Kort om
Jeg underviser og veileder i pedagogiske emner på bachelor, master og PhD nivå med særlig interesse for lærerprofesjonalitet, estetiske og utforskende læreprosesser, og pedagogiske grunnlagsproblemer. Min forskningsinteresse er hovedsakelig knyttet til pedagogisk aksjonsforskning i skolen og selvstudier i lærerutdanningen med kulturhistorisk virksomhetsteori (CHAT) som teoretisk og analytisk perspektiv. Før jeg begynte på Oslomet i 2009, jobbet jeg som grunnskolelærer i Osloskolen. Jeg har gjennom årene ledet og bidratt i flere små og store nasjonale og internasjonale forsknings- og utviklingprosjekter i utdanningssektoren.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Pedagogiske fag Musikkpedagogikk Andre pedagogiske fag
Emner
Aksjonsforskning Flerkulturell pedagogikk Tverrfaglig samarbeid Kulturpsykologi Kritisk pedagogikk Sosiokulturell teori Interaksjonsanalyse Læring og undervisning Kulturhistorisk virksomhetsteori
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Aktive forskningsprosjekter
-
I partnerskap for styrket profesjonskompetanse og praksisrelevant lærerutdanning «iPAR»
iPAR er et samarbeidsprosjekt mellom Grunnskole- og faglærerutdanningen på OsloMet og sentrale aktører i regionens grunnskolesektor
Avsluttede forskningsprosjekter
-
TEQ21: Profesjonelle lærere i det 21. århundre
I forskningsprosjektet TEQ21: Profesjonelle lærere i det 21. århundre, vil vi undersøke hva læreres profesjonelle kompetanse innebærer og få bedre forståelse for hvordan lærerstudenter kan utvikle kompetanser for framtiden.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Brøske, Brit Ågot;
Eri, Thomas
(2025).
Contradictions and change: The dynamics of international collaboration in music education between India and Norway.
Research Studies in Music Education.
https://doi.org/10.1177/1321103X241304630
Eri, Thomas
; Lundh, Lise; Myrvold, Charlotte Blanche
(2024).
Lærerutdanningen som danningsprosess i møte med Den kulturelle skolesekken.
Rinholm, Hanne; Varkøy, Øivind; Fredriksen, Bendik; Bjerke, Mildrid (Red.).
Kritisk danning i lærerutdanningen. s. 127-148.
Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/https://doi.org/10.23865/cdf.231.c
Eri, Thomas
; Aas, Marit
(2020).
Aktivitetsteori som tenkeredskap i aksjonsforskning.
Gjøtterud, Sigrid; Hiim, Hilde; Husebø, Dag; Jensen, Liv Helene (Red.).
Aksjonsforskning i Norge : Grunnlagstenkning forskerroller og bidrag til endring i ulike kontekster : volum 2. s. 133-161.
Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/noasp.121.ch5
Michelet, Simon; Eri, Thomas (2019). Kvalifisering for læreres yrkespraksis. Casebasert dialogseminar som strategi for å løfte grunnskolens klasserom inn i teoriundervisningen. Thorsen, Kirsten Elisabeth; Michelet, Simon (Red.). Teoretiske og praktiske kunnskaper i lærerkvalifisering - sammenhenger og spenninger. s. 241-267. Universitetsforlaget.
Eri, Thomas ; Michelet, Simon (2018). Mangfold og spenninger i lærerens praksis. Thorsen, Kirsten Elisabeth; Christensen, Hanne (Red.). Jeg er lærer. s. 175-190. Fagbokforlaget.
Eri, Thomas
;
Pihl, Joron
(2017).
The challenge of sustaining change: contradictions within the development of teacher and librarian collaboration.
17 s.
Educational Action Research.
Vol. 25.
https://doi.org/10.1080/09650792.2016.1147366
Eri, Thomas
(2017).
A multilingual book café at the school library: Contradictions between literacy discourses.
Pihl, Joron; Kooij, Kristin Skinstad van der; Carlsten, Tone Cecilie (Red.).
Teacher and Librarian Partnerships in Literacy Education in the 21st Century. s. 103-119.
Brill | Sense.
https://doi.org/10.1007/978-94-6300-899-0_8
Michelet, Simon;
Eri, Thomas
(2016).
Casebasert dialogseminar - Studentkultur, læring og danning i grunnskolelærerutdanninga.
Norsk pedagogisk tidsskrift.
Vol. 3.
https://doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2016-03-02
Eri, Thomas
(2014).
Samarbeid mellom lærere og bibliotekarer.
Borg, Elin; Drange, Ida; Fossestøl, Knut; Jarning, Harald (Red.).
Et lag rundt læreren. En kunnskapsoversikt. s. 133-135.
Arbeidsforskningsinstituttet.
http://www.udir.no/Upload/Forskning/2014/Delrappor
Eri, Thomas
(2012).
The best way to conduct intervention research: methodological considerations.
Quality & Quantity: International Journal of Methodology.
Vol. 47.
https://doi.org/10.1007/s11135-012-9664-9