English version
Leif Christian Lahn

Leif Christian Lahn

Fagfelt

Bedriftsintern opplæring   Endringsprosesser   Forskningsmetode   IKT i undervisning   Prosjektledelse   Arbeidslivspedagogikk   Profesjonslæring

Forskningsprosjekter

Aktive forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Lahn, Leif Christian ; Berntsen, Svanhild Kristine (2023). Frameworking vocational teachers’ digital competencies: An integrative literature review and synthesis. Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE). Vol. 7.
https://doi.org/10.7577/njcie.5322

Lahn, Leif Christian ; Klette, Kirsti (2022). Reactivity beyond contamination. An integrative literature review of video studies in educational research. International Journal of Research & Method in Education.
https://doi.org/10.1080/1743727X.2022.2094356

Hellne-Halvorsen, Ellen Beate; Lahn, Leif Christian ; Nore, Hæge (2021). Writing Competences in Norwegian Vocational Education and Training: - How Students and Apprentices Express their Professional Competences. Vocations and Learning. Vol. 14.
https://doi.org/10.1007/s12186-020-09262-0

Elvebakk, Beate ; Nævestad, Tor-Olav; Lahn, Leif Christian (2020). Mandatory periodic training for professional drivers: A Norwegian study of implementation and effects. Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour. Vol. 72.
https://doi.org/10.1016/j.trf.2020.04.014

Lahn, Leif Christian ; Nore, Hæge (2019). Large scale studies of holistic professional competence in vocational education and training (VET). The case of Norway. International Journal for Research in Vocational Education and Training. Vol. 6.
https://doi.org/10.13152/IJRVET.6.2.2

Lahn, Leif Christian ; Nore, Hæge (2018). ePortfolios as Hybrid Learning Arenas in Vocational Education and Training. Choy, Sarojni; Wärvik, Gun-Britt; Lindberg, Viveca (Red.). Integration of Vocational Education and Training Experiences: Purposes, Practices and Principles. s. 207-226. Springer.
https://doi.org/10.1007/978-981-10-8857-5_11

Lahn, Leif Christian (2016). Organizational teaching and learning – a (re)view from educational science. Learning Organization. Vol. 23.
https://doi.org/10.1108/TLO-10-2015-0056

Lahn, Leif Christian ; Erikson, Truls (2016). Entrepreneurship education by design. Education + Training. Vol. 58.
https://doi.org/10.1108/ET-03-2016-0051

Nore, Hæge ; Lahn, Leif Christian (2015). Trade Examinations – Questions of Ownership and Validity. Gessler, Michael; Freund, Larissa (Red.). Crossing Boundaries in Vocational Education and Training: Innovative Concepts for the 21st Century. s. 237-241. Evaluate Europe Handbook Series.

Nore, Hæge ; Lahn, Leif Christian (2014). Bridging the Gap between Work and Education in Vocational Education and Training. A study of Norwegian Apprenticeship Training Offices and E-Portfolio Systems. International Journal for Research in Vocational Education and Training. Vol. 1.
https://doi.org/10.13152/IJRVET.1.1.2





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Lahn, Leif Christian ; Aakernes, Nina ; Berntsen, Svanhild Kristine (2025). Yrkesfaglærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse i et yrkesdidaktisk perspektiv (PRODYRK) - Et innovasjons- og designforskningsprosjekt med søkelys på lærings- og dokumentasjonssystemer. ISBN: 9788283646870. OsloMet - storbyuniversitetet.

Blom, Jenny; Nævestad, Tor-Olav; Lahn, Leif Christian ; Milch, Vibeke; Hesjevoll, Ingeborg Storesund (2023). En studie av digitale virkemidler i føreropplæringen. ISBN: 9788248020257. 37 s. Transportøkonomisk institutt .

Blom, Jenny; Nævestad, Tor-Olav; Lahn, Leif Christian ; Milch, Vibeke; Hesjevoll, Ingeborg Storesund (2023). Trafikklærerens rolle ved økt grad av digital teknologi i føreropplæringen. ISBN: 9788248014126. 34 s. Transportøkonomisk institutt .

Lyng, Selma Therese ; Borg, Elin; Fossestøl, Knut ; Pedersen, Eirin ; Hermansen, Hege ; Johannesen, Hedvig Skonhoft ; Lahn, Leif Christian ; Mausethagen, Sølvi ; Myrvold, Trine (2021). Evaluering av ny kompetansemodell – desentraliserte ordninger for skole og yrkesfag samt oppfølgingsordningen. Temanotat 1: Programteori, foreløpige funn og videre forskningsspørsmål. AFI-rapport 2021:2. ISBN: 9788276094251. 77 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Lahn, Leif Christian ; Johannesen, Hedvig Skonhoft ; Fossestøl, Knut (2021). Temanotat 2 - Evaluering av ny kompetansemodell Utfordringer og muligheter i desentralisert kompetanseutvikling for yrkesfag. ISBN: 9788276094312. 28 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Lahn, Leif Christian ; Sannerud, Arne Ronny ; Bakken, Roger (2020). HELVYRD - Helhetlig vurdering i et yrkesdidaktisk perspektiv. En studie av vurderernes helhetlige vurderinger av siste års lærlinger i elektrikerfaget i ulike vurderingssystemer innen fag- og yrkesopplæringen. ISBN: 9788283642889. OsloMet - storbyuniversitetet.

Elvebakk, Beate ; Nævestad, Tor-Olav; Lahn, Leif Chr. ; Langeland, Per Andreas; Sundfør, Hanne Beate (2016). Obligatorisk etterutdanning for yrkessjåfører. ISBN: 9788248012573. 116 s. Transportøkonomisk institutt .

Askildsen, Thorkel C; Bjørnskau, Torkel; Elvebakk, Beate ; Skollerud, Kåre H.; Lahn, Leif Christian (2011). Foreslåtte prosjekter for evaluering av etterutdanning for yrkessjåfører. 31 s. Transportøkonomisk institutt .

Elvebakk, Beate ; Askildsen, Thorkel; Bjørnskau, Torkel; Skollerud, Kåre H.; Aarhaug, Jørgen; Lahn, Leif Christian (2011). Prosjekter for evaluering av etterutdanning for yrkessjåfører. 32 s. Transportøkonomisk institutt .

Lahn, Leif Christian ; Wiik, Ragnhild; Johnsen, Hans Chr. Garmann (2009). Et kunnskapsgrunnlag for evaluerende læring i VRI. 75 s. Norges forskningsråd.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Aakernes, Nina ; Berntsen, Svanhild Kristine ; Granborg, Øyvind ; Karstensen, Steinar ; Lahn, Leif Christian (2025). Yrkesfaglærere som pionerer i bruk av kunstig intelligens. NORDYRK. Nordic research network on vocational education and training.

Stenholm, Britha ; Berntsen, Svanhild Kristine ; Lahn, Leif Christian ; Nore, Hæge (2023). How does the use of ePortfolios in vocational education and training challenge vocational didactics?. NERA 2023. OsloMet.

Lahn, Leif Christian (2023). Hva kan vi lære av HELDAL-prosjektet? Nye verktøy og systemer for helhetlig dokumentasjon, analyse og læring i fag og yrkesopplæringen. Fagforum ED. Vestfold og Telemark fylkeskommune.

Nore, Hæge ; Lahn, Leif Christian ; Berntsen, Svanhild Kristine ; Stenholm, Britha (2022). HELDAL Nye verktøy og systemer for helhetlig dokumentasjon, analyse og læring i fag og yrkesopplæring. Fagdag LUI. OsloMet.

Lahn, Leif Christian ; Brevik, Birger ; Nore, Hæge (2022). E-portfolios as drivers for innovation in vocational education and training. VIII Stockholm International Conference & Research Workshop on VET. Stockholm University.

Nore, Hæge ; Brevik, Birger ; Lahn, Leif Christian ; Berntsen, Svanhild Kristine (2022). E-portfolio didactics for vocational education and training. A Norwegian case (HELDAL) in action. NORDYRK 2022. Linköpings Universitet.

Nore, Hæge ; Lahn, Leif Christian ; Brevik, Birger ; Berntsen, Svanhild Kristine (2021). ePortfolier i nordisk yrkesutdanning – hvordan brukes de og hvordan kan de forbedres?. NORDYRK 2021. Linköpings Universitet.

Johannesen, Hedvig Skonhoft ; Lahn, Leif Christian (2021). Decentralized Competence Development in Norwegian VET: Empowering Vocational teachers and Training Instructors through Tripartite Partnership or Bureaucratization?. ECER 2021 European Conference on Educational Research. European Educational Association of Research .

Lahn, Leif Christian ; Brevik, Birger (2020). HELDAL prosjektsamarbeid med Elektro og datateknologi. Fagforum Elektro og datateknologi i Vestfold og Telemark fylkeskommune. Vestfold og Telemark fylkeskommune.

Johannesen, Hedvig Skonhoft ; Nore, Hæge ; Lahn, Leif Christian (2019). Transformations in(to) vocational identity among Norwegian VET students and apprentices learning in school and at work. Pedagogical concerns and market demands in VET. The 3rd Crossing Boundaries in VET Conference. Universitat de Valencia.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.