Ny håndbok om medforskning

Fire unge mennesker sitter sammen.

Bakgrunnen for håndboken er YouCount-prosjektet, hvor ungdom ble involvert som medforskere. De forsket på hvordan man kan øke den sosiale inklusjonen for unge mennesker i Europa.

Denne tilnærmingen gjør at unge kan påvirke forskningens formål og utforming, samt bidra til å styrke kunnskapsutviklingen og forståelsen av unges perspektiver og erfaringer med sosial inklusjon.

We are aware that young people know more about their lives, hopes, and dreams than anyone else, so our approach is to involve them as young co-researchers in all the stages of the research project (...) – https://www.youcountproject.eu/

Ni europeiske land deltok i utforskningen av forskjellige aspekter med sosial inkludering av unge. I prosjektet var samarbeidet mellom de unge medforskerne og interessentene i lokalsamfunnet viktig.

De jobbet sammen for å identifisere behovene og finne mulige løsninger for å styrke inklusjonen.

Betydningen av å inkludere unge som medforskere

Håndboken gir verdifull kunnskap om hvordan man kan inkludere unge i forskning. I
tillegg har prosjektet gitt innblikk i hvordan man kan forbedre sosial inkludering blant
unge.

– Ungdom stiller andre, og ofte mer relevante, spørsmål enn det voksne gjør. Unge medforskere har også et annet blikk enn de voksne forskerne. De ser og gir mening til grupperinger og hendelser som vi ikke ser, sier prosjektsrådgiver Sara Berge Lorenzen.

I håndboken kan du lese at denne tilnærmingen både kan demokratisere vitenskapen og gjøre
forskningen mer nyansert og relevant. Ungdommenes aktive deltakelse var avgjørende for prosjektets suksess.

Flere av ungdommene som deltok i prosjektet uttrykte at de fikk en følelse av verdsettelse og inkludering, noe som styrker deres engasjement og tilhørighet i samfunnet. Dette kan bidra til å utvikle deres ferdigheter og selvtillit, som gjør dem bedre rustet til å påvirke samfunnsendringer.

Tilpasse arbeidsmåten

Å jobbe med ungdom kan gi mange fordeler, men det kan også by på utfordringer.

– Vi måtte for eksempel tenke annerledes når det kom til workshops og møter. For oss forskere tenker vi stort sett å sette opp møter i arbeidstiden mellom 8-16, men det fungerte ikke for ungdommene, da de ofte har skole, eller en eksamensperiode, forklarer prosjektleder Reidun
Norvoll.

Det var også flere andre aspekter som forskerne måtte ta hensyn til, spesielt når det kom til å designe ungdomsvennlige prosjekter og kommunikasjonsmetoder.

In YouCount, our young co-researchers usually did not answer emails. They have different communication habits, and as researchers we needed to adapt. Instead of emailing, try using group chats, or even better, ask the young people what channels they prefer to communicate through! – Handbook of Youth Citizen Social Science

Vitenskap for alle

Ett av målene til samfunnsvitenskapelig folkeforskning er at vitenskapelig kunnskap og løsninger på samfunnsvitenskapelige utfordringer blir utviklet gjennom samarbeid med samfunnet og deres innbyggere.

Ved å inkludere ungdom i forskningen kan det bidra til å gjøre vitenskapen lettere tilgjengelig og mer forståelig for allmennheten.

Håndboken gir en innføring i samfunnsvitenskapelig folkeforskning med unge for å bidra til sosial endring. Den gir også mange tips og råd til hvordan man kan gjennomføre slike prosjekter i praksis.

Ved å gi unge en stemme i forskningsprosessen, kan vi skape et mer inkluderende samfunn og legge grunnlaget for en fremtid der alle har muligheten til å bidra til og dra nytte av vitenskapelig kunnskap.

Håndboken er for deg som

● har tenkt til å starte et prosjekt som involverer unge
medforskere.
● ønsker å balansere struktur og fleksibilitet i prosjektledelsen.
● vil bygge et sterkt samarbeid mellom forskere og unge
medforskere.
● vil skape et godt samarbeid mellom lokalsamfunnet og
medforskerne.

Håndboken gir praktiske råd om

● å designe prosjekter med unge og andre aktører i
lokalsamfunnet.
● involvering av unge i datainnsamling, analyse og deling av funn.
● å opprettholde et inkluderende miljø der alle bidrag verdsettes.

Strategiske fordeler

● Innovasjon: Unge bringer ofte nye perspektiver som kan føre til
bedre forskningsmetoder.
● Utdanning og ferdighetsutvikling: Deltakelse i vitenskapelige
prosjekter utvikler analytisk tenkning og problemløsningsevner.
● Langsiktig engasjement: Tidlig deltakelse i vitenskap kan
inspirere en livslang lidenskap for feltet, og bidra til å dyrke
fremtidige forskere.

Flere forskningssaker fra AFI

Tre mennesker i et lagerbygg.
Hvordan lede folk med hull i CV-en?

Rekruttering og inkludering av mennesker med hull i CV-en må foregå i bedriftene. Men hva innebærer dette for ledere og medarbeidere?

Samarbeid på arbeidsplassen
– Jeg vil ikke ha oppmerksomhet, men jeg vil ikke være usynlig

Gjør arbeidsplassene nok for å skape et godt og inkluderende arbeidsmiljø for dem som endrer kjønnsidentitet?

Ung mann ligger i gjørma under sesjon i Forsvaret.
Hvilke konsekvenser har omleggingen av verneplikten for unges utenforskap?

Det er ikke ett tiltak som kan hjelpe alle unge utenfor arbeid og utdanning. Men allmenn obligatorisk verneplikt kan ha virket inkluderende for mange unge, tror forsker.

Forskningsartikkel av:
Arbeidsforskningsinstituttet AFI