Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Emner
Vitenskapshistorie Universitetshistorie Samfunnsvitenskapenes historie Profesjonshistorie
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Ekspertgruppa om lærerrollen
Senter for profesjonsstudier var i 2015-2016 sekretariat for Ekspertgruppa om lærerrollen.
-
Renewed perspectives on research use in education (RE-POSE)
"Renewed perspectives on research use in education (RE-POSE)" er et stort, tverrfaglig forskningsprosjekt finansiert av Forskningsrådet (2020-2024).
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Mausethagen, Sølvi
; Bøyum, Steinar; Caspersen, Joakim; Prøitz, Tine Sophie;
Thue, Fredrik
(2023).
Forskningens rolle i skole og lærerutdanning.
Mausethagen, Sølvi; Bøyum, Steinar; Caspersen, Joakim; Prøitz, Tine Sophie; Thue, Fredrik (Red.).
En forskningsbasert skole? Forskningens plass i lærerutdanning og skole. s. 9-27.
Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215065540-23-01
Mausethagen, Sølvi ; Bøyum, Steinar; Caspersen, Joakim; Prøitz, Tine Sophie; Thue, Fredrik (2023). En forskningsbasert skole? Forskningens plass i lærerutdanning og skole. ISBN: 9788215065540. 307 s. Universitetsforlaget.
Thue, Fredrik W.
(2023).
Reformpedagogikk i norsk skoleutvikling og lærerutdanning: "den profesjonelle lærer" historisk belyst.
Mausethagen, Sølvi; Bøyum, Steinar; Caspersen, Joakim; Prøitz, Tine Sophie; Thue, Fredrik (Red.).
En forskningsbasert skole? Forskningens plass i lærerutdanning og skole. s. 272-307.
Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215065540-23-13
Larsen, Jesper Eckhardt; Schulte, Barbara;
Thue, Fredrik W.
(2022).
Conclusion Schoolteachers and the Nordic model.
Larsen, Jesper Eckhardt (Red.).
Schoolteachers and the Nordic Model: Comparative and historical perspectives. s. 229-239.
Routledge.
https://doi.org/10.4324/9781003082514-18
Larsen, Jesper Eckhardt; Schulte, Barbara;
Thue, Fredrik W.
(2022).
Introduction: of myths and models – the unity and diversity of Nordic educational cultures.
Larsen, Jesper Eckhardt (Red.).
Schoolteachers and the Nordic Model: Comparative and historical perspectives. s. 1-22.
Routledge.
https://doi.org/10.4324/9781003082514-1
Larsen, Jesper Eckhardt; Schulte, Barbara; Thue, Fredrik W. (2022). Schoolteachers and the Nordic Model. Comparative and Historical Perspectives. ISBN: 9781003082514. 260 s. Routledge.
Larsen, Lars Erik;
Thue, Fredrik W.
(2021).
Elitist tradition and democratic reform: Norwegian and Danish upper-secondary teacher cultures in transition, 1960-1994.
Larsen, Jesper Eckhardt; Schulte, Barbara; Thue, Fredrik W. (Red.).
Schoolteachers and the Nordic Model: Comparative and Historical Perspectives. s. 173-189.
Routledge.
https://doi.org/10.4324/9781003082514-14
Thue, Fredrik W.
(2021).
Preaching and teaching: the religious origins of Nordic teacher cultures.
Larsen, Jesper Eckhardt; Schulte, Barbara; Thue, Fredrik W. (Red.).
Schoolteachers and the Nordic Model: Comparative and Historical Perspectives. s. 51-67.
Routledge.
https://doi.org/10.4324/9781003082514-4
Larsen, Jesper Eckhardt; Schulte, Barbara; Thue, Fredrik W. (2021). Schoolteachers and the Nordic Model: Comparative and Historical Perspectives. ISBN: 978-0-367-53585-8. 245 s. Routledge.
Thue, Fredrik W. (2020). Lærerrollen og den pastorale maktens demokratisering. Uddannelseshistorie : årbog fra Selskabet for Dansk Skolehistorie. Vol. 54.