Kort om
Kamilla Knutsen Steinnes er stipendiat i Atferdsanalyse ved OsloMet og forsker i gruppen Teknologi og Bærekraft ved SIFO, hvor hun hovedsakelig forsker på barn og unges digitale hverdagsliv. I doktorgraden undersøker hun sosial inkludering blant unge ved å studere forbruk av dataspill. Hun er utdannet innen sosialpsykologi og har tidligere jobbet med emosjoner, nudging og atferdsøkonomi ved Universitetet i Oslo og Universitetet i Cambridge. Hennes forskningsinteresser inkluderer tematikk knyttet til sosiale medier, gaming, kjønn, sosiale relasjoner, emosjoner, personvern og digital markedsføring.
Fagområder
Emner
Kroppsbilde Emosjonsforskning Kjønn og teknologi Digitale medier Digitalisering Bærekraftig forbruk Forbrukerpsykologi Bærekraftig atferd Sosiale medier Kombinerte forskningsmetoder Intervensjon Barn og unge Matsvinn Digital markedsføring
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
"Free to play – pay to win”: Forståelse av sosial inkludering blant unge gjennom deres forbrukeratferd i dataspill
Ph.d.-prosjekt om unges sosiale inkludering (og ekskludering) gjennom forbrukeratferd i digitale spillkulturer.
-
Kjønn, kroppspress, og reklame: Barn og unges hverdagsliv på sosiale medier
Prosjektet ønsker å få bedre innsikt i barn og unges digitale hverdag som forbrukere, spesielt knyttet til kjønn, kropp og skjønnhet i skreddersydd reklame på sosiale medier.
-
PLATEFORMS: Hvordan kan nye plattformer for matinnkjøp bidra til et mer bærekraftig matforbruk?
Forskningsprosjektet PLATEFORMS har som mål å skape innsikt i hvordan matpraksiser i hjemmet påvirkes av nye plattformer for matinnkjøp, og hvordan dette kan bidra til et mer bærekraftig forbruk av mat.
-
Sharenting – til barnets beste?
Personvern og kritisk medieforståelse knyttet til foreldres deling av egne barn i sosiale medier.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Reich, Clara Julia
;
Bøyum, Live
;
Steinnes, Kamilla Knutsen
;
Teigen, Helene Maria Fiane
(2024).
“You don’t have to share every single small moment on social media” Exploring Tensions Between Parents and Children in Sharenting Practices.
Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (NTU).
https://doi.org/10.18261/ntu.5.2.1
Steinnes, Kamilla Knutsen
(2024).
Architecting virtual storefronts: how in-game shops are designed to encourage consumption.
Consumption Markets & Culture.
https://doi.org/10.1080/10253866.2024.2385562
Steinnes, Kamilla Knutsen
; Blomster Lyshol, Johanna Katarina; Zickfeld, Janis H.; Schubert, Thomas Wolfgang; Seibt, Beate
(2024).
Kama Muta: The Cuteness Emotion.
Al-Shawaf, Laith; Shackelford, Todd K. (Red.).
The Oxford Handbook of Evolution and the Emotions. s. 339-356.
Oxford University Press.
https://doi.org/https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9
Teigen, Helene Maria Fiane ; Steinnes, Kamilla Knutsen ; Goldschmidt- Gjerløw, Beate (2022). Ungdom og kroppspress i sosiale medier. Goldschmidt- Gjerløw, Beate; Eriksen, Kristin Gregers; Jore, Mari Kristine (Red.). Kontroversielle, emosjonelle og sensitive tema i skolen.. s. 149-168. Universitetsforlaget.
Langeland, Fredrik; Prøitz, Lin;
Steinnes, Kamilla Knutsen
;
Mainsah, Henry
(2022).
I de sosiale ytterkantene. Konstruksjoner av kjønn og maskuliniteter hos norske menn i ufrivillig sølibat.
Tidsskrift for kjønnsforskning.
Vol. 46.
https://doi.org/10.18261/tfk.46.3.8
Prøitz, Lin; Langeland, Fredrik;
Steinnes, Kamilla Knutsen
;
Mainsah, Henry
(2022).
Hybride maskuliniteter og hatideologi på nett: en litteraturgjennomgang om incels i et feministisk medievitenskapelig perspektiv.
Norsk Medietidsskrift.
Vol. 29.
https://doi.org/10.18261/nmt.29.2.3
Steinnes, Kamilla Knutsen
;
Teigen, Helene Maria Fiane
(2021).
Livsstil til salgs: om influensermarkedsføring på sosiale medier og hvordan ungdom påvirkes.
Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (NTU).
https://doi.org/10.18261/issn.2535-8162-2021-01-01
Bellassen, Valentin; Arfini, Filippo; Antonioli, Federico; Bodini, A; Boehm, Michael; Brečić, Ruzica; Chiussi, Sara; Csillag, Peter; Donati, Michele; Dries, Liesbeth; Drut, Marion; De Labarre, Matthieu Duboys; Ferrer, Hugo; Filipovic, Jelena; Gauvrit, Lisa; Gil, Jose Maria; Gorton, Matthew; Hoang, Viet; Hilal, Mohamed;
Steinnes, Kamilla Knutsen
; Lilavanichakul, Apichaya; Malak-Rawlikowska, Agata; Majewski, Edward; Monier-Dilhan, Sylvette; Muller, Paul; Napasintuwong, Orachos; Nikolaou, Kallirroi; Nguyen, Mai; Quynh, An Nguyen; Papadopoulos, I; Peerlings, Jack; Torok, Aron; Poméon, T; Ristic, Bojan; Schaer, Burkhard; Stojanovic, Z; Tocco, Barbara; Maksan, Marina Tomic; Veneziani, Mario;
Vittersø, Gunnar
(2021).
Sustainability Performance of Certified and Non-certified Food Social and Economic History.
Research Data Journal for the Humanities and Social Sciences.
https://doi.org/10.1163/24523666-bja10009
Bellassen, Valentin; Drut, Marion; Diallo, Abdoul; Antonioli, Federico; Donati, Michele; Brečić, Ruzica; Ferrer-Perez, Hugo; Gauvrit, Lisa; Hoang, Viet; Nguyen, An;
Steinnes, Kamilla Knutsen
;
Vittersø, Gunnar
; Lilavanichakul, Apichaya; Majewski, Edward; Malak-Rawlikowska, Agata; Mattas, Konstadinos; Papadopoulos, I; Peerlings, Jack; Ristic, Bojan; Tomić Maksan, Marina; Török, Áron
(2021).
The Carbon and Land Footprint of Certified Food Products.
Journal of Agricultural & Food Industrial Organization.
https://doi.org/10.1515/jafio-2019-0037
Teigen, Helene Maria Fiane
;
Steinnes, Kamilla Knutsen
(2021).
«– Det er lett å se hvilke kjønn reklamer er ment for. Det er ikke noe mellomting»: En studie av ungdoms fortolkning av kjønn i reklame på sosiale medier.
Tidsskrift for kjønnsforskning.
Vol. 45.
https://doi.org/10.18261/issn.1891-1781-2021-02-03