Kort om
Jeg er utdannet sosiolog med en doktorgrad i profesjonsstudier fra Senter for profesjonsforskning ved OsloMet. I avhandlingen utforsket jeg hvordan
barnehagelærere forholder seg til ulike dominerende forståelser av hva det vil si å være
«skoleklar» og hvordan dette former deres interaksjoner med barn, foreldre og andre aktører
innenfor utdanningsfeltet. Jeg er spesielt interessert i utdanningssosiologiske perspektiver på reproduksjon av sosial ulikhet, barnehagelæreres rolle som profesjonsutøver og relasjonen mellom utdanningspolicy og praksis.
Forskningsgrupper
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Jahreie, Josefine
;
Nilsen, Ann Christin Eklund
(2023).
Ideologiske koder som redskap for å utforske standardiserte forståelser av familier og barn.
Magnussen, May-Linda; Nilsen, Ann Christin Eklund (Red.).
Erfaringer med institusjonell etnografi. s. 187-203.
Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/noasp.195.ch9
Jahreie, Josefine
(2023).
Early childhood education and care teachers’ perceptions of school readiness: A research review.
Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies.
Vol. 135.
https://doi.org/10.1016/j.tate.2023.104353
Jahreie, Josefine
(2022).
Towards a renewed understanding of barriers to immigrant parents’ involvement in education.
15 s.
Acta Sociologica.
https://doi.org/10.1177/00016993221110870
Jahreie, Josefine
(2022).
The standard school-ready child: the social organization of ‘school-readiness’.
British Journal of Sociology of Education.
https://doi.org/10.1080/01425692.2022.2038542
Jahreie, Josefine
(2021).
The ambivalence of assessment — Language assessment of minority-language children in early childhood education and care.
European Early Childhood Education Research Journal.
Vol. 29.
https://doi.org/10.1080/1350293X.2021.1968459