Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
DigiGen - Hvordan påvirker digitaliseringen barn og unges liv
Hvordan påvirker digitalisering og teknologiutvikling barn og unge?
-
Flipped classroom i naturfag (FiNa)
Flipped classroom i naturfag (FiNa) har som mål å utvikle og utforsker læringsdesign med hovedvekt på digitalt støttet omvendt undervisning for å fremme studentaktiv læring.
-
PROgrammering og SKAPerverksted i skolen: Kompetanser for det 21. århundret og tilpasset opplæring for elever med Stort Læringspotensial
Prosjektet handler om å utvikle teknologirike undervisningsopplegg til bruk i tilpasset opplæring for elever med stort læringspotensial. Fokus er på bruk av programmering i undervisningen som en del av et skaperverksted.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Rustad, Mikkel Bertram ; Parsanoglou, Dimitris; Symeonaki, Maria; Mifsud, Louise ; Hyggen, Christer ; Ghetau, Cosmin (2024). ‘Of gaming and other demons’: Defining children and young people’s meaningful leisure activities in the digital era. Holmarsdottir, Halla Bjørk; Seland, Idunn; Hyggen, Christer; Roth, Maria (Red.). Understanding The Everyday Digital Lives of Children and Young People. Springer Nature.
Eie, Siv
;
Andersen, Renate
;
Mifsud, Louise
;
Mørch, Anders
;
Rustad, Mikkel Bertram
(2023).
Kritisk tenkning og Minecraft i lærerutdanningen: en studie av samfunnsfagundervisning om det industrielle
gjennombruddet i Norge.
Nordidactica.
http://hdl.handle.net/10852/109179
Andersen, Renate
;
Rustad, Mikkel Bertram
(2022).
Using Minecraft as an educational tool for supporting collaboration as a 21st century skill.
Computers & Education Open (CAEO).
https://doi.org/10.1016/j.caeo.2022.100094
Andersen, Renate
;
Eie, Siv
;
Mørch, Anders Irving
;
Mifsud, Louise
;
Rustad, Mikkel Bertram
(2021).
Rebuilding the Industrial Revolution: Using Minecraft in Teacher Education in Social Studies.
de Vries, Erica; Hod, Yotam; Ahn, June (Red.).
Proceedings of the 15th International Conference of the Learning Sciences - ICLS 2021. s. 27-35.
International Society of the Learning Sciences (ISLS).
https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/handle/11250/2986