English version
Nina Gram Garmann

Nina Gram Garmann

Kort om

Jeg underviser i og forsker på barns språkutvikling og språkmiljøet i barnehagen, samt språkveiledning på helsestasjonen, og er en av lederne av forskergruppen SAMBA - Språk- og læringsmiljø i barnehage og skole. Jeg er særlig opptatt av barns flerspråklige utvikling hjemme og i barnehagen, og har nettopp avsluttet et forskningsprosjekt om polsk-norske barn i PolkaNorski. Vi har samlet ressurser fra dette prosjektet på nettsiden Flerspråklig barndom. Nå arbeider jeg med prosjektet Snakk: om språk på helsestasjonen, der vi blant annet undersøker språkveildning på helsestasjonen, særlig for flerspråklige familier, og samarbeidet mellom barnehagen og helsestasjonen. Jeg er også interessert i å utvikle studentenes ferdigheter i akademisk skriving og lesing av akademiske tekster, samskriving, medstudentrespons og bruk av kollokviegrupper, samt utvikling av digitale undervisningsformer, se Canvas-kurset Kunsten å lese og skrive akademiske tekster.

Fagfelt

Kognitiv lingvistikk   Barnespråk   Språkendring   Språktilegnelse   Norsk språk   Fonologi   Språkhistorie   Norrønt   Babling

Forskningsprosjekter

Aktive forskningsprosjekter

  • Snakk om språk på helsestasjonen

    I dette prosjektet undersøker vi korleis helsesjukepleiarar vurderer barns språkutvikling, rettleier foreldre og eventuelt viser barn til andre instansar.

Avsluttede forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Hansen, Pernille Bonnevie; Krysztofiak, Magdalena; Łuniewska, Magdalena; Burdach, Martyna; Hernæs, Katarina; Kilanowska, Jolanta ; Krajewski, Grzegorz; Krupa-Gaweł, Karolina; Pacewicz, Judyta; Sandbakken, Mari ; Skorpen, Ayla; Romøren, Anna Sara H. ; Haman, Ewa; Garmann, Nina Gram (2025). Are parental perceptions of child language skills and language environment reflected in direct bilingual assessment? A study of Polish-Norwegian preschool children. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism.
https://doi.org/10.1080/13670050.2025.2576067

Łuniewska, Magdalena; Krysztofiak, Magdalena; Białek, Weronika; Burdach, Martyna; Komorowska, Ewa; Krajewski, Grzegorz; Pacewicz, Judyta; Radzikowska, Julia; Garmann, Nina Gram ; Haman, Ewa (2025). Polish LITMUS Cross-Linguistic Lexical Task: Reliability, validity, and norms for monolingual 3- to 5-year olds. First language. Vol. 45.
https://doi.org/10.1177/01427237251336497

Muszynska, Karolina; Krajewski, Grzegorz; Dynak, Agnieszka; Garmann, Nina Gram ; Romøren, Anna Sara H. ; Luniewska, Magdalena; Alcock, Katie; Katsos, Napoleon; Kolak, Joanna; Simonsen, Hanne Gram; Hansen, Pernille Bonnevie; Krysztofiak, Magdalena; Sobota, Krzysztof; Haman, Ewa (2025). Bilingual children reach early language milestones at the same age as monolingual peers. Journal of Child Language.
https://doi.org/10.1017/S0305000924000655

Lozano, Itziar; Duszyk-Bogorodzka, Anna; Ribu, Ingeborg Sophie ; falkiewicz, Natalia; Ogonowska, Wiktoria; Dynak, Agnieszka; Köder, Franziska Maria; Tomalski, Przemysław; Fryzowska, Ewelina; Krajewski, Grzegorz; Rummelhoff, Cecilie; Varona, Elena Canamaque; Krupa-Gawel, Karolina; Laumann, Lisa; Garmann, Nina Gram ; Haman, Ewa (2025). The Development of Semantic Integration in Bilingual Toddlers Measured by N400. Developmental Cognitive Neuroscience.
https://doi.org/10.1016/j.dcn.2025.101599

Stapor, Monika Ewa ; Hansen, Joakim Evensen; Garmann, Nina Gram (2025). Home language use in Norwegian early childhood education and care – Polish mothers’ perspectives. Journal of Multilingual and Multicultural Development (JMMD). Vol. 46.
https://doi.org/10.1080/01434632.2025.2481199

Næss, Kari-Anne Bottegård; Garmann, Nina Gram ; Torkildsen, Janne von Koss; Ingvaldsen, Sissel (2025). Språkforstyrrelse hos barn. Befring, Edvard; Næss, Kari-Anne Bottegård (Red.). Spesialpedagogikk. s. 336-378. Cappelen Damm Akademisk.

Tkachenko, Elena ; Garmann, Nina Gram ; Romøren, Anna Sara Hexeberg (2024). Preparing teachers for multilingualism in Norwegian early childhood education and care provision through student active learning methods. Mourão, Sandie; Leslie, Carolyn (Red.). Researching Educational Practices, Teacher Education and Professional Development for Early Language Learning, Examples from Europe. s. 115-126. Routledge.
https://doi.org/10.4324/9781003289043

Romøren, Anna Sara H. ; Garmann, Nina Gram ; Tkachenko, Elena (2023). Present but silent? The use of languages other than Norwegian in mainstream ECEC. Nordisk barnehageforskning (NBF).
https://doi.org/10.23865/nbf.v19.310

Hansen, Joakim Evensen; Eliassen, Erik ; Romøren, Anna Sara Hexeberg ; Kleppe, Rasmus; Garmann, Nina Gram ; Bjørnestad, Elisabeth (2023). Acquisition of the majority language in Norwegian ECEC: Relating language-learning environment in ECEC to expressive vocabulary. Nordisk barnehageforskning (NBF). Vol. 20.
https://doi.org/10.23865/nbf.v20.293

Holm, Elisabeth ; Hansen, Pernille; Romøren, Anna Sara H. ; Garmann, Nina Gram (2023). The Norwegian CDI-III as an assessment tool for lexical and grammatical development in preschoolers. Frontiers in Psychology. Vol. 14.
https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1175658





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Lafton, Tove ; Grimsgaard, Kaja Bjølgerud ; Garmann, Nina Gram (2023). Digitalt lese- og skrivekurs. Kunsten å lese og skrive akademiske tekster. OsloMet - storbyuniversitetet.

Romøren, Anna Sara Hexeberg ; Garmann, Nina Gram ; Tkachenko, Elena (2021). Hva kan profesjonsstudenter lære av å bli involvert i et forskningsprosjekt? – et eksempel fra barnehagelærerutdanningen. ISBN: 9788283643343. 25 s. Oslo Metropolitan University.
https://skriftserien.oslomet.no/index.php/skriftse

Sandvik, Margareth ; Jæger, Henriette; Dybvik, Hilde ; Garmann, Nina Gram ; Romøren, Anna Sara Hexeberg (2017). Kunnskapsbasert språkarbeid i barnehagen. 69 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Sandvik, Margareth ; Garmann, Nina Gram ; Tkachenko, Elena (2014). Synteserapport om skandinavisk forskning på barns språk og språkmiljø i barnehagen i tidsrommet 2006–2014. 195 s. HiOA/Utdanningsdirektoratet.

Garmann, Nina Gram (2008). The Quantity Shift. A Cognitive Usage-Based Analysis of the Quantity Shift in East Norwegian with Data from Old Norse and North Gudbrandsdal. 272 s. Unipub forlag.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Romøren, Anna Sara H. ; Garmann, Nina Gram ; Sparboe-Nilsen, Bente ; Valla, Lisbeth ; Bortoli, Marit Müller De; Lervold, Tonje; Tengesdal, Eirik (2025). Snakk: Et forprosjekt om språkvurdering og språkveiledning på helsestasjonen. Norsk barnehageforskningskonferanse 2025. FILIORUM – Senter for barnehageforskning og BARNkunne.
https://doi.org/https://web.archive.org/web/202510

Tengesdal, Eirik ; Hansen, Pernille Bonnevie; Kilanowska, Jolanta ; Sandbakken, Mari ; Romøren, Anna Sara H. ; Garmann, Nina Gram (2025). Flerspråklig barndom – utviklingen av en forskningsformidlingsside. Norsk barnehageforskningskonferanse 2025. FILIORUM – Senter for barnehageforskning og BARNkunne.
https://doi.org/https://web.archive.org/web/202510

Garmann, Nina Gram ; Romøren, Anna Sara H. ; Bortoli, Marit Müller De; Lervold, Tonje; Sparboe-Nilsen, Bente ; Tengesdal, Eirik ; Valla, Lisbeth (2025). Snakk: Et forprosjekt om språkvurdering og språkveiledning på helsestasjonen. Barn og unge på tvers. Childlife.

Tengesdal, Eirik ; Hansen, Pernille Bonnevie; Kilanowska, Jolanta ; Sandbakken, Mari ; Ribu, Ingeborg Sophie ; Romøren, Anna Sara H. ; Garmann, Nina Gram (2025). Flerspråklig barndom – nettside med ressurser for foreldre, barnehagelærere og helsesykepleiere. Den 10. Barn og unge på tvers-konferansen 2025: Inkludering av barn og unge. Barneliv og profesjonsutøvelse (Childlife).
https://doi.org/https://web.archive.org/web/202510

Romøren, Anna Sara H. ; Garmann, Nina Gram ; Bortoli, Marit Müller De; Lervold, Tonje; Sparboe-Nilsen, Bente ; Tengesdal, Eirik ; Valla, Lisbeth (2025). SNAKK: Et forprosjekt om språkvurdering og språkveiledning på helsestasjonen. Helsesykepleierkongressen 2025. Helsesykepleierne NSF.

Dynak, Agnieszka; Bajkowska, Katarzyna; Kilanowska, Jolanta ; Kolak, Joanna; Krysztofiak, Magdalena; Luniewska, Magdalena; Muszynska, Karolina; Garmann, Nina Gram ; Haman, Ewa (2025). Better start to bilingual development: an effect of early parental intervention on children's emerging speech. ISB15- International symposium og bilingualism. Basque Center on Cognition, Brain and Language.

Sandbakken, Mari ; Neegaard, Henrik ; Kilanowska, Jolanta ; Tengesdal, Eirik ; Garmann, Nina Gram (2025). Naturglede og friluftsliv i barnehagen.
https://doi.org/https://film.oslomet.no/naturglede

Tengesdal, Eirik ; Garmann, Nina Gram ; Romøren, Anna Sara Hexeberg (2025). Presentasjon av prosjektene Flerspråklig barndom og Snakk: om språk på helsestasjonen. Seminar for norskseksjonen. Norskseksjonen, Institutt for barnehagelærerutdanning, OsloMet.

Krajewski, Grzegorz; Krysztofiak, Magdalena; Muszyńska, Karolina; White, Michelle; Bajkowska, Katarzyna; Hansen, Pernille; Komorowska, Ewa; Tengesdal, Eirik ; Haman, Ewa; Garmann, Nina (2025). How to Assess Language Development in Bilingual Polish–Norwegian Children using MacArthur-Bates Communicative Development Inventories?. The 15th International Symposium on Bilingualism (ISB15). Basque Center on Cognition, Brain & Language.

Garmann, Nina Gram (2025). Boksamlingen, ikonotekst og språkmateriell. Kursdag for assistenter i barnehager i Aurskog-Høland. Aurskog-Høland kommune.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.