Prosjektet bringer sammen studenter med ulik språklig bakgrunn og (språk)lærere. Disse samarbeider om felles interkulturelle, språklærings- og undervisningsoppgaver gjennom bruk av ny og fremvoksende teknologi og digitale verktøy, ved å bruke en blandet læringsmodell.
Hovedformålet er å lage lærings- og undervisningsmateriell på grunnlag av tematiske emner som finnes i lærebøker fra de respektive landene for å danne mainstream-klasserom som gir rettferdige muligheter for læring for alle elever. Samtidig er et mål å skape et klasserom og til slutt, en skole, der elever og lærere er i stand til å forstå, respektere og akseptere alle.
Gjennom prosjektet er målet å takle utfordringene og vanskelighetene ordinære (språk-) lærere har når de prøver å møte ulike behov og interesser hos elevene.
Prosjektet har som mål å:
- Utvikle og implementere interaktivt materiale på nett basert på undervisnings- og læringsbehovene til ordinære språklærere og studenter med innvandrerbakgrunn ved å bruke MILAGE learn+-plattformen og appen.
- Lære opp ordinære språklærere i å undervise andrespråk i mainstream-klasserom gjennom å bruke prosjektets dynamiske nettplattform og overordnet undervisningsmateriell.
- Utvikle og implementere interkulturelt materiale, og etter hvert implementere interkulturelle verktøy i læreplanen ved å bruke prosjektets plattform og app og overordnet undervisningsmateriell.
- Lære opp grunnskolelærere ved å bruke prosjektets dynamiske nettplattform og overordnet undervisningsmateriell i mainstream-klasserom i grunnskolen.
Deltakere
Samarbeidspartnere
- Frederick University, Kypros
- CARDET, Kypros
- Democretus University of Thrace, Hellas
- University of the Algarve, Portugal
- CESIE, Malta
- Solidarity Overseas Service, Malta
Publikasjoner
Prosjektet har allerede utgitt flere publikasjoner. Se prosjektets eksterne nettside for mer informasjon (remacproject.eu).