CLILNetLE har som mål å utvikle en felles konseptualiserings- og forskningsagenda for undersøkelse av to-/flerspråklige disiplinære literacies i CLIL.
Prosjektet tilbyr en tilgjengelig samling av standardiserte forskningsinstrumenter og forskningsopplæring; identifisere bruksmønstre, utvikling og eksisterende god praksis når det gjelder å støtte to-/flerspråklige fagkunnskaper på skolen, med fokus på 5-13 klassetrinn; spre informasjon om å støtte utviklingen av to-/flerspråklige fagkunnskaper i CLIL-klasser, primært til utdanningsinteressenter og innen akademia, men også til post-sekundære og industriinteressenter og allmennheten
Det beskriver undervisning i ikke-språklige fag gjennom et fremmedspråk, typisk i ordinær skoleopplæring. En av de store fordelene med CLIL er at det hjelper skoleelever til å lære å bruke et fremmedspråk for profesjonelle og akademiske formål, ved siden av morsmålet. Denne evnen omfatter både kompetanse i å gjøre faget, inkludert å tilegne seg relevant kunnskap, og i å bruke riktig språk. Begrepet for å beskrive denne evnen er bi/flerspråklige disiplinære literacies.
Forskningsnettverket til CLILNetLE omfatter ekspertise fra ulike felt, inkludert språkopplæring, CLIL, fagutdanning, digitale medier og flerspråklige skoler, for å få en helhetlig forståelse av bi/flerspråklige fagkunnskaper. Mer presist forener denne CLILNetLE forskere og lærerutdannere fra hele Europa og internasjonale partnere i Canada og Hong Kong med sikte på å utvikle en felles forskningsagenda om to-/flerspråklige fagkunnskaper i CLIL.
De spesifikke målene inkluderer å tilby undersøkelser av CLIL-praksis med hensyn til to-/flerspråklige fagkunnskaper, utvikle standardiserte forskningsverktøy og opplæringsressurser, identifisere beste utdanningspraksis og formidle vår innsikt til utdannings-, akademiske, industri- og offentlige interessenter. Disse aktivitetene er organisert i fem forskjellige arbeidsgrupper.
Medlemmer
Partnere
37 land i og utenfor Europa er representert gjennom 180 medlemmer.