Kort om
Som Ph.D.-stipendiat ved OsloMet utforsker jeg hvordan kunstig intelligens (KI) transformerer skriveopplæringen. Med 16 års erfaring som lærer i norsk, tysk og samfunnsfag har jeg sett hvordan KI utfordrer tradisjonelle tilnærminger til skriving og vurdering. Min forskning fokuserer på hvordan elever samhandler med KI i skriveprosessen, og om dette samarbeidet kan hjelpe dem med å utvikle sine egne stemmer og idéer.
Publikasjoner og forskningsresultater
Formidling
Westbye, Anne Katrine (2024). Skriving i chatbotens tid. Norsklæreren.
Westbye, Anne Katrine (2024). Ja til mer roping om KI og vurdering. Utdanningsnytt.no.
Westbye, Anne Katrine (2023). ChatGPT har ikke drept skolestilen, den var allerede død. Utdanningsnytt.no.
Westbye, Anne Katrine (2023). Ikke legg ned skolen!. Aftenbladet.
Westbye, Anne Katrine (2023). Elevene må lære å blø ved tastaturet. Dagsavisen.
Westbye, Anne Katrine ; Jordheim, Helge (2011). Verden. ISBN: 9788274774490. 158 s. Unipub forlag.