Kort om
Dag Slettemeås er tilknyttet forskningsgruppen Teknologi og bærekraft ved SIFO. Han har bred forskningserfaring på temaer som digitalisering, digitale medier, digital kompetanse og digitalt hverdagsliv. Slettemeås er opptatt av sårbare forbrukergrupper som barn og unge, eldre, innvandrere og de med funksjonsnedsettelser. Tematisk er forskningen orientert mot digital kompetanse i befolkningen og spesielt blant unge og eldre, digital markedsføring, netthandel og nettsvindel, ratinger og brukeromtaler, digitale plattformer og sosiale medier, person- og forbrukerdata, overvåkningsøkonomi, plattformøkonomi, omdømmeøkonomi, intimitetsøkonomi, delingsøkonomi, teknologiinnovasjon, tingenes internett, smarthjem og smart forbrukerteknologi, algoritmer og kunstig intelligens, mobiltelefon og apper - og mer generelt hvordan teknologiutvikling, forbrukere og samfunn gjensidig påvirker hverdandre.
Slettemeås er utdannet Master of Arts fra Johns Hopkins University (Bologna, Italia - Washington D.C., USA) i International Economics and International Affairs med spesialisering i Energy, Environment, Science & Technology. Han har en Cand.mag. i samfunnsvitenskapelige fag fra Universitetet i Oslo (sosiologi, statsvitenskap, sosialøkonomi). Slettemeås har tidligere jobbet i Verdensbanken som konsulent i Energi- og Telekom-avdelingen. Slettemeås holder dessuten på med en phd ved Institutt for medier og kommunikasjon (IMK), Universitetet i Oslo.
Fagområder
Emner
Kunstig intelligens Ehandel Digital kompetanse Forbrukeratferd Sosiale medier Overvåknings og personvernstudier Delingsøkonomi Barn og unges mediebruk Forbrukermarkeder Forbrukertillit Forbrukersårbarhet Digital hverdag Digital forbrukerkompetanse Smart home Digital inkludering Smarttelefon Plattformøkonomi
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
AI AGE – Eldres digitale hverdagsliv i en kunstig intelligent tidsalder
AI AGE-prosjektet tar sikte på å forstå og adressere behovene og utfordringene eldre mennesker møter i det digitale samfunnet.
-
HOMERISK: Risk management strategies when households face collapsing electricity and digital infrastructure
Hushold har blitt svært avhengig av strøm og IKT, men myndighetene ikke har tatt tilstrekkelig hensyn til denne sårbarheten. Lokalbefolkninger utgjør en vesentlig, men undervurdert ressurs i håndteringen av eventuelle krisesituasjoner.
-
RELINK – Forsterking av det svake leddet. Utforsking, intervensjon og samskapte løsninger for å bygge robuste digitale hushold
Relink er et forskningsprosjekt som skal kartlegge digitale sårbarheter i dagens hushold og utvikle verktøy og løsninger som kan gjøre dagens og fremtidens oppkoplede hushold mer robuste mot digitale sårbarheter.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Mainsah, Henry
; Slade, Emma;
Slettemeås, Dag
;
Southerton, Dale Keith
;
Storm-Mathisen, Ardis
(2022).
Methodological innovations and challenges of research on digitally connected homes: an introduction.
4 s.
Digital Creativity.
Vol. 33.
https://doi.org/10.1080/14626268.2022.2138453
Slettemeås, Dag
;
Storm-Mathisen, Ardis
(2021).
Digitalisert forbruk.
Jensen, Thor Øivind; Jacobsen, Eivind; Knudsen, Morten W.; Schjelderup, Gerhard Emil (Red.).
Forbrukersosiologi. s. 447-474.
Fagbokforlaget.
https://www.fagbokforlaget.no/Forbrukersosiologi/I
Berg, Lisbet
;
Slettemeås, Dag
; Kjørstad, Ingrid; Rosenberg, Thea Grav
(2020).
Trust and the don't-want-to-complain bias in peer-to-peer platform markets.
International Journal of Consumer Studies.
https://doi.org/10.1111/ijcs.12561
Slettemeås, Dag ; Storm-Mathisen, Ardis (2018). News consumption among young people in Norway. The relevance of smartphones and social media. Andersson, Yvonne; Dahlquist, Ulf; Ohlsson, Jonas (Red.). Youth and news in a digital media environment – Nordic-Baltic perspectives. s. 115-125. Nordicom. https://nordicom.gu.se/sv/system/tdf/kapitel-pdf/1
Slettemeås, Dag
(2018).
Big data og Tingenes internett – om den tilkoblede forbruker og nye markedsføringsrelasjoner.
Storm-Mathisen, Ardis; Jacobsen, Eivind; Tangen, Karl-Fredrik; Helle-Valle, Jo (Red.).
Markedsføring og forbrukerne – samfunnsvitenskapelige blikk. s. 58-67.
Universitetsforlaget.
https://www.universitetsforlaget.no/markedsforing-
Storm-Mathisen, Ardis
;
Slettemeås, Dag
(2016).
Dematerialisering gjennom digitalisering og teknologisk konvergens?.
Vittersø, Gunnar; Borch, Anita; Laitala, Kirsi Maria; Strandbakken, Pål (Red.).
Forbruk og det grønne skiftet. s. 159-184.
Novus Forlag.
https://novus.mamutweb.com/Shop/Product/Vitters%C3
Evjemo, Bente; Akselsen, Sigmund;
Slettemeås, Dag
; Munch-Ellingsen, Arne; Andersen, Anders; Karlsen, Randi
(2015).
“I Expect Smart Services!” User Feedback on NFC Based Services Addressing Everyday Routines.
Giaffreda, Raffaele; Caganova, Dagmar; Li, Yong; Riggio, Roberto; Voisard, Agnes (Red.).
Internet of Things. IoT Infrastructures (Part II). s. 118-124.
Springer.
https://doi.org/10.1007/978-3-319-19743-2_18
Slettemeås, Dag
; Evjemo, Bente; Akselsen, Sigmund
(2014).
Connecting and communicationg with the near field. How NFC Services for Smartphones May Benefit Consumers/Citizens Through Social Media Integration and Augmentation.
Kommers, Piet A. M.; Isaías, Pedro; Issa, Tomayess (Red.).
Perspectives on Social Media. A yearbook. s. 141-147.
Routledge.
https://www.routledge.com/Perspectives-on-Social-M
Slettemeås, Dag
(2014).
Consuming familiarity and alterity in domestic space: Transnational television practices among migrants in Norway.
Nordicom Review.
Vol. 35.
https://doi.org/10.2478/nor-2014-0004
Slettemeås, Dag ; Evjemo, Bente; Akselsen, Sigmund; Munch-Ellingsen, Arne; Wolf, Sindre-Rene Pedersen; Jørgensen, Victoria Lind (2013). NFC City: Co-locating NFC services in a multi-service trial approach. Nunes, Miguel Baptista; Isaías, Pedro; Powell, Philip (Red.). Proceedings of the International Conference Information systems 2013. s. 337-341. IADIS Press.