Kort om
Sigmund Ongstad har norsk hovedfag og doktorgrad i anvendt språkvitenskap og har bakgrunn som mangeårig lærer i skole og lærerutdanning samt som forskningskonsulent i Forsøksrådet for skoleverket og Norges almenvitenskapelige forskningsråd. Han har sittet i styret for Nasjonal forskerskole for lærerutdanning og ledet flere morsmålsdidaktiske forskernettverk. Hans forskning har særlig vært rettet mot læreplaner, skoleskriving, kommunikasjonsteori og fagdidaktikk og han har (med-)redigert flere antologier på disse fagfeltene, senest boka Morsmålsdidaktisk forskning og profesjonalisert lærerutdanning. Fem nordiske beretninger om 50 års utvikling og kamp. Forskningen rettes nå mot ytringsteoriers relevans for utdanning og biosemiotikk. I 2022 publiserte han f.eks. artiklene Simple utterances, but complex understanding? og Conceptions of context samt Utterance theory and validation of disciplinary knowledge in a ‘post-truth‘ era.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Fagdidaktikk Anvendt språkvitenskap Språkvitenskapelige fag
Emner
Vitenskapsteori Klasseromsforskning Kommunikasjonsteori Matematikkdidaktikk Norskdidaktikk Kunnskapsteori Fagdidaktikk Anvendt språkvitenskap Semiotikk Allmenn didaktikk Forskningsmetoder i fagdidaktikk Tekstteori Biosemiotikk
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Ongstad, Sigmund
(2024).
The Challenge of Positioning Space and Time in Systemic Studies of Animal Utterances as Both Embodied and External Contexts.
Sciendo.
Vol. Volume 6 (2023).
https://doi.org/10.2478/lf-2023-0026
Ongstad, Sigmund
(2024).
Aesthetics or Communication?: Social Semiotic Traits of Structured Forms in Studies of “Animal Beauty”.
Biosemiotics.
https://doi.org/10.1007/s12304-024-09587-6
Ongstad, Sigmund
(2024).
L1-DIDACTICS AND THE GLOBAL PRESSURE FROM ANGLO-SAXON NEW LITERACIES. GAINED DISCIPLINARITY AT RISK?.
29 s.
L1-Educational Studies in Language and Literature.
Vol. 24.
https://doi.org/10.21248/l1esll.2024.24.2.610
Olteanu, Alin;
Ongstad, Sigmund
(2024).
Utterance-genre-lifeworld and Sign-habit-Umwelt Compared as Phenomenologies. Integrating Socio- and Biosemiotic Concepts?.
Biosemiotics.
https://doi.org/10.1007/s12304-024-09561-2
Erixon, Per-Olof;
Ongstad, Sigmund
(2023).
Den modersmålsdidaktiska forskningens roll för professionalisering av lärarutbildningen – metod och tema i
fem bidrag.
Erixon, Per-Olof; Ongstad, Sigmund (Red.).
Morsmålsdidaktisk forskning og profesjonalisert lærerutdanning. Fem nordiske beretninger om 50 års utvikling og kamp. s. 229-256.
Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/noasp.197.ch7
Ongstad, Sigmund
(2023).
Didaktisering av norsk lærerutdanning: Et deltakerperspektiv på 50 års kunnskapsutvikling av L1, forskning og fagdidaktikk.
Erixon, Per-Olof; Ongstad, Sigmund (Red.).
Morsmålsdidaktisk forskning og profesjonalisert lærerutdanning. Fem nordiske beretninger om 50 års utvikling og kamp. s. 119-156.
Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/noasp.197.ch4
Ongstad, Sigmund
; Erixon, Per-Olof
(2023).
Et rammeverk for personlige, historiske beskrivelser av kunnskapsutvikling og profesjonalisering av morsmålsfag i lærerutdanning.
Erixon, Per-Olof; Ongstad, Sigmund (Red.).
Morsmålsdidaktisk forskning og profesjonalisert lærerutdanning. Fem nordiske beretninger om 50 års utvikling og kamp. s. 9-42.
Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/noasp.197.ch1
Erixon, Per-Olof; Ongstad, Sigmund (2023). Morsmålsdidaktisk forskning og profesjonalisert lærerutdanning. Fem nordiske beretninger om 50 års utvikling og kamp. ISBN: 9788202817732. 258 s. Cappelen Damm Akademisk.
Ongstad, Sigmund (2022). Utterance Theory and Validation of Disciplinary Knowledge in a ‘Post-Truth’ Era. Krogh, Ellen; Qvortrup, Ane; Graf, Stefan Ting (Red.). Bildung, Knowledge, and Global Challenges in Education. Didaktik and Curriculum in the Anthropocene Era. Routledge.
Ongstad, Sigmund
(2022).
Perceptions of Context. Epistemological and Methodological Implications for Meta-Studying Zoo-Communication.
Biosemiotics.
https://doi.org/10.1007/s12304-022-09504-9