Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Avsluttede forskningsprosjekter
-
Kritisk tenkning i barneskolen (KriT)
KriT er et flerfaglig prosjekt som eies av Utdanningsetaten (Oslo Kommune) med prosjektledelse på OsloMet. Prosjektet har som mål å utvikle en didaktikk for kritisk tenkning i barneskolen med utgangspunkt i barnelitteratur og nyheter.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Bjerke, Mildrid
(2024).
Pre-Interest: Aesthetic Disinterest Reworked.
Rinholm, Hanne; Varkøy, Øivind; Fredriksen, Bendik; Bjerke, Mildrid (Red.).
Kritisk danning i lærerutdanningen.
Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/cdf.231
Rinholm, Hanne ; Varkøy, Øivind; Fredriksen, Bendik ; Bjerke, Mildrid (2024). Kritisk danning i lærerutdanningen. ISBN: 9788202840709. Cappelen Damm Akademisk.
Bjerke, Mildrid (2023). The Busy Have No Time for Tears: Affect as Political Tool in Literary Studies. Emmett, Hilary; Lloyd, Christopher (Red.). The Affects of Pedagogy in Literary Studies. Routledge.
Bjerke, Mildrid (2021). Renegotiating Aesthetic Disinterest for the Literature Classroom. Nordic Journal of Art and Research (A & R).
Bjerke, Mildrid
(2015).
The Literature Study Guide: Mastering the Art of English?.
Gildea, Niall; Goodwyn, Helena; Kitching, Megan; Tyson, Helen (Red.).
English Studies: The State of the Discipline, Past, Present, and Future. s. 25-40.
Palgrave Macmillan.
https://doi.org/10.1057/9781137478054_3