Kort om
Margareth Sandvik er dr.philos. i retorikk fra Universitetet i Oslo. Hun har forsket på språk og språkbruk i mange kontekster, både i barnehage og i skole. Hun er særlig opptatt av barns kommunikasjon, begynneropplæring, digitale læringsmiljø, samtalens betydning for læring og argumentasjon i ulike kontekster, både politisk kommunikasjon og argumentasjon blant barn, både muntlig og skriftlig. Sandvik har gjennom flere år vært med-utvikler av de flerspråklige eventyrappene i Troll i ord (trolliord.no).
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Humaniora Litteraturvitenskapelige fag Nordisk litteratur
Emner
Retorikk Diskursanalyse Språkutvikling Tospråklighet Digitale verktøy Kartlegging
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Kritisk tenkning i barneskolen (KriT)
KriT er et flerfaglig prosjekt som eies av Utdanningsetaten (Oslo Kommune) med prosjektledelse på OsloMet. Prosjektet har som mål å utvikle en didaktikk for kritisk tenkning i barneskolen med utgangspunkt i barnelitteratur og nyheter.
-
Økt kvalitet innen tidlig leseopplæring i Etiopia
Prosjektet omhandler kompetanseutvikling innen tidlig leseopplæring.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Sandvik, Margareth ; Weldemariam, Kassahun; Yigezu, Moges (2024). Early Childhood Language Education and Literacy Practices in Ethiopia. ISBN: 9781032534428. Routledge.
Sandvik, Margareth
; Weldemariam, Kassahun; Yigezu, Moges
(2024).
Context for language education in Ethiopia.
Sandvik, Margareth; Weldemariam, Kassahun; Yigezu, Moges (Red.).
Early Childhood Language Education and Literacy Practices in Ethiopia. s. 1-1o.
Routledge.
https://doi.org/10.4324/9781003424956
Lind, Andreas Reichelt
;
Andersson-Bakken, Emilia
;
Sandvik, Margareth
(2023).
Patterns of peer talk in consensus-oriented classrooms: Deliberative argumentation or rush toward consensus?.
Learning, Culture and Social Interaction.
Vol. 40.
https://doi.org/10.1016/j.lcsi.2023.100703
Sandvik, Margareth
;
Svanes, Ingvill Krogstad
;
Stavem, Gro Marie
(2023).
Når det regnar i Afrika–ei bok for kritisk tenking og aktørskap?.
13 s.
Barnelitterært forskningstidsskrift.
Vol. 14.
https://doi.org/10.18261/blft.14.1.5
Bubikova-Moan, Jarmila
;
Sandvik, Margareth
(2022).
Argumentation in early childhood: A systematic review.
Human Development.
Vol. 66.
https://doi.org/10.1159/000527293
Sandvik, Margareth (2021). Technologies as facilitators for children's literacy and language learning. Braches-Chyrek, Rita (Red.). The Future of Childhood Studies. Verlag Barbara Budrich.
Sandvik, Margareth (2020). Appetitt i apper. Mat og måltider i Toca Kitchen. Dybvik, Hilde; Karlsson, Eivind (Red.). Fra bordvers til bildebøker. Mat og måltider i barnelitteraturen. s. 213-232. Fagbokforlaget.
Jæger, Henriette;
Sandvik, Margareth
; Waterhouse, Ann-Hege Lorvik
(2019).
Digitale barnehagepraksiser
Teknologier, medier og muligheter.
ISBN: 978-82-02-63216-8.
259 s.
Cappelen Damm Akademisk.
https://www.cappelendamm.no/_digitale-barnehagepra
Sandvik, Margareth (2019). Tablets, talk and literacy learning in the multilingual kindergarten. Bose, Ines; Hannken-Illjes, Kati; Kurtenbach, Stephanie (Red.). s. 175-195. Frank & Timme.
Sandvik, Margareth ; Tandberg, Cato (2019). Nettbrett og digitalt mikroskop i naturfag. Jæger, Henriette; Sandvik, Margareth; Waterhouse, Ann-Hege Lorvik (Red.). Digitale barnehagepraksiser Teknologier, medier og muligheter . s. 157-180. Cappelen Damm Akademisk.