Kort om
Mimesis Heidi Dahlsveen har arbeidet som fortellerkunstner siden 1996 i både inn - og utland. Hun deltatt på flere festivaler og i to EU prosjekter som omhandler den muntlige fortellerkunsten. Hun er førstelektor i muntlig fortellerkunst og i 2008 ga hun ut fagboken “innføring i muntlig fortellerkunst”, Universitetsforlaget. I 2019 kom hun med sin andre faglige bok. Hun har skrevet flere vitenskapelige artikler om muntlig fortellerkunst, hvor hun bruker kunstnerisk forskning som inngang til å forstå muntlig fortellerkunst og narrativer. Hennes fokus er å la de tradisjonelle fortellingene belyse samtidsaktuelle temaer. For tiden deltar hun i sitt tredje EU prosjekt: Common ground, common future – et prosjekt som ser på hvordan narrativer brukes for å stigmatisere og polarisere og hvordan fortelling kan demme opp for konflikter. Hun er medlem av forskergruppen «Art in society» og medeier i Skaldskur AS.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Emner
Fortelling Muntlig fortellerkunst Eventyr Forteller Historieforteller Muntlig Muntlig tradisjon Scenekunst
Forskningsgrupper
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Dahlsveen, Mimesis Heidi
(2023).
TO REMEMBER IS A RISK OF FORGETTING – MIMESIS AND CHRONOTOPE IN ARTISTIC PROCESS.
Culture crossroads.
Vol. 22.
https://doi.org/10.55877/CC.VOL22.446
Dahlsveen, Heidi (2023). Mimesis i digital praksis. Bjørnstad, Gunhild Brænne; Ellinggard, Stine (Red.). Performative innganger til undervisning - perspektiver på skapende læring med tverrfaglige tema. Universitetsforlaget.
Kvellestad, Randi Veiteberg
;
Dahlsveen, Mimesis Heidi
;
Bryhn, Anne
(2023).
Coming together - extended artistic dialog.
12 s.
Journals of the Latvian Academy of Culture.
Vol. 22.
https://doi.org/10.55877/cc.vol22.436
Dahlsveen, Mimesis Heidi
; Aure, Venke
(2022).
The Third Site: Blending Polyphonic Methodology
and Epistemology.
Nordic Journal of Art and Research (A & R).
Vol. 11.
https://doi.org/10.7577/information.5061
Dahlsveen, Mimesis Heidi
(2022).
Hjemmet i lys av
kronotopen
– et sted for forflytning fra
fysisk til digital praksis.
DRAMA : Nordisk dramapedagogisk tidsskrift.
Vol. 2.
https://doi.org/10.18261/drama.59.2.4
Dahlsveen, Heidi ; Lyngstad, Mette Bøe (2022). En kollektiv fortellerutforskning av et folkeeventyr. Haugen, Torgeir (Red.). Overindividuelle kulturformer. Tradisjon og erfaring for barn og unge i individualismens tidsalder. s. 289-315. Solum.
Dahlsveen, Heidi (2022). Å fortelle for barn. Haugen, Torgeir (Red.). Overindividuelle kulturformer. Tradisjon og erfaring for barn og unge i individualismens tidsalder. s. 225-239. Solum.
Dahlsveen, Heidi
(2019).
Den norske eventyrstilen.
DRAMA : Nordisk dramapedagogisk tidsskrift.
https://doi.org/10.18261/issn.2535-4310-2019-02-17
Dahlsveen, Heidi
(2019).
Hva er meningen? – Momenter av nærvær i et kunstnerisk utviklingsarbeid.
InFormation - Nordic Journal of Art and Research.
Vol. 8.
https://doi.org/10.7577/information.v8i1.2679
Aure, Venke; Dahlsveen, Heidi (2018). The Kiss - Utterance surrounding the utterance within. Journal for Artistic Research (JAR).