English version
Tina Mathisen

Tina Mathisen

Kort om

Tina Mathisen er forsker II ved NOVA, seksjon for forskning om barndom, familie og barnevern. Hun leder prosjektet Barn med fluktbakgrunn – tiltak for inkludering og tilhørighet (Barnfluk) som NOVA gjennomfører på oppdrag fra IMDi.

Mathisen har en doktorgrad fra Kulturgeografiska institutionen ved Uppsala universitet (2020), og mastergrad i sosiologi fra universitetet i Oslo. Doktorgradsarbeidet omhandlet ungdom med fluktbakgrunn, bosatte i rurale områder i Norge, deres stedstilknytningsprosess og multiple tilhørigheter. Ved hjelp av deltagersentrerte metoder slik som dybdeintervju, deltagende observasjon, aktivitetsdagbøker og fotografi undersøker avhandlingen hvordan unge med fluktbakgrunn aktivt gjør og forhandler om tilhørighet i ulike kontekster. Arbeidet løfter fram hvordan sted, rom og tid spiller en rolle for hvordan tilhørighet gjøres, samt hvordan grenser for nasjonal tilhørighet (re)produseres i hverdagen.

Mathisen interesserer seg for forskning om migrasjon, barn og ungdom, tilhørighet, translokalitet, postkolonial teori, rasisme, interseksjonalitet og kvalitativ metode. 

 

Fagområder

Vitenskapsdisipliner

Samfunnsgeografi   Pedagogiske fag

Forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Mathisen, Tina ; Jansson, Johan; Power, Dominic (2024). Female artists work and creativity in the rural: Beyond core and periphery. Journal of Rural Studies. Vol. 111.
https://doi.org/10.1016/j.jrurstud.2024.103427

Stenbacka, Susanne; Mathisen, Tina (2023). ‘A spanner in the works’: exploring the relationship between provision of welfare and integration in rural areas. Laine, Jussi P; Rauhut, Daniel; Gruber, Marika (Red.). Assessing the Social Impact of Immigration in Europe: Renegotiating Remoteness . s. 201-217. Edward Elgar Publishing.
https://doi.org/https://doi.org/10.4337/9781803927

Mathisen, Tina ; Cele, Sofia (2020). "Doing belonging": young former refugees and their active engagement with Norwegian local communities. Fennia. Vol. 198.
https://doi.org/10.11143/fennia.83695

Mathisen, Tina (2020). «Vi er med hverandre fordi vi er utlendinger»: Om (re)produksjonen av kategoriene «utlending» og «norsk» i skolen. Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (NTU).
https://doi.org/10.18261/issn.2535-8162-2020-02-03

Mathisen, Tina ; Stenbacka, Susanne (2015). Unge migranter skaper steder: Translokale og lokale praksiser i rurale områder i Norge og Sverige. Aure, Marit; Berg, Nina Gunnerud; Cruickshank, Jørn; Dale, Britt Engan (Red.). Med sans for sted. Nyere teorier. s. 213-229. Fagbokforlaget.



Publikasjonslisten er hentet ut av Cristin. Listen kan være ufullstendig