Kort om
Jeg har en tverrfaglig bakgrunn med utdanning og erfaring både innen ernæring, epidemiologi og pedagogikk.
Mine forskningsinteresser favner bredt: fra ulike epidemiologiske studier som undersøker helseutfall av sjømat, mineraler og sporstoffer, eldre og ernæring, sykelig overvekt, kosttilskudd og helsekompetanse samt forskning på utdanning.
Jeg underviser blant annet i forskningssmetode og epidemiologi, noe jeg har gjort siden 2005. Kritisk tenkning er et tema som opptar meg spesielt, og jeg er prosjektleder for "Bak Overskriftene" som er et tverrfaglig prosjekt som har som formål å lære studenter å kritisk vurdere helsepåstander i media. Dette er nå implementert som et læringsdesign i det nye tverrfaglige emnet "Kunnskapsbasert praksis i helsetjenesten", som ca. 1500 studenter skal ta årlig. Å lære kritisk vurdering av helsepåstander i media kan være et springbrett til å lære kritisk tenkning og oppøve den kritiske helsekompetansen, noe som er særlig viktig for å kunne manøvrere seg i det digitale landskapet av helseinformasjon slik at man kan foreta informerte behandlingsvalg om egen helse.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Crosscare-Old: A cross sectoral approach to high quality healthcare transitions for older people
Prosjektets hovedmål er å utvikle ny forskningsbasert kunnskap om tverrsektorielle omsorgs- og helsetjenesteoverganger for eldre pasienter fra sykehusutskriving til kommunale helse- og omsorgstjenester.
-
Digitalisering av studentaktivitet ved gruppearbeid (Digigrupper)
I dette prosjektet skal me forska på kva som bidreg til vellykka digitalt gruppearbeid i høgare utdanning.
-
«Leve hele livet» – Følge- og resultatevaluering
Evalueringen skal se på prosess, virkemidler, resultat og gevinster av eldrereformen «Leve hele livet».
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Edvardsen Tonheim, Live
;
Molin, Marianne
;
Brevik, Asgeir
;
Gundersen, Malene Wøhlk
;
Garnweidner-Holme, Lisa
(2024).
Facilitators and barriers to online group work in higher education within health sciences–a scoping review.
Medical Education Online.
Vol. 29.
https://doi.org/10.1080/10872981.2024.2341508
Garnweidner-Holme, Lisa
; Haneberg, Johanne; Byfuglien, Marte Gjeitung;
Molin, Marianne
(2024).
Vegetarians’ and vegans’ experiences with and attitudes towards ultra-processed foods (UPF): a qualitative study.
BMC Nutrition.
https://doi.org/10.1186/s40795-024-00925-y
Haneberg, Johanne;
Molin, Marianne
; Gjeitung Byfuglien, Marte;
Garnweidner-Holme, Lisa
(2024).
Vegetarians’ and vegans’ experiences with and attitudes towards ultra-processed foods (UPF): a qualitative study.
BMC Nutrition.
Vol. 10.
https://doi.org/10.1186/s40795-024-00925-y
Tennfjord, Merete Kolberg; Gabrielsen, Rakel; Bø, Kari; Engh, Marie Ellström;
Molin, Marianne
(2024).
Can general exercise training and pelvic floor muscle training be used as an empowering tool among women with endometriosis? Experiences among women with endometriosis participating in the intervention group of a randomized controlled trial.
9 s.
BMC Women's Health.
Vol. 24.
https://doi.org/10.1186/s12905-024-03356-w
Bjøntegaard, Marie Michaelsen;
Molin, Marianne
; Kolby, Marit;
Torheim, Liv Elin
(2023).
Purchase of ultra-processed foods in Norway: A repeated cross-sectional analysis of food sales in 2013 and 2019.
11 s.
Public Health Nutrition (PHN).
Vol. 26.
https://doi.org/10.1017/S1368980023001192
Bauch, Charlotte;
Torheim, Liv Elin
;
Almendingen, Kari
;
Molin, Marianne
;
Terragni, Laura
(2023).
Food Habits and Forms of Food Insecurity among International University Students in Oslo: A Qualitative Study.
20 s.
International Journal of Environmental Research and Public Health (IJERPH).
Vol. 20.
https://doi.org/10.3390/ijerph20032694
Meyer, Mona Elisabeth
;
Sandbekken, Ida Hellum
;
Tørris, Christine
;
Halvorsrud, Hedvig
;
Molin, Marianne
(2023).
Hva kjennetegner digitale seminargrupper som fungerer godt, og hva kjennetegner de som fungerer mindre godt?.
UNIPED.
Vol. 46.
https://doi.org/10.18261/uniped.46.1.3
Elvsaas, Ida-Kristin Ørjasæter;
Garnweidner-Holme, Lisa
;
Habib, Laurence Marie Anna
;
Molin, Marianne
(2023).
Development and Evaluation of a Serious Game Application to Engage University Students in Critical Thinking about Health Claims: Mixed Methods Study.
JMIR Formative Research.
Vol. 7.
https://doi.org/10.2196/44831
Fjerdingren, Marit;
Garnweidner-Holme, Lisa
; Nesse, Linda;
Molin, Marianne
(2023).
Experiences of living with binge eating disorder and facilitators of recovery processes: a qualitative study.
8 s.
Journal of Eating Disorders.
Vol. 11.
https://doi.org/10.1186/s40337-023-00929-2
Jøranli, Karoline Thomlevold; Vefring, Linn Tennefoss; Dalen, Maria;
Garnweidner-Holme, Lisa
;
Molin, Marianne
(2023).
Experiences of social support by participants with morbid obesity who participate in a rehabilitation program for health-behavior change: a qualitative study.
9 s.
BMC Nutrition.
Vol. 9.
https://doi.org/10.1186/s40795-023-00810-0