Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Spesialpedagogikk Pedagogiske fag
Emner
Tilpasset opplæring Spesialundervisning Unges etablering Tidlig og intensiv opplæring basert på atferdsanalyse for barn med autisme Nevroutviklingsforstyrrelser Autismespekterforstyrrelser Selvbestemmelsesteori Utviklingshemming og arbeid Utviklingshemming Mangfold og inkludering
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Inkluderende utdanning i Nepal
Et utviklingsprosjekt på vegne av Norad som skal styrke lærerutdanningen i Nepal.
-
Staying on Track - gjennomføring av videregående opplæring for elever på yrkesfag
En longitudinell intervjustudie som følger yrkesfagelever med lavt karaktersnitt fra ungdomsskolen gjennom videregående opplæring.
-
Støtte til mangfoldig innhold og språklæring (SCALED)
Målet med SCALED-prosjektet er å utvikle et nytt nettkurs innen inkluderende undervisningsmetoder, universell utforming for læring, differensiert undervisning og metoder.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Schmid, Evi
;
Garrels, Veerle
;
Skåland, Børge
(2024).
The continuum of rapport: Ethical tensions in qualitative interviews with vulnerable participants.
18 s.
Qualitative Research.
Vol. 24.
https://doi.org/10.1177/14687941231224600
Schmid, Evi
;
Garrels, Veerle
(2024).
Ethical Pitfalls in Research with Young People: How Can They Be Identified and Addressed?.
Young - Nordic Journal of Youth Research.
https://doi.org/10.1177/11033088241254230
Riedel, Emily Ann; Sigstad, Hanne Marie Høybråten; Garrels, Veerle (2024). "Serious business" - Historien om Emilys vei fra skole til jobb. Garrels, Veerle; Sigstad, Hanne Marie Høybråten (Red.). Jobbklar med utviklingshemming - Praktisk hjelp til å lykkes. s. 13-18. Universitetsforlaget.
Sjaastad, Gunstein; Garrels, Veerle (2024). Intervju med en jobbspesialist. Garrels, Veerle; Sigstad, Hanne Marie Høybråten (Red.). Jobbklar med utviklingshemming - Praktisk hjelp til å lykkes. s. 152-161. Universitetsforlaget.
Øen, Karsten; Garrels, Veerle (2024). Å forberede eleven på suksess. Garrels, Veerle; Sigstad, Hanne Marie Høybråten (Red.). Jobbklar med utviklingshemming - Praktisk hjelp til å lykkes. s. 135-149. Universitetsforlaget.
Sigstad, Hanne Marie Høybråten; Garrels, Veerle (2024). En tidslinje for planlegging av overgangen fra skole til arbeidsliv. Garrels, Veerle; Sigstad, Hanne Marie Høybråten (Red.). Jobbklar med utviklingshemming - Praktisk hjelp til å lykkes. s. 65-71. Universitetsforlaget.
Garrels, Veerle ; Sigstad, Hanne Marie Høybråten (2024). Å lære fra dem som har fått jobb. Garrels, Veerle; Sigstad, Hanne Marie Høybråten (Red.). Jobbklar med utviklingshemming - Praktisk hjelp til å lykkes. s. 49-64. Universitetsforlaget.
Garrels, Veerle ; Sigstad, Hanne Marie Høybråten (2024). Jobbklar med utviklingshemming - Praktisk hjelp til å lykkes. ISBN: 9788215071817. 165 s. Universitetsforlaget.
Solberg, Stine
;
Laundal, Øyvind
;
Garrels, Veerle
(2023).
Scoping Review of Positive Mental Health Research for Students in Vocational Education and Training.
International Journal for Research in Vocational Education and Training.
https://doi.org/10.13152/IJRVET.10.2.6
Sigstad, Hanne Marie Høybråten;
Garrels, Veerle
(2023).
Tolk, mekler, regissør og pedagog – jobbspesialisters egenskaper og roller overfor unge voksne med lett utviklingshemming i møte med arbeidslivet.
Spesialpedagogikk.
http://hdl.handle.net/10852/107975