Kort om
Kirsten Foshaug Vennebo er professor i utdanningsledelse ved OsloMet. Forskningsinteresser er innovativt arbeid og ledelse i skoleutvikling, skolelederutdanning og lederutvikling og ledelse av skolers profesjonsfellesskap. Vennebo har vært tilknyttet flere forskningsprosjekter, og har i perioden 2020-2024 deltatt som delprosjektleder i forskningsprosjektet Forskning på den nasjonale skolelederutdanningen, som OsloMet gjennomførte på oppdrag for Utdanningsdirektoratet.
Vennebo har omfattende praksis som inkluderer ledelse fra utdanningsvirksomhet, både i offentlig og privat sektor. Hun har variert og solid praksis fra offentlige utdanningsinstitusjoner, på grunnskolenivå, universitetsnivå og opplæringsvirksomhet på direktoratsnivå. I tillegg har hun praksis fra private utdanningsinstitusjoner og konsulentvirksomhet som omfatter programdesign, pedagogisk utviklingsarbeid og organisasjonsutvikling, rettet mot skoler og offentlig forvaltning og internopplæring i private virksomheter.
Fagområder
Emner
Utdanningsledelse Skolelederutdanning og lederutvikling Ledelse og profesjonsfellesskap Innovasjon og ledelse i skoler
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Avsluttede forskningsprosjekter
-
Forskning på den nasjonale skolelederutdanningen
Fra og med 2009 har et utvalg universiteter og høgskoler tilbudt nasjonale skolelederutdanninger på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet – rektorutdanningen fra 2009 og modulbaserte utdanninger fra 2018.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Aas, Marit; Vennebo, Kirsten Foshaug ; Ballangrud, Brit Bolken (2024). Innledning. Aas, Marit; Ballangrud, Brit Bolken; Vennebo, Kirsten Foshaug (Red.). Nye oppgaver og utfordringer for skoleledere. s. 13-19. Fagbokforlaget.
Aas, Marit; Ballangrud, Brit Bolken ; Vennebo, Kirsten Foshaug (2024). Nye oppgaver og utfordringer for skoleledere. ISBN: 9788245050110. 183 s. Fagbokforlaget.
Gustavsen, Ann Margareth;
Vennebo, Kirsten Foshaug
(2024).
Group discussions: an active learning resource for school and kindergarten leaders?.
Educational Research.
https://doi.org/10.1080/00131881.2024.2433958
Yttergård, Vegard;
Vennebo, Kirsten Foshaug
(2024).
Ledelsespraksis i oppstarten av skolers arbeid for utvikling av tilpasset opplæring.
Forskning og forandring.
Vol. 7.
https://doi.org/10.23865/fof.v7.5099
Yttergård, Vegard;
Vennebo, Kirsten Foshaug
(2023).
En skoleeiers føringer for tilpasset opplæring: forståelser, hensikter og praktisering.
11 s.
Norsk pedagogisk tidsskrift.
Vol. 107.
https://doi.org/10.18261/npt.107.1.5
Vennebo, Kirsten Foshaug ; Aas, Marit (2023). Profesjonelle kollegasamtaler som grunnlag for utvikling av undervisningspraksis. Olsen, Mirjam Harkestad; Arneberg, Per (Red.). Samtaler i skolen. s. 79-103. Cappelen Damm Akademisk.
Aas, Marit; Andersen, Fred Carlo ; Vennebo, Kirsten Foshaug ; Dehlin, Erlend (2022). Ledelse av skoleutvikling - en kunnskapsoversikt. Aas, Marit; Paulsen, Jan Merok (Red.). Ledelse i fremtidens skole 2. utgave. s. 73-91. Fagbokforlaget.
Vennebo, Kirsten Foshaug
; Aas, Marit
(2021).
Case-based Instruction for
Leadership Learning in the
Norwegian National School
Leadership Program.
Journal of Research on Leadership Education (JRLE).
https://doi.org/10.1177/19427751211029334
Aas, Marit; Vennebo, Kirsten Foshaug (2021). Oppsummering og veien videre - profesjonelle læringsfellesskap på norsk. Aas, Marit; Vennebo, Kirsten Foshaug (Red.). Ledelse av profesjonelle læringsfellesskap i skolen. s. 281-297. Fagbokforlaget.
Aas, Marit; Vennebo, Kirsten Foshaug (2021). Profesjonelle læringsfellesskap - en litteraturgjennomgang. Aas, Marit; Vennebo, Kirsten Foshaug (Red.). Ledelse av profesjonelle læringsfellesskap i skolen. s. 13-33. Fagbokforlaget.