Kort om
Forskningsleder for Bærekraftig tekstil- og matforbruk. Forsker selv på mat og personlig økonomi (spesielt bolig og forsikring). Benytter eksperimentelle metoder og diverse statistiske metoder hovedsakelig.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Samfunnsøkonomi Samfunnsvitenskap Sosiologi Epidemiologi medisinsk og odontologisk statistikk Samfunnsmedisin, sosialmedisin Kulturvitenskap Ernæring Miljøteknologi Landbruksfag
Emner
Eksperiment-design Bolig Mikroøkonometri Forbrukeratferd Forbruk mat
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Organic-PLUS
Formålet med prosjektet er å finne nye erstatninger for en rekke innsatsmidler og metoder som i dag er omstridte, men tillat brukt i økologisk landbruk.
-
SIFO-survey
SIFO-surveyen er en spørreundersøkelse brukt for å overvåke forbrukernes situasjon og praksis på områdene forbrukerøkonomi, forbrukerkompetanse, forbrukets betydning og forbrukermakt.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Thorjussen, Christian Bernhard Holth;
Schjøll, Alexander
(2021).
Er asymmetrisk informasjon en drivkraft for konflikter i det norske boligmarkedet?.
Tidsskrift for boligforskning.
Vol. 4.
https://doi.org/10.18261/issn.2535-5988-2021-02-02
Fretheim, Atle
; Helleve, Arnfinn;
Løyland, Borghild
;
Sandbekken, Ida Hellum
; Flatø, Martin; Telle, Kjetil Elias; Watle, Sara Sofie Viksmoen;
Schjøll, Alexander
;
Helseth, Sølvi
;
Jamtvedt, Gro
; Hart, Rannveig Kaldager
(2021).
Relationship between teaching modality and COVID-19, well-being, and teaching satisfaction (campus & corona): A cohort study among students in higher education.
7 s.
Public Health in Practice.
Vol. 2.
https://doi.org/10.1016/j.puhip.2021.100187
Slapø, Helena;
Schjøll, Alexander
;
Strømgren, Børge
;
Sandaker, Ingunn
; Lekhal, Samira
(2021).
Efficiency of In-Store Interventions to Impact Customers to Purchase Healthier Food and Beverage Products in Real-Life Grocery Stores: A Systematic Review and Meta-Analysis.
30 s.
Foods.
Vol. 10.
https://doi.org/10.3390/foods10050922
Lekhal, Samira;
Bugge, Annechen Bahr
;
Schjøll, Alexander
; Slapø, Helena; Karevold, Knut Ivar
(2019).
Atferdsøkonomiske virkemidler i helsefremmende arbeid: hvordan kan utforming av restauranter og kantiner fremme sunnere valg?.
Norsk tidsskrift for ernæring (NTFE).
http://www.ntfe.no/i/2019/1/tfe-2019-01b-2401
Schjøll, Alexander ; Alfnes, Frode ; Lanseng, Even (2018). Reklame i blogger – forbrukeres holdninger og reaksjoner. Storm-Mathisen, Ardis; Jacobsen, Eivind; Tangen, Karl-Fredrik; Helle-Valle, Jo (Red.). Markedsføring og forbrukerne – samfunnsvitenskapelige blikk. s. 158-168. Universitetsforlaget.
Austgulen, Marthe Hårvik
;
Skuland, Silje Elisabeth
;
Schjøll, Alexander
;
Alfnes, Frode
(2018).
Consumer Readiness to Reduce Meat Consumption
for the Purpose of Environmental Sustainability:
Insights from Norway.
24 s.
Sustainability.
Vol. 10.
https://doi.org/10.3390/su10093058
Schjøll, Alexander
;
Alfnes, Frode
(2017).
Eliciting consumer preferences for credence attributes in a fine-dining restaurant.
British Food Journal.
Vol. 119.
https://doi.org/10.1108/BFJ-06-2016-0264
Schjøll, Alexander
(2017).
Country-of-origin preferences for organic food.
Organic Agriculture.
Vol. 7.
https://doi.org/10.1007/s13165-016-0159-1
Gerini, Francesca;
Alfnes, Frode
;
Schjøll, Alexander
(2016).
Organic‐and Animal Welfare‐labelled Eggs: Competing for the Same Consumers?.
Journal of Agricultural Economics (JAE).
Vol. 67.
https://doi.org/10.1111/1477-9552.12154
Oostindjer, Marije; Aschemann-Witzel, Jessica; Wang, Qing;
Skuland, Silje Elisabeth
; Egelandsdal, Bjørg; Amdam, Gro Vang;
Schjøll, Alexander
; Pachucki, Mark; Rozin, Paul; Stein, Jarrett; Almli, Valerie Lengard; van Kleef, Ellen
(2016).
Are school meals a viable and sustainable tool to improve the healthiness and sustainability of children´s diet and food consumption? A cross-national comparative perspective.
Critical reviews in food science and nutrition.
https://doi.org/10.1080/10408398.2016.1197180