Kort om
Erik Ryen er statsviter og dosent i samfunnsfagdidaktikk ved OsloMet. I tillegg til å forske på det norske samfunnsfaget, jobber han med læreplanteori og danningsteoretisk didaktikk, og er særlig interessert hvordan forholdet mellom kunnskap, utdanning og demokrati blir forstått i utformingen av nasjonal og internasjonal utdanningspolitikk. Ryen har publisert i nasjonale og internasjonale tidsskrift som European Educational Research Journal (EERJ) og Journal of Curriculum Studies (JCS). Han er medredaktør av boken Samfunnsfagdidaktikk (2021) og har skrevet kapitler i bøkene Kritisk tenkning i samfunnsfag (2019) og Klasseledelse, fag og danning, 2. utg. (2020).
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Emner
Demokrati Didaktikk Utdanningspolitikk Læreplanteori Samfunnsfagdidaktikk
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Kritisk tenkning i barneskolen (KriT)
KriT er et flerfaglig prosjekt som eies av Utdanningsetaten (Oslo Kommune) med prosjektledelse på OsloMet. Prosjektet har som mål å utvikle en didaktikk for kritisk tenkning i barneskolen med utgangspunkt i barnelitteratur og nyheter.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Ryen, Erik
;
Jegstad, Kirsti Marie
(2022).
It is like a hammer and toothbrush; you need it for the rest of your life’ – Five Norwegian teachers’ experiences of working at a ‘thinking school.
Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE).
Vol. 6.
https://doi.org/10.7577/njcie.4347
Ryen, Erik
;
Jøsok, Evy
(2021).
Citizenship-as-knowledge: How perspectives from Bildung-centred Didaktik can contribute to European Citizenship Education beyond competence.
European Educational Research Journal.
https://doi.org/10.1177/14749041211045777
Ryen, Erik (2021). Valg av fagstoff og progresjon som didaktiske utfordringer i samfunnsfag. Erdal, Silje Førland; Granlund, Lise (Red.). Samfunnsfagdidaktikk. s. 44-66. Universitetsforlaget.
Bjørkvold, Tuva
;
Ryen, Erik
(2021).
Exploring the perceived learning of ‘students as researchers’ through two theoretical lenses.
17 s.
Journal of Curriculum Studies.
Vol. 53.
https://doi.org/10.1080/00220272.2021.1881168
Jegstad, Kirsti Marie
;
Ryen, Erik
(2020).
Bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema i grunnskolens naturfag og samfunnsfag – en læreplananalyse.
Norsk pedagogisk tidsskrift.
Vol. 104.
https://doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2020-03-07
Ryen, Erik (2020). Klasseledelse og kritisk tenkning i samfunnsfag. Christensen, Hanne; Ulleberg, Inger (Red.). Klasseledelse, fag og danning. 2.utgave. s. 242-259. Gyldendal Akademisk.
Ferrer, Marlen ; Jøsok, Evy ; Ryen, Erik ; Wetlesen, Annika ; Aas, Per Anders (2019). Hva er kritisk tenkning i samfunnsfag?. Ferrer, Marlen; Wetlesen, Annika (Red.). Kritisk tenkning i samfunnsfag. s. 11-29. Universitetsforlaget.
Ryen, Erik
(2019).
Klafki's critical constructive Didaktik and the epistemology of critical thinking.
Journal of Curriculum Studies.
Vol. 52.
https://doi.org/10.1080/00220272.2019.1657959
Ryen, Erik (2019). Nyheter og kritisk tenkning i samfunnsfag. Ferrer, Marlen; Wetlesen, Annika (Red.). Kritisk tenkning i samfunnsfag. s. 69-87. Universitetsforlaget.