Kort om
Jeg jobber i lærerutdanningen, hvor jeg underviser på ulike emner innenfor temaområdene pedagogikk, demokrati og medborgerskap og skoleutvikling/kvalitativ metode. Fagbakgrunnen min er en master i statsvitenskap, og jeg har skrevet en samfunnsfagdidaktisk doktoravhandling som tematiserer hvordan samfunnsfagundervisning påvirker ungdoms politiske mestringstro. Forskningsinteressene mine er dermed, kanskje ikke overraskende, sammenhengene mellom skolen og demokratiet, sammen med ungdoms politiske deltagelsesmuligheter og -motivasjon.
Tidligere har jeg jobba 12 år i videregående skole. Jeg har også arbeida med utvikling av læreverk i ulike samfunnsfag, og med å utforme undervisningsopplegg med politikk og demokrati i fokus for ulike institusjoner, mellom annet i samarbeid med Wergelandsenteret, for Demokrativerkstedet på Utøya. Jeg er altså opptatt av de konkrete praksisene som brukes i skolen, som samarbeidslæring, klasseromsdiskusjon og rollespill. Jeg er også interessert i hvordan ulike vurderingspraksiser utøves og forstås av både elever og lærere, og av hvordan både undervisning og vurdering påvirkes av de større samfunnsutviklingstrekkene utenfor skolen.
Jeg jobber svært gjerne sammen med skoler og lærere, og er opptatt av at forskningen og undervisningen jeg driver skal komme være relevant og nyttig både for elever, lærerstudenter og skole-Norge. Jeg driver dermed gjerne formidling, og deler under noen podcastepisoder som beskriver temaområder jeg er opptatt av.
- https://shows.acast.com/et-bedre-skole-norge/episodes/samarbeidslaering
- https://shows.acast.com/et-bedre-skole-norge/episodes/en-bred-og-palitelig-vurderingspraksis-med-berit-dahl-kjell-
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Aktive forskningsprosjekter
-
Demokrati, læring og mobilisering for unge medborgere (DEMOCIT)
Hvordan utvikler norske ungdommer demokratisk handlingskompetanse og tro på at deres meninger kan gjøre en politisk forskjell? Målet med DEMOCIT er å bidra til å redusere utviklingen av et “civic empowerment gap” i det norske demokratiet.