Kort om
Jeg er førsteamanuensis i historie og historiedidaktikk ved Seksjon for samfunnsfag. Her underviser og veileder jeg lærerstudenter i ulike historieemner og historiedidaktikk.
Jeg har en PhD i historie fra Universitetet i Oslo (2010). Her undersøkte jeg den tyske nazibevegelsen i Berlin i opposisjonsårene før 1933, og skrev særlig om ideologi, propaganda og organisasjonsutvikling. Jeg har fortsatt å forske på nazismen – både som ideologi, bevegelse og regime – i årene etter, og har vært særlig opptatt av samspillet mellom befolkningen og regimet.
Siden 2020 har jeg vært en del av forskningsprosjektet Demokrati, læring og mobilisering for unge medborgere (DEMOCIT) et NFR-finansiert samarbeidsprosjekt mellom samfunnsfagseksjonen ved grunnskolelærerutdanningen og Seksjon for ungdomsforskning ved Velferdsforskningsinstituttet NOVA. Sammen med kollega Evy Jøsok undersøker jeg hvordan skolen kan bidra til økt demokratisk deltakelse blant ungdom, med særlig vekt utjevning av sentrale bakgrunnsvariablers påvirkning på elevenes politiske mestringstro.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Demokrati, læring og mobilisering for unge medborgere (DEMOCIT)
Hvordan utvikler norske ungdommer demokratisk handlingskompetanse og tro på at deres meninger kan gjøre en politisk forskjell? Målet med DEMOCIT er å bidra til å redusere utviklingen av et “civic empowerment gap” i det norske demokratiet.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Kjøstvedt, Anders Granås
;
Jøsok, Evy
(2024).
Controversial issues in Norwegian social science classrooms.
Journal of Social Science Education.
Vol. 23.
https://doi.org/10.11576/jsse-7075
Kjøstvedt, Anders Granås ; Banik, Vibeke Kieding (2024). Holocaust på film. Historisk empati og flerperspektivitet i kritisk analyse av holocaustfilmer. Kalsås, Vidar Fagerheim; Lenz, Claudia (Red.). Å undervise om Holocaust : utfordringer og innganger . s. 68-83. Universitetsforlaget.
Seland, Idunn
;
Kjøstvedt, Anders Granås
(2024).
How do teacher educators from Denmark, Finland, Norway and Sweden teach for active democratic participation?.
Scandinavian Journal of Educational Research.
https://doi.org/10.1080/00313831.2024.2322967
Jøsok, Evy
;
Kjøstvedt, Anders Granås
(2023).
Politisk mestringstro og kontroversielle spørsmål i samfunnsfag.
Nordidactica.
Vol. 13.
https://journals.lub.lu.se/nordidactica/article/vi
Banik, Vibeke Kieding; Kjøstvedt, Anders Granås (2022). Kollektive minner og universalisering. Holocaust i den nye norske læreplanen for grunnskolen. Nordidactica. Vol. 12.
Kjøstvedt, Anders Granås (2019). Å tenke kritisk i møte med det uforståelige. Ferrer, Marlen; Wetlesen, Annika (Red.). Kritisk tenkning i samfunnsfag. s. 153-171. Universitetsforlaget.
Kjøstvedt, Anders Granås
(2016).
In the Shadow of the Lost War: The Nazi Movement and Labour Conflicts in the Weimar Period.
Kjøstvedt, Anders Granås (Red.).
New Political Ideas in the Aftermath of the Great War. s. 129-150.
Palgrave Macmillan.
https://doi.org/10.1007/978-3-319-38915-8
Kjøstvedt, Anders Granås (2016). New Political Ideas in the Aftermath of the Great War. ISBN: 978-3-319-38914-1. 265 s. Palgrave Macmillan.
Kjøstvedt, Anders Granås
(2016).
Working towards the Volksgemeinschaft: Constructing a racial community at the Junkers aircraft factory.
Politics, Religion & Ideology.
Vol. 17.
https://doi.org/10.1080/21567689.2016.1157075
Kjøstvedt, Anders Granås (2015). "Widerstand und Ergebung": Dietrich Bonhoeffer og Bekjennelseskirken. Sørensen, Øystein; Hagtvet, Bernt; Brandal, Nik. (Red.). Demokratisk beredskap. Intellektuell motstand mot totalitære fristelser. s. 82-102. Dreyer Forlag A/S.