Forskningsgrupper
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Skaar, Håvard
;
Stavem, Gro Marie
(2024).
Fritidslesing på sjette trinn -
Hva motiverer elevene som leser mest?.
Acta Didactica Norden (ADNO).
Vol. 18.
https://doi.org/https://doi.org/10.5617/adno.10879
Skaar, Håvard
;
Stavem, Gro Marie
(2024).
Klasselæreres syn på hva som skaper lesemotivasjon på mellomtrinnet.
17 s.
Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis.
Vol. 18.
https://doi.org/10.23865/up.v18.5243
Stavem, Gro Marie
;
Skaar, Håvard
(2023).
Hva får elever til å lese på fritiden? Om lesemotivasjon, sjangervalg og mediebruk på 6. trinn.
Billing, Anna Karin; Folkeryd, Jenny Wiksten; af Geijerstam, Åsa; Hallesson, Yvonne; Nord, Andreas; Nordberg, Olle (Red.).
s. 273-296.
Uppsala universitet.
https://uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:1789403
Sandvik, Margareth
;
Svanes, Ingvill Krogstad
;
Stavem, Gro Marie
(2023).
Når det regnar i Afrika–ei bok for kritisk tenking og aktørskap?.
13 s.
Barnelitterært forskningstidsskrift.
Vol. 14.
https://doi.org/10.18261/blft.14.1.5
Ommundsen, Åse Marie ; Stavem, Gro Marie (2023). When Rabbits Get Scared: Exploring a Cognitively Challenging Picturebook on War. Kümmerling-Meibauer, Bettina; Schulz, Farriba (Red.). Political Changes and Transformations in Twentieth and Twenty-first Century Children's Literature. s. 139-158. Universitätsverlag Winter.
Ommundsen, Åse Marie
;
Stavem, Gro Marie
;
Øgreid, Anne Kristine
(2023).
The Role of the Child in a War Zone: 10-year-old Students' Responses to a Cognitively Challenging Picturebook on War - An Interview Study.
12 s.
Bookbird: A Journal of International Children's Literature.
Vol. 61.
https://doi.org/10.1353/bkb.2023.a903435
Ommundsen, Åse Marie
;
Stavem, Gro Marie
;
Øgreid, Anne Kristine
(2023).
Når kaniner blir redde: å utvikle emosjonell og kritisk literacy gjennom felles lesing av en utfordrende bildebok.
12 s.
Barnelitterært forskningstidsskrift.
Vol. 14.
https://doi.org/10.18261/blft.14.1.4
Gedde-Dahl, Trine
;
Stavem, Gro Marie
;
Øgreid, Anne Kristine
(2022).
Kritisk skriving på barnetrinnet.
Acta Didactica Norden (ADNO).
Vol. 16.
https://doi.org/10.5617/adno.9003