Kort om
Therese Dokken har vært forsker ved NOVA siden 2019. Hun er samfunnsøkonom, med doktorgrad i utviklings- og ressursøkonomi fra NMBU på Ås. Hun har interesse for og erfaring med problemstillinger knyttet til ulikhet, sosiale konsekvenser av klimapolitikk og velferdsreformer, forvaltning av naturressurser i østlige deler av Afrika, betydningen av klimaendringer for fremtidens velferdspolitikk og marginalisering av personer med funksjonsnedsettelser. Hun har kompetanse i både kvantitativ og kvalitativ datasamling og analyse.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Emner
Velferdsstat Kvantitative forskningsmetoder Klimaendringer og velferdsstatens bærekraft Inkludering for personer med funksjonsnedsettelser Registerdata
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Bærekraftige samfunn i det 21. århundre: Fra velferdsstater til øko-sosiale stater (WEST)
WEST-prosjektet undersøker mulighetene for å forene sosiale, økologiske og økonomiske målsetninger i dagens velferdspolitikk.
-
Direkte og indirekte kostnader som følge av å ha et barn med nedsatt funksjonsevne (BUDGET)
Prosjektet undersøker kostnader og konsekvenser forbundet med å ha omsorg for barn med nedsatt funksjonsevne.
-
Festivalpolitikk i endring: en kulturpolitisk analyse av musikk og kunstfestivaler i Norge (FESTIPOL)
I hvilken grad bidrar Kulturrådets virkemidler på festivalfeltet til å nå bredere kulturpolitiske ambisjoner som gjør festivalene til unike møtesteder for kunstnere, musikere, kuratorer og publikum?
-
Kvalifiseringsprogrammet som virkemiddel for arbeidsinkludering
I dette prosjektet undersøker vi hvordan Kvalifiseringsprogrammet kan bidra til stabil arbeidstilknytning for deltakerne og fungere som et effektivt virkemiddel for arbeidsinkludering.
-
LOS-prosjektet: Evaluering og følgeforskning av tilskuddsordningen «Støtte til oppfølgings- og losfunksjoner for ungdom»
Studien skal blant annet undersøke hvilken hjelp ungdom opplever at de har hatt av losen og betydning av losens organisatoriske plassering i kommune eller bydel.
-
Lovende praksiser: Helhetlig arbeidsinkludering av unge voksne (Promising Practices)
Hvordan blir tilsynelatende like omstillingstiltak innen helse- og omsorgssektoren utformet innenfor rammen av ulike nasjonale og lokale kontekster?
-
Prestasjoner, resultater og kunnskapsbaserte scenarier for bærekraftig omstilling (SPES)
Formålet med SPES er å komme med ny kunnskap om sammenhengene mellom økonomisk vekst, ‘menneskelig livsutfoldelse’ (human flourishing) og bærekraft og vil på den måten å bidra til bærekraftig menneskelig utvikling i europeiske land og regioner.
-
Sosial og digital deltagelse: Skole og internett som integreringsarena for barn og unge med fysiske funksjonsnedsettelser
Prosjektets mål er å kartlegge omfanget av sosial deltagelse og sosiale nettverk blant barn og unge med fysiske funksjonsnedsettelser.
-
The Politics of Disability Identity
Prosjektet retter seg mot funksjonshemming som politisk identitet og har som hovedmål å fremskaffe kunnskap om og motvirke marginalisering.
-
Tilgang til og bruk av stønader og tjenester (UPTAKE)
Prosjektet handler om tilgangen til og bruken av stønader og tjenester blant familier med barn med funksjonsnedsettelser.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Gugushvili, Alexi;
Dokken, Therese
; Grue, Jan;
Finnvold, Jon Erik
(2023).
Early-life impairments, chronic health conditions, and income mobility.
British Journal of Sociology.
Vol. 75.
https://doi.org/10.1111/1468-4446.13064
Gugushvili, Alexi; Grue, Jan;
Dokken, Therese
;
Finnvold, Jon Erik
(2023).
No evidence that social-democratic welfare states equalize valued outcomes for individuals with disabilities.
10 s.
Social Science and Medicine.
Vol. 339.
https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2023.116361
Finnvold, Jon Erik
;
Dokken, Therese
(2023).
How school placement and parental social capital influence children’s perceptions of inclusion in school. A survey of Norwegian children with physical disabilities.
16 s.
European Journal of Special Needs Education.
https://doi.org/10.1080/08856257.2023.2207054
Yin, Jun;
Dokken, Therese
; Kann, Inger Cathrine
(2019).
Hvem går hvor, og når - Fra arbeidsledighet til jobb, helserelaterte ytelser og utdanning.
Søkelys på arbeidslivet.
https://doi.org/10.18261/issn.1504-7989-2019-04-01
Larson, Anne M.; Solis, David; Duchelle, Amy E.; Atmadja, Stibniati S.; Resosudarmo, Ida Aju Pradnja;
Dokken, Therese
; Komalasari, Mella
(2018).
Gender lessons for climate initiatives: A comparative study of REDD+ impacts on subjective wellbeing.
World Development.
Vol. 108.
https://doi.org/10.1016/j.worlddev.2018.02.027
Angelsen, Arild;
Dokken, Therese
(2018).
Climate exposure, vulnerability and environmental reliance: A cross-section analysis of structural and stochastic poverty.
Environment and Development Economics.
Vol. 23.
https://doi.org/10.1017/S1355770X18000013
Larson, Anne M.;
Dokken, Therese
; Duchelle, Amy E.; Atmadja, Stibniati S.; Resosudarmo, Ida Aju Pradnja; Cronkleton, Peter; Cromberg, Marina; Sunderlin, William D.; Awono, Abdon; Selaya, Galia
(2016).
Gender Gaps in REDD+: Women’s Participation is not Enough.
Colfer, Carol; Basnett, Bimbika Sijapati; Elias, Marlène (Red.).
Gender and Forests: Climate Change, Tenure, Value Chains and Emerging Issues. s. 68-88.
Routledge.
https://books.google.no/books?hl=en&lr=&id=Y2v7CwA
Dokken, Therese
; Angelsen, Arild
(2015).
Forest reliance across poverty groups in Tanzania.
Ecological Economics.
Vol. 117.
https://doi.org/10.1016/j.ecolecon.2015.06.006
Larson, Anne M.;
Dokken, Therese
; Duchelle, Amy E.; Atmadja, Stibniati S.; Resosudarmo, Ida Aju Pradnja; Cronkleton, Peter; Cromberg, Marina; Sunderlin, William D.; Awono, Abdon; Selaya, Galia
(2015).
The role of women in early REDD+ implementation: lessons for future engagement.
International forestry review.
Vol. 17.
https://doi.org/10.1505/146554815814725031
Dokken, Therese (2015). Allocation of Land Tenure Rights in Tigray: How Large Is the Gender Bias?. Land Economics. Vol. 91.