Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Emner
Tilpasset opplæring Spesialundervisning Tidlig og intensiv opplæring basert på atferdsanalyse for barn med autisme Nevroutviklingsforstyrrelser Autismespekterforstyrrelser Selvbestemmelsesteori Utviklingshemming og arbeid Utviklingshemming Mangfold og inkludering Unges etablering
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Inkluderende utdanning i Nepal
Et utviklingsprosjekt på vegne av Norad som skal styrke lærerutdanningen i Nepal.
-
Støtte til mangfoldig innhold og språklæring (SCALED)
Målet med SCALED-prosjektet er å utvikle et nytt nettkurs innen inkluderende undervisningsmetoder, universell utforming for læring, differensiert undervisning og metoder.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Schmid, Evi
;
Garrels, Veerle
;
Skåland, Børge
(2024).
The continuum of rapport: Ethical tensions in qualitative interviews with vulnerable participants.
18 s.
Qualitative Research.
https://doi.org/10.1177/14687941231224600
Sigstad, Hanne Marie Høybråten;
Garrels, Veerle
(2023).
Norwegian teachers’ efforts in preparing students with mild intellectual disability for working life?.
European Journal of Special Needs Education.
Vol. 38.
https://doi.org/10.1080/08856257.2023.2172895
Garrels, Veerle
; Sigstad, Hanne Marie Høybråten
(2023).
Caregivers’ Experiences with School–Work Transitions for Their Children with Disorders of Intellectual Development.
12 s.
International Journal of Environmental Research and Public Health (IJERPH).
Vol. 20.
https://doi.org/10.3390/ijerph20031892
Sigstad, Hanne Marie Høybråten;
Garrels, Veerle
(2023).
Tolk, mekler, regissør og pedagog – jobbspesialisters egenskaper og roller overfor unge voksne med lett utviklingshemming i møte med arbeidslivet.
Spesialpedagogikk.
http://hdl.handle.net/10852/107975
Solberg, Stine
;
Laundal, Øyvind
;
Garrels, Veerle
(2023).
Scoping Review of Positive Mental Health Research for Students in Vocational Education and Training.
International Journal for Research in Vocational Education and Training.
https://doi.org/10.13152/IJRVET.10.2.6
Bakken, Karine; Næss, Kari-Anne Bottegård;
Garrels, Veerle
; Hagen, Åste Mjelve
(2022).
Single-Case Writing Interventions for Students with Disorders of Intellectual Development: A Systematic Review and Meta-Analysis.
Education Sciences.
Vol. 12.
https://doi.org/10.3390/educsci12100687
Wendelborg, Christian;
Garrels, Veerle
; Sigstad, Hanne Marie Høybråten; Dean, Evan Edward
(2022).
Recruitment and work arrangements for employees
with intellectual disability in competitive employment.
10 s.
Journal of Policy and Practice in Intellectual Disabilities.
Vol. 19.
https://doi.org/10.1111/jppi.12418
Garrels, Veerle (2022). Å strukturere hverdagsaktiviteter gjennom bruk av TEACCH. Haugland, Silje; Berge, Ulf; Gjermestad, Anita; Høium, Kari; Løkke, Jon Arne (Red.). Kunnskapsbasert miljøterapeutisk arbeid. s. 154-170. Universitetsforlaget.
Dean, Evan Edward;
Garrels, Veerle
; Sigstad, Hanne Marie Høybråten; Wendelborg, Christian
(2022).
Employer willingness to hire people with intellectual disability: The influence of employer experience, perception of work, and social responsibility.
10 s.
Journal of Vocational Rehabilitation.
Vol. 57.
https://doi.org/10.3233/JVR-221201
Garrels, Veerle
;
Skåland, Børge
;
Schmid, Evi
(2022).
Blurring Boundaries: Balancing between Distance and Proximity in Qualitative Research Studies With Vulnerable Participants.
10 s.
International Journal of Qualitative Methods (IJQM).
Vol. 21.
https://doi.org/10.1177/16094069221095655