northern Lights on Civic and Citizenship Education:
A Cross-national Comparison of Nordic Data from ICCS. s. 43-63.
Springer.
https://doi.org/https://doi.org/10.1007/978-3-030-
Biseth, Heidi
;
Seland, Idunn
;
Huang, Lihong
(2021).
Strengthening Connections Between Research, Policy, and Practice in Norwegian Civic and Citizenship Education.
Malak-Minkiewicz, Barbara; Torney-Purta, Judith (Red.).
Influences of the IEA Civic and Citizenship Education Studies:
Practice, Policy, and Research Across Countries and Regions. s. 147-159.
Springer.
https://doi.org/https://doi.org/10.1007/978-3-030-
Biseth, Heidi
; Hoskins, Bryony;
Huang, Lihong
(2021).
Civic and Citizenship Education: From Big Data to Transformative Education.
Biseth, Heidi; Hoskins, Bryony; Huang, Lihong (Red.).
Northern Lights on Civic and Citizenship Education:
A Cross-national Comparison of Nordic Data from ICCS. s. 147-160.
Springer.
https://doi.org/https://doi.org/10.1007/978-3-030-
Christensen, Ingrid Reite;
Biseth, Heidi
;
Huang, Lihong
(2021).
Developing Digital Citizenship and Civic Engagement Through Social Media Use in Nordic Schools.
Biseth, Heidi; Hoskins, Bryony; Huang, Lihong (Red.).
Northern Lights on Civic and Citizenship Education:
A Cross-national Comparison of Nordic Data from ICCS. s. 65-92.
Springer.
https://doi.org/https://doi.org/10.1007/978-3-030-
Biseth, Heidi
; Hoskins, Bryony;
Huang, Lihong
(2021).
Using IEA International Civic and Citizenship Education Study (ICCS) Data: Northern Lights on ICCS.
Biseth, Heidi; Hoskins, Bryony; Huang, Lihong (Red.).
Northern Lights on Civic and Citizenship Education:
A Cross-national Comparison of Nordic Data from ICCS. s. 1-18.
Springer.
https://doi.org/https://doi.org/10.1007/978-3-030-
Biseth, Heidi
; Hoskins, Bryony;
Huang, Lihong
(2021).
Northern Lights on Civic and Citizenship Education:
A Cross-national Comparison of Nordic Data from ICCS.
ISBN: 978-3-030-66788-7.
170 s.
Springer.
Vol. 11.
https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-030-6
Hoskins, Bryony;
Huang, Lihong
; Arensmeier, Cecilia
(2021).
Socioeconomic Inequalities in Civic Learning in Nordic Schools: Identifying the Potential of In-School Civic Participation for Disadvantaged Students.
Biseth, Heidi; Hoskins, Bryony; Huang, Lihong (Red.).
Northern Lights on Civic and Citizenship Education:
A Cross-national Comparison of Nordic Data from ICCS. s. 93-
Springer.
https://doi.org/https://doi.org/10.1007/978-3-030-
Huang, Lihong
; Cheah, Saiki Lucy
(2021).
The Young Environmental Citizens in Nordic Countries: Their Concerns, Values, Engagement, and Intended Future Actions.
Biseth, Heidi; Hoskins, Bryony; Huang, Lihong (Red.).
Northern Lights on Civic and Citizenship Education:
A Cross-national Comparison of Nordic Data from ICCS. s. 123-146.
Springer.
https://doi.org/https://doi.org/10.1007/978-3-030-