Kort om
Hovedfag i musikkvitenskap fra UiO og Hovedfag korledelse fra Norges musikkhøgskole
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Aktive forskningsprosjekter
-
Levende Kulturarv
I prosjektet Levende Kulturarv er vi særlig opptatt av hvordan musikk, i form av tradisjonelle og nye sanger, kan bidra til bevaring og fornying av immateriell kulturarv i barnehagen og i barnehagelærerutdanningen.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Haukenes, Siri ; Danbolt, Ingrid Anette (2022). Dyresanger - hva forteller de oss? Et kulturhistorisk blikk på norsk sanghistorie. Haugen, Torgeir (Red.). Overindividuelle kulturformer. Tradisjon og erfaring for barn og unge i individualismens tidsalder. s. 131-169. Solum.
Haukenes, Siri ; Danbolt, Ingrid Anette (2022). Dyresanger i samvær med barn: Tradisjoner i og mellom generasjoner. Vesterlid Strøm, Regine; Eiksund, Øyvind Johan; Balsnes, Anne Haugland (Red.). Samsang gjennom livsløpet. s. 29-66. Cappelen Damm Akademisk.
Balsnes, Anne Haugland;
Danbolt, Ingrid Anette
;
Hagen, Liv Anna
;
Haukenes, Siri
; Knigge, Jens; Schei, Tiri Bergesen
(2022).
«Det finnes en sang for alt!» Ansattes begrunnelser for sang i barnehage og skole – en empirisk studie.
Vesterlid Strøm, Regine; Eiksund, Øyvind Johan; Balsnes, Anne Haugland (Red.).
Samsang gjennom livsløpet. s. 29-65.
Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/noasp.162.ch2
Knigge, Jens;
Danbolt, Ingrid Anette
;
Hagen, Liv Anna
;
Haukenes, Siri
(2021).
The current status of singing in kindergartens in Norway: An exploratory study.
Nordic Research in Music Education.
Vol. 2.
https://doi.org/10.23865/nrme.v2.2905
Knudsen, Jan Sverre
;
Aglen, Gry Sagmo
;
Danbolt, Ingrid Anette
;
Engesnes, Nina
(2018).
Musical pathfinders of the kindergarten.
Contemporary Issues in Early Childhood.
https://doi.org/10.1177/1463949118756369
Danbolt, Ingrid Anette ; Dybvik, Jeanette Helleberg (2018). Skaperglede som kilde til læring. Christensen, Hanne; Eikeland, Olav; Hellne-Halvorsen, Ellen Beate; Lindboe, Inger Marie (Red.). Vitenskapelighet og kunnskapsforståelse i profesjonene. s. 274-286. Universitetsforlaget.
Engesnes, Nina
;
Danbolt, Ingrid Anette
;
Hagen, Liv Anna
(2017).
"Harpespill, fantasiskalaer og syngende fingre" - om barnehagebarns møter med tre musikkrelaterte apper.
Nordisk barnehageforskning.
Vol. 15.
https://doi.org/10.7577/nbf.1809
Knudsen, Jan Sverre
;
Aglen, Gry Sagmo
;
Danbolt, Ingrid Anette
;
Engesnes, Nina
(2015).
Barnehagens musikalske veivisere.
Norsk pedagogisk tidsskrift.
Vol. 99.
https://www.idunn.no/file/pdf/66791557/barnehagens