Dette hjelper ledere til å håndtere overbelastning

Illustrasjonsbilde av to kollegaer som sitter sammen i et kontor.

Ledere er særlig utsatt for arbeidsoverbelastning i jobben. En ny studie viser at dette har negative virkninger på hva slags relasjoner en leder klarer å utvikle til sine medarbeidere.

Forskerne ved OsloMet gjennomførte studien med spørreundersøkelser blant 186 medarbeidere og 93 ledere i barnehagesektoren.

– Når en leder må bruke mye tid på å håndtere at de har alt for mye å gjøre, vil det være mindre tid igjen til å skape et godt forhold til de ansatte, sier ledelsesforsker Karoline Kopperud ved OsloMet, som er en forskerne bak studien.

Studien viser at det er ledere som ikke klarer å være fullstendig til stede i situasjonen og tilpasse seg denne, som sliter med å ha et godt forhold til de ansatte.

La oss si at en leder og en medarbeider er i en samtale om noe som er viktig for medarbeideren. Hvis lederen da bruker mye energi på å tenke på alt som skulle vært gjort og ikke klarer å gi medarbeideren all sin oppmerksomhet i denne samtalen, vil dette kunne føre til en dårligere relasjon.

Mindfulness kan dempe stress

Høy grad av det forskerne kaller psykologisk fleksibilitet, gjør at du er bedre rustet til å stå i vanskelige situasjoner.

Psykologisk fleksibilitet betyr at du klarer å være fullstendig til stede i situasjonen du er i, samtidig som du tilpasser deg med utgangspunkt i dine grunnleggende personlige verdier.

Heldigvis er dette noe som alle kan trene seg opp til.

– Det handler mye om å klare å akseptere og så gi slipp på problematiske tanker og følelser, og heller konsentrere deg om det som skjer her og nå. Men når du er stresset, er ikke dette like lett.

– Vi kan se på det som at vi skrur ned volumet på våre egne tanker. Du må klare å snu deg rundt og gi fullverdig oppmerksomhet mot den du møter. 

– Det minner mye om det vi kaller mindfulness, som har blitt et populært begrep, forklarer forskeren.

På norsk kalles mindfulness ofte oppmerksomt nærvær og oppmerksomhetstrening. Tidligere forskning viser blant annet at mindfulness kan dempe stress.

Portrettbilde av Karoline Kopperud

Karoline Kopperud er førsteamanuensis ved Handelshøyskolen på OsloMet og forsker på ledelse, jobbengasjement og arbeidsglede. Foto: Sonja Balci

Stress påvirker relasjoner

– Denne studien viser at stressmestring i form av trening i psykologisk fleksibilitet bør være en del i all lederutvikling, sier hun.

Stressopplevelser hos ledere kan ødelegge relasjoner.

– Tidligere studier har også vist at lederes stressopplevelser i verste fall kan føre til utagerende oppførsel og destruktiv ledelse, som for eksempel mobbing av medarbeidere.

Kopperud understreker at det å trene opp psykologisk fleksibilitet ikke bare handler om å trene på oppmerksomt nærvær. Det dreier seg også om å bevisstgjøre deg de personlige verdiene du har, og hva du ønsker å få ut av rollen din, for eksempel som leder.

Råd til ledere og medarbeidere

Karoline Kopperud har råd til både ledere og ansatte for å være bedre rustet til å stå i vanskelige situasjoner. Hun anbefaler å starte med å trene seg i oppmerksomt nærvær.

  1. Tren på evnen til å være til stede her og nå. Det handler om å være mer observant på hva som skjer rundt oss og det vi kan erfare med våre fem sanser.
  2. Ikke overtolk det som skjer i situasjonen. Slutt å gruble, rett og slett. Tankene dine er ikke nødvendigvis et fasitsvar på det som foregår i en situasjon. Dette handler ikke om å endre tankene vi har, men å endre forholdet vi har til dem. Alle tanker kan aksepteres, men de trenger ikke å føre til handling.
  3. Bli mer bevisst på dine egne verdier knyttet til den rollen du er i og hvordan disse kan hjelpe deg å navigere i ulike situasjoner.

Referanse

Kopperud, K. H., Buch, R., & Skogen, C. (i trykk). Work Overload and Leader–Member Exchange: The Moderating Role of Psychological Flexibility. Journal of General Management.

Kontakt

Laster inn ...
Illustrasjonsbilete av kollegaer som sit rundt eit møtebord.
Medarbeidarar som gjer ein dårleg jobb, blir oftare mobba av sjefen

Dei audmjukar og latterleggjer sine tilsette. Risikoen for å bli mobba er større for dei som har ein dårleg relasjon til sjefen.

Illustrasjonsbilde av en mann med briller som ser på en kollega og smiler.
Disse arbeidsplassene klarer i større grad å holde på medarbeiderne

Forskere har undersøkt hvilket klima på arbeidsplassene som gjør at folk ønsker å bli i jobben sin.

Ung mann stående på en stol med en laptop i venstre hånd som bøyer seg over et bord for å gi en sittende kvinne high five med høyre hånd.
Hva får deg til å føle deg mest vellykket på jobb – mestring eller prestasjon?

Det kan ha noe å si for hvor utholdende du er når du sliter med oppgaver og hvor mye tid du bruker på å utvikle deg.

Høyrehendene til to personer som hilser på hverandre.
Lønner seg å ansette folk som bryr seg om andre

Organisasjoner bør ansatte folk som ikke først og fremst bryr seg om seg selv, men som også er opptatt av andre.

Publisert: 23.09.2020
Sist oppdatert: 23.09.2020
Tekst: Sonja Balci
Foto: Maskot / NTB