Kort om
Anne-Grete Kaldahl sine hovedinteresser er pedagogisk psykologi, didaktikk, muntlighet og retorikk i skolen knyttet til bærekraft, demokrati, medborgerskap, kritisk tenkning og livsmestring. Hun forsker på hva som er muntlighet av god kvalitet i skolen og hvordan muntlighet vurderes, undervises og forstås fra et elev- og lærerperspektiv. Hun benytter ulike metodiske tilnærminger som mixed methods og retoriske analyser som topoi-analyse. Anne-Grete tok PhD i utdanningsvitenskap ved OsloMet (The Educational challenge of oracy – a rhetorical approach: Exploring and articulating the oracy construct in Norwegian schools). Hun har vært lærer og underviser lærere i for- og etterutdanning på OsloMet. Hun har vært forsker på prosjektet DEREKRIT (demokrati, retorikk og kritisk tenkning i skolen) og har vært koordinator for talekonkurransen «Ta ordet!» ved universitetet i Bergen (www.taordet.no – talekonkurranse for ungdom).
Forskningsgrupper
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Kaldahl, Anne-Grete
;
Skotheim, Torhild
;
Johannessen, Baard
(2023).
Lærerstudenters opplevelse av sammenheng mellom undervisning og praksis.
Thorjussen, Ingfrid M.; Goth, Ursula-Georgine Småland (Red.).
Verdier, holdninger og kompetanseutvikling i et utdanningsperspektiv. s. 244-260.
Fagbokforlaget.
https://doi.org/https://doi.org/10.55669/oa211015
Holmes- Henderson, Dr. Arlene; Zmavc, Dr. Janja;
Kaldahl, Anne-Grete
(2022).
Rhetoric, oracy and citizenship: curricular innovations from Scotland, Slovenia and Norway.
10 s.
Literacy.
Vol. 56.
https://doi.org/10.1111/lit.12299
Kaldahl, Anne-Grete
(2022).
Teachers' voices on the unspoken oracy construct: "Oracy-the taken-for-granted competence".
Acta Didactica Norden (ADNO).
Vol. 16.
https://doi.org/10.5617/adno.8143
Kaldahl, Anne-Grete
; Bachinger, Antonia; Rijlaarsdam, Gert
(2019).
ORACY MATTERS. INTRODUCTION TO THE SPECIAL ISSUE ON ORACY.
8 s.
L1-Educational Studies in Language and Literature.
Vol. 19.
https://doi.org/10.17239/L1ESLL-2019.19.03.06
Kaldahl, Anne-Grete
(2019).
Assessing oracy: Chasing the teachers' unspoken oracy construct across disciplines in the land-scape between policy and freedom.
23 s.
L1-Educational Studies in Language and Literature.
Vol. 19.
https://doi.org/10.17239/L1ESLL-2019.19.03.02
Johannessen, Baard
;
Kaldahl, Anne-Grete
;
Skotheim, Torhild
(2018).
Refleksjonsøkter og trekantsamarbeid i «tur-retur»- praksis.
Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling.
https://doi.org/10.7577/sjvd.2618
Skotheim, Torhild
;
Johannessen, Baard
;
Kaldahl, Anne-Grete
(2016).
En lærende praksistrekant.
Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling.
Vol. 1.
https://doi.org/10.7577/sjvd.1730