Kort om
Jeg er oppvokst i Tyskland. Etter at jeg studerte Speech Therapy, Linguistics og Speech and Language Pathology i Nederland og Sørafrika, jobbet jeg som logoped, foreleser og forskningsassistent i Nederland, Sveits og Tyskland. Jeg får energi av Pilates og svømming. For å slappe av leser jeg moderne og klassisk litteratur, og jeg benytter Feldenkraismetoden/Awareness through movement. Kulturelle aktiviteter som teater- og museumsbesøk er også viktige kilder til inspirasjon.
For meg som logoped er et av de viktigste målene for min forskning å kunne bedre kommunikasjonsevnen. Derfor forsker jeg på kommunikative evner og vansker hos personer med afasi. Afasi er en ervervet språkvanske, som regel en følge av slag. Afasi påvirker evnen til å produsere og forstå språk og evnen til å lese og skrive. Det påvirker funksjonen i hverdagen og dermed den sosiale inklusionen og trivelsen.
Med mit doktorgradsprosjekt ved Universitetet i Oslo ønsker jeg at opnå en bedre forståelse af den interaktive organisering af
"Deltakelse i samtaler av personer med afasi".
Jeg bruker samtaleanalyse for å undersøke hvordan kommunikasjonsvansker påvirker hverdagsaktiviteter hos mennesker med afasi. Målet er å ikke bare beskrive utfordringer, men også å peke på muligheter for forbedret deltakelse i familielivet for personer med afasi. Fokuset ligger på aktiviteter som å fortelle historier, planlegge aktiviteter, i tillegg til interaksjoner mellom foreldre med afasi og deres barn.
Prof. Dr. Jan Svennevig (University of Oslo) og Dr. Suzanne Beeke (University College London) veileder prosjektet mitt.
Samarbeid
COPACA - Communicatie en participatie bij chronische afasie
MemoGram - Grammar and memory: evidence from agrammatic aphasia and probable Alzheimer's disease in German, Italian and Greek
LOLA – the Laboratory for Oral Language Acquisition
Forskningsinteresser: Klinisk lingvistikk, Afasi, Samtaleforskning, Språkvansker
Forskningsgrupper
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Killmer-Rumpf, Helene
(2023).
How parents with aphasia deal with children’s resistance to requests.
Clinical Linguistics & Phonetics.
https://doi.org/10.1080/02699206.2023.2226303
Fyndanis, Valantis; Miceli, Gabriele; Capasso, Rita;
Killmer, Helene
; Malefaki, Sonia; Grohmann, Kleanthes K.
(2022).
Production of Sentential Negation in German and Italian Non-fluent Aphasia.
Journal of Psycholinguistic Research.
https://doi.org/10.1007/s10936-022-09894-4
Killmer, Helene
; Svennevig, Jan; Beeke, Suzanne
(2022).
Requests to children by parents with aphasia.
Aphasiology.
https://doi.org/10.1080/02687038.2022.2094335
Killmer, Helene
; Svennevig, Jan; Beeke, Suzanne
(2021).
Joint planning in conversations with a person with aphasia.
Journal of Pragmatics.
Vol. 187.
https://doi.org/10.1016/j.pragma.2021.10.021
Killmer, Helene
; Beeke, Suzanne; Svennevig, Jan
(2021).
Collaborative storytelling with a person with aphasia: Promoting agency in a multiparty interaction.
26 s.
Journal of Interactional Research in Communication Disorders.
Vol. 11.
https://doi.org/10.1558/jircd.20902
Noiray, Aude; Popescu, Anisia;
Killmer, Helene
; Rubertus, Elina; Krüger, Stella; Hintermeier, Lisa
(2019).
Spoken Language Development and the Challenge of Skill Integration.
Frontiers in Psychology.
Vol. 10.
https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02777