Kort om
Jeg er tilknyttet Senter for profesjonsforskning og Fagsenter for seniorer.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Pedagogiske fag Samfunnsvitenskap
Emner
Høyere utdanning Profesjonsutdanning Fagekspertise Profesjonell utvikling Kunnskapsformer
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Motsetningsfylte institusjonelle logikker? Samspillet mellom utdanningssystemet og helse- og velferdsfeltet (InLog)
Prosjektet undersøker den viktige grenseflaten mellom utdanningssystemet og arbeidsorganisasjonene i helse- og velferdsfeltet.
-
Renewed perspectives on research use in education (RE-POSE)
"Renewed perspectives on research use in education (RE-POSE)" er et stort, tverrfaglig forskningsprosjekt finansiert av Forskningsrådet (2020-2024).
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Caspersen, Joakim;
Smeby, Jens-Christian
(2023).
Praksisrettede pedagoger og disiplinorienterte forskere – lærerutdanningen og forskningen 2008–2021.
Mausethagen, Sølvi; Bøyum, Steinar; Caspersen, Joakim; Prøitz, Tine Sophie; Thue, Fredrik (Red.).
En forskningsbasert skole? Forskningens plass i lærerutdanning og skole.
Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215065540-23-06
Caspersen, Joakim;
Smeby, Jens-Christian
(2023).
Research-based teacher education in Norway – a longitudinal perspective.
International Journal of Educational Research.
Vol. 119.
https://doi.org/10.1016/j.ijer.2023.102177
Helgøy, Kjersti Velde;
Smeby, Jens-Christian
;
Bonsaksen, Tore
(2021).
Practice educators’ emphasis on research in supervision of occupational therapy students.
Scandinavian Journal of Occupational Therapy.
https://doi.org/10.1080/11038128.2021.1968948
Helgøy, Kjersti Velde;
Smeby, Jens-Christian
;
Bonsaksen, Tore
; Olsen, Nina Rydland
(2020).
Research-based occupational therapy education: An exploration of students’ and faculty members’ experiences and perceptions.
PLOS ONE.
https://doi.org/10.1371/journal.pone.0243544
Caspersen, Joakim;
Smeby, Jens-Christian
(2020).
Placement training and learning outcomes in social work education.
14 s.
Studies in Higher Education.
https://doi.org/10.1080/03075079.2020.1750583
Vindegg, Jorunn
;
Smeby, Jens-Christian
(2019).
Narrative reasoning and coherent alignment in field placement.
Social Work Education.
https://doi.org/10.1080/02615479.2019.1641192
Caspersen, Joakim;
Smeby, Jens-Christian
(2018).
The relationship among learning outcome measures used in higher education.
Quality in Higher Education.
Vol. 24.
https://doi.org/10.1080/13538322.2018.1484411
Messel, Jan ; Smeby, Jens-Christian (2017). Akademisering av høyskoleutdanningene?. Mausethagen, Sølvi; Smeby, Jens-Christian (Red.). Kvalifisering til profesjonell yrkesutøvelse. s. 44-55. Universitetsforlaget.
Smeby, Jens-Christian ; Mausethagen, Sølvi (2017). Profesjonskvalifisering. Mausethagen, Sølvi; Smeby, Jens-Christian (Red.). Kvalifisering til profesjonell yrkesutøvelse. s. 11-20. Universitetsforlaget.
Mausethagen, Sølvi ; Smeby, Jens-Christian (2017). Kvalifisering til profesjonell yrkesutøvelse. ISBN: 9788215026459. 261 s. Universitetsforlaget.