Kort om
Jorunn Dahlback har hovedfag i yrkespedagogikk, er dosent ved institutt for yrkesfaglærerutdanning, og leder av forskningsgruppen Fag- og yrkesopplæring i kontinuerlig endring (FYKE) ved OsloMet. Dahlback har fagbrev som blomsterdekoratør med toårig teknisk fagskoleutdanning fra Tyskland, og har vært daglig leder i Blomsterdekoratørfagets opplæringskontor – BLOK.
Dahlback har undervist og forsket ved treårig yrkesfaglærerutdanning ved OsloMet siden 2001. Dahlback har også ledet eksterne oppdrag, nasjonale videreutdanningstilbud for yrkesfaglærere, og har deltatt aktivt i utdanningspolitisk arbeid internasjonalt og nasjonalt. Forskningsinteressen er knyttet til yrkesrelevans i opplæringen, vurdering, samarbeid skole, arbeidsliv og universitet. Undervisningen har særlig vært orientert rundt temaene yrkesdidaktikk, yrkespedagogikk, læreplanutvikling, forsknings- og utviklingsarbeid med vekt på utvikling av relevant yrkesfaglærerkompetanse i et yrkes- og samfunnsperspektiv.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Emner
Aksjonsforskning Tilpasset opplæring Vurdering Livslang læring Arbeidslivslæring Erfaringslæring Læring og undervisning Yrkespedagogikk Deltagende aksjonsforskning Fagopplæring Yrkesdidaktikk Fag og yrkesopplæring Ledelse av læring Yrkesretting av fellesfag
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
EGREEN+
Prosjektet handler om småbedrifters og de grønne bransjenes klima- og miljøutfordringer.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Dahlback, Jorunn
; Hansen, Kari;
Haaland, Grete
;
Vagle, Inger
(2022).
Dybdelæring i et yrkesfaglig perspektiv.
Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling.
Vol. 7.
https://doi.org/10.7577/sjvd.4573
Dahlback, Jorunn
;
Berg Olstad, Hanne
;
Sylte, Ann Lisa
;
Wolden, Anne-Catrine
(2020).
The Importance of Authentic Workplace-Based Assessment: A Study From VET Teacher Education.
22 s.
International Journal for Research in Vocational Education and Training.
Vol. 7.
https://doi.org/10.13152/ijrvet.7.3.3
Dahlback, Jorunn
(2019).
Yrkesretting av yrkesfaglige utdanningsprogram.
Lyngsnes, Kitt Margaret; Rismark, Marit (Red.).
Yrkesopplæring. s. 87-103.
Gyldendal Akademisk.
https://doi.org/10.7577/sjvd.3234
Dahlback, Jorunn
;
Berg Olstad, Hanne
;
Sylte, Ann Lisa
;
Wolden, Anne-Catrine
(2019).
Yrkesfaglig lærerkompetanse i brede utdanningsprogram.
Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling.
Vol. 4.
https://doi.org/10.7577/sjvd.3234
Dahlback, Jorunn
;
Berg Olstad, Hanne
;
Sylte, Ann Lisa
;
Wolden, Anne-Catrine
(2018).
Utfordringer og muligheter i møtepunktet mellom yrkesfaglærerutdanningen og praksis i videregående skole.
21 s.
Nordic Journal of Vocational Education and Training.
Vol. 8.
https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.188357
Dahlback, Jorunn ; Hansen, Kari (2015). Demokratiske læringsarenaer i aksjonsforskning: pedagogiske verksteder og framtidsverksteder. Haaland, Grete; Hansen, Kari; Hoel, Torlaug Løkensgard (Red.). Tett på yrkesopplæring. s. 131-144. Fagbokforlaget.
Dahlback, Jorunn ; Hansen, Kari; Haaland, Grete ; Vagle, Inger (2015). Utvikling av relevant kompetanse gjennom den treårige yrkesfaglærerutdannelse. Haaland, Grete; Hansen, Kari; Hoel, Torlaug Løkensgard (Red.). Tett på yrkesopplæring. s. 112-130. Fagbokforlaget.
Dahlback, Jorunn ; Hansen, Kari; Haaland, Grete ; Vagle, Inger (2015). Yrkesfaglærerens kompetanse i fremtidens skole. Haaland, Grete; Hansen, Kari; Hoel, Torlaug Løkensgard (Red.). Tett på yrkesopplæring. s. 89-111. Fagbokforlaget.
Dahlback, Jorunn ; Haaland, Grete ; Hansen, Kari; Rokkones, Klara (2014). Yrkesdidaktikk for motivasjon og yrkesrelevans. Høihilder, Eli Kari; Lingås, Lars Gunnar (Red.). Pedagogikk 8. - 13. trinn : profesjonsutdanning av lærere. s. 339-354. Gyldendal Akademisk.