Kort om
Om
Kristin Walseth er professor i kroppsøving ved institutt for grunnskole- og faglærerutdanning ved fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier ved OsloMet.
Forskning
Forskningen hennes fokuserer på kroppsøving, helse og mangfoldstematikker i utdanningsfeltet. Hennes pågående NFR prosjekt er tilknyttet det nye tverrfaglige temaet "Folkehelse og livsmestring" i skolen. Hennes siste publikasjoner fokuserer på ungdom, sosiale medier og kroppspress.
Kristin Walseth er også involvert i utdanningsforskning med mangfoldsperspektiv. Hun har publisert artikler på kroppsøving og kjønn, seksualitet, etnisitet og religion. Hun har tidligere drevet med idrettsforskning og doktorgraden hennes fra 2006 fokuserte å idretten som en arena for integrasjon av minoritetsungdom.
Undervisning
Kristin Walseth foreleser og er ansvarlig for emner innen lærerutdanning på både bachelor, master og Ph.D. nivå. Hun er hovedveileder for to stipendiater.
Samarbeid og verv
Redaksjonsmedlem i 'Sport, Education & Society'.
Pågående forskningssamarbeid med kollegaer i Storbritania, USA og New Zealand.
Fagområder
Emner
Utdanningsforskning Lærerutdanningsforskning Kroppsøvingsfaget Mangfold og inkludering
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Avsluttede forskningsprosjekter
-
Literacies for helse og livsmestring i skolen
Dette forskningsprosjektet har som målsetning å både utvikle og prøve ut en ny didaktisk tilnærming til hvordan lærere kan undervise i det nye tverrfaglige emnet «Folkehelse og livsmestring» i grunnskolen.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Langnes, Tonje Fjogstad ; Kilanowska, Jolanta ; Walseth, Kristin ; Oliver, Kimberly (2024). Opening our eyes to student-centered practice. Learning from preservice teachers' experiences. Shilcutt, Jackie; Oliver, Kimberly; Luguetti, Carla (Red.). An Activist Approach to Physical Education and Physical Activity. Imagining What Might Be. Routledge.
Walseth, Kristin
;
Langnes, Tonje Fjogstad
;
Lund, Siv
;
Bratten, Judith Helene
(2024).
Cross-professional cooperation in Public Health and Life-Skills in schools.
Acta Didactica Norden (ADNO).
Vol. 18.
https://doi.org/10.5617/adno.10167
Vita, Sandro Claudio
;
Walseth, Kristin
;
Langnes, Tonje Fjogstad
(2024).
How do we teach about ethnic and cultural diversity in PETE? A discourse analysis of interviews from Norway, Aotearoa/New Zealand and Canada.
Physical Education and Sport Pedagogy.
https://doi.org/10.1080/17408989.2024.2413065
Eriksen, Ingunn Marie ; Walseth, Kristin ; Standal, Øyvind Førland (2023). Bakgrunn for temaet Folkehelse og livsmestring. Walseth, Kristin; Standal, Øyvind Førland (Red.). Folkehelse og livsmestring - med utgangspunkt i fagene. Universitetsforlaget.
Eriksen, Ingunn Marie
;
Stefansen, Kari
;
Langnes, Tonje Fjogstad
;
Walseth, Kristin
(2023).
The formation of classed health lifestyles during youth: A two-generational, longitudinal approach.
Sociology of Health and Illness.
https://doi.org/10.1111/1467-9566.13695
Aartun, Iselin
; Lambert, Karen;
Walseth, Kristin
(2023).
How pupils’ playfulness creates possibilities for pleasure and learning in physical education.
Physical Education and Sport Pedagogy.
https://doi.org/10.1080/17408989.2023.2235372
Walseth, Kristin ; Khan, Hummam (2023). Minoritetsstudenters møte med friluftsliv i kroppsøvingslærerutdanningen. Journal for Research in Arts and Sports Education. Vol. 7.
Eriksen, Ingunn Marie
;
Walseth, Kristin
(2021).
Med kropp som prosjekt.
Ødegård, Guro; Pedersen, Willy (Red.).
UNGDOMMEN. s. 153-172.
Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/noasp.142.ch7
Langnes, Tonje Fjogstad
;
Walseth, Kristin
(2021).
This is what I learned about the body on social media: PETE
students’ experiences with body pressure and body positivity.
Sport, Education and Society.
https://doi.org/10.1080/13573322.2021.2022642
Aartun, Iselin
;
Walseth, Kristin
; Standal, Øyvind Førland; Kirk, David
(2020).
Pedagogies of embodiment in physical education - a literature review.
Sport, Education and Society.
https://doi.org/10.1080/13573322.2020.1821182